• SiggeBas

Mamman lät honom köra bilen, antagligen utan körkort

Hej!

En bekant tipsade mig att mitt ex's nya kille körde bil.
    Det är inget ovanligt, men... han kommer från ett arabiskt land, har inget personnummer, och jag vet att körkort från det landet ofta inte kommer från en riktig trafikskola, utan man kan köpa dem. Det vet jag av flera människor som kommer från samma land.

Jag frågade barnen om de hade varit med i bilen när han hade kört den, svaret var Ja!

Han kanske har körkort, jag vet inte. Jag frågade mamman och då fick jag till svars att jag inte skulle lägga mig i hennes privatliv! Jag ville ju bara veta om killen hade körkort! Det handlar väl om barnens säkerhet, inte om hennes privatliv!

För att få ett svar ringde jag till 11414, men de kunde inte svara mig pga sekretess. Men efter jag berättade att barnen hade varit med i bilen när han körde gjorde polisen en egen orosanmälan till socialtjänsten.

Mamman och jag blev kallade till separata samtal. Men jag fick inget svar om han nu hade körkort eller inte. Socialtjänsten har inga såna rättigheter att fråga henne en sådan fråga! Först när det blir utredning, och det var inte givet att det blev en sådan!

Är polisen, socialtjänsten och jag verkligen så maktlös? Vad har jag för möjligheter att se till att han inte tillåts köra bilen, inte bara när barnen är med?

• Svar på tråden Mamman lät honom köra bilen, antagligen utan körkort
  • Tow2Mater
    Anonym (Bil ägare med körkort) skrev 2020-08-10 17:11:26 följande:
    Kunde du inte komma på något bättre :)
    Jag frågade ju dig. Vad tycker du?
  • Anonym (Ja)
    molly50 skrev 2020-08-10 17:06:43 följande:

Men är det inte att utsätta sina barn för risker om man låter en peson utan körkort få köra bilen de sitter i?

Jo det är det. Om hon nu gör det. Vilket han inte vet.

Det jag syftade på var att jag förstår mammans reaktion även om han har körkort. Då folk tyckte att hennes reaktion tydde på att han inte hade körkort. Om jag lät mina barn åka med min nya man i bilen och han har körkort, då hade jag inte uppskattat om mitt ex kom och bråkade och anklagade mig/honom för saker.

.
  • SiggeBas
    Anonym (Ja) skrev 2020-08-10 18:49:37 följande:

Det jag syftade på var att jag förstår mammans reaktion även om han har körkort. Då folk tyckte att hennes reaktion tydde på att han inte hade körkort. Om jag lät mina barn åka med min nya man i bilen och han har körkort, då hade jag inte uppskattat om mitt ex kom och bråkade och anklagade mig/honom för saker.

.

Jag varken bråkade eller anklagade. Jag *frågade* en enkel fråga: Har han ett för Sverige giltigt körkort. Först svarade hon inte alls, sedan svarade hon att jag inte skulle lägga mig i hennes privatliv.

Som jag skrev tidigare, både polisen och socialtjänsten tycker att min oro är befogad. Vilket inte betyder att de kan/vill göra något.

Jag tycker att det hade varit mycket konstigare om jag hade låtit bli bry mig!

• molly50
    Anonym (Ja) skrev 2020-08-10 18:49:37 följande:

.
    Men då hade hon väl bara kunnat visa upp hans körkort,i så fall,så hade väl TS varit nöjd med det och låtit det stanna där.
    Att hon reagerar med att bli sur och vägrar visa körkortet verkar ju lite misstänksamt.
    Och både polisen och soc verkar ju också ha tagit detta på allvar.
  • Anonym (K)

Tror du verkligen mamman är så omdömeslös? Om svaret är Ja så bör du väl ansöka om både vårdnad och boende. Varför har du inte gjort det tidigare?

• SiggeBas
    Anonym (K) skrev 2020-08-10 20:31:14 följande:

Tror du verkligen mamman är så omdömeslös? Om svaret är Ja så bör du väl ansöka om både vårdnad och boende. Varför har du inte gjort det tidigare?

Ja det tror jag. De första stegen dit är gjorda.
  • Anonym (Varför?!)
    Anonym (Driver) skrev 2020-08-10 10:44:31 följande:

Jag har alltid kört utan körkort och jag är svensk. Undviker vägar med kontroller. Jag kör betydligt bättre än många andra på vägarna.

Men om du nu kör så bra, varför tar du bara inte ett körkort?! Du fattar väl ändå att det finns en anledning till att det är krav på körkort vid bilkörning i det här landet?! Jösses!
  • Anonym (Driver)
    Anonym (Varför?!) skrev 2020-08-10 23:05:09 följande:

Men om du nu kör så bra, varför tar du bara inte ett körkort?! Du fattar väl ändå att det finns en anledning till att det är krav på körkort vid bilkörning i det här landet?! Jösses!

För dyrt.
  • Xenia

Så det går inte att få svar från Transportstyrelsen om man vet namnet men inte personnumret?

Utlänningar som ännu inte fått personnummer brukar få ett tillfälligt nummer, samordningsnummer. Kan du få fram det?

• Mint
    Anonym (Ja) skrev 2020-08-10 16:58:03 följande:

Två år? Har dom ändrat reglerna?

Det är vad jag hört och har inte haft anledning att kolla upp det. Jag antar att de som är berörda av regeln har koll på den.
  • molly50
    Anonym (Driver) skrev 2020-08-11 00:34:04 följande:
    För dyrt.
    Jag hoppas verkligen att du trollar.
    Gör du inte det så är det bara att hoppas på att du åker dit.
  • Gnussen
    Mint skrev 2020-08-11 10:01:32 följande:

Det är vad jag hört och har inte haft anledning att kolla upp det. Jag antar att de som är berörda av regeln har koll på den.

Det här gäller:

Ett utländskt körkort som är utfärdat i en stat utanför EES är inte giltigt i Sverige om du varit folkbokförd här sedan mer än ett år. Så länge du inte är folkbokförd i Sverige finns ingen begränsad tid för hur lång tid du får köra i landet, så länge körkortet är giltigt.
  • Anonym (Varför?!)
    Anonym (Driver) skrev 2020-08-11 00:34:04 följande:

För dyrt.

Men lägg av!
  • Anonym (Bil ägare med körkort)
    Anonym (Varför?!) skrev 2020-08-11 23:16:12 följande:

Men lägg av!

Var lugn. Verkligheten kommer ifatt idioter till slut i alla fall. Det säger väl en hel del om personen när han säger att han undviker vägar där kontroller är :)

Han säger även att han kör bättre en många andra, ändå klarar kraken inte av att ta ett körkort. Så lägg ingen energi på idioter som inte ens klara av att ta ett körkort. Tror teorin och körningen är för svår för honom :)
  • Anonym (Varför?!)
    Anonym (Bil ägare med körkort) skrev 2020-08-12 00:12:07 följande:

Var lugn. Verkligheten kommer ifatt idioter till slut i alla fall. Det säger väl en hel del om personen när han säger att han undviker vägar där kontroller är :)

Han säger även att han kör bättre en många andra, ändå klarar kraken inte av att ta ett körkort. Så lägg ingen energi på idioter som inte ens klara av att ta ett körkort. Tror teorin och körningen är för svår för honom :)

Ja, bor väl i en liten koja i skogen också så troligen far han inte fram på trafikerade vägar.
  • Anonym (Bil ägare med körkort)
    Anonym (Varför?!) skrev 2020-08-13 00:12:31 följande:

Ja, bor väl i en liten koja i skogen också så troligen far han inte fram på trafikerade vägar.

Vi får väl hoppas det. Han åker förmodligen bara från sin koja i skogen till sitt blåbärs ställe eller svamp ställe. :) :) Förr eller senare så åker han fast, då står han där med skägget i brevlådan :)
Svar på tråden Mamman lät honom köra bilen, antagligen utan körkort