• storstadstjej

Min familj tycker att min kille är tråkig

Hej!

Det är såhär att jag och min kille har varit tsm i cirka 2,5 år och vi bor tillsammans sedan 10 månader tillbaka. Vi är ganska olika då jag är väldigt känslostyrd och han är väldigt lugn. Vi små gnabbas ibland men överlag är vi båda dödskära i varandra och älskar varandra otroligt mycket. Så pass mycket att vi planerar framtiden tillsammans.

Så till problemet som jag vill ha hjälp med. Jag är väldigt nära hans familj, vi hänger där ofta då dom bor tsm i ett fint hus med pool etc samt att dom är en kärnfamilj med flera syskon, medan min familj är väldigt splittrad med skilda föräldrar, nya partners osv. Detta har gjort att vi umgås betydligt mer med hans familj än med min. Jag har alltid vetat att min kille är ganska lugn och lite tillbakadragen och bjuder oftast inte till särskilt mycket. Jag sitter oftast och skämtar och skrattar och pratar med alla i hans familj utan problem och hjälper gärna till med diverse saker.

Och idag fick jag veta att min mamma, min pappa och min lillasyster tkr att min kille ?inte bjuder till? och att min pappa typ tkr att jag förtjänar bättre och det gjorde jävligt ont att höra då jag inte har tänkt på detta och jag är van eftersom det är sån min kille är och jag gillar oftast att han är lugn och det har även min pappa å flera andra sagt tidigare. Att dom gillar honom mkt och att han är bra för mig och att de e bra att han är lugn för jag behöver någon sån då jag är helt åt andra hållet. Nu är jag bara väldigt ledsen och vet inte vad jag ska göra? Är arg på min pappa som säger saker om min partner och samtidigt vet jg vad dom menar då jag å min kille haft diskussioner om detta och då har han sagt att det är sån han är och att jag inte ska behöva ändra på honom. Och efter det har jag inte tänkt mkt mer på det då jag inte ser det som ett stort problem då han inte är så mot mig. Då är han väldigt bekväm, skämtsam, glad, pratglad etc. Vad ska jag göra?? Samtidigt vet inte mina föräldrar elr syskon om hur han är egentligen och hur vårt förhållande är. Men önska bara att han kunde va lika nära min familj och släppa till lite mer så som jag gör med hans familj. Vill ju att min familj och min kille ska tycka om varandra lika mkt som jag å hans familj tkr om varandra. HJÄLP!!!

• Svar på tråden Min familj tycker att min kille är tråkig
  • storstadstjej
    Anonym (NN) skrev 2020-08-11 11:49:49 följande:

Jag känner igen mig lite i din situation, min familj har dock aldrig sagt att de tycker min kille är tråkig och inte bjuder till men han pratar mindre hos min familj än sin egen liksom! Det jag har kommit fram till är att jag själv måste ta större ansvar och se till att min kille träffar min familj oftare och lär känna dem betydligt bättre. Det blir lätt att vi träffar hans familj då de ofta har tillställningar osv, det är roligt och jag är så gärna där men det märks att han inte riktigt lär känna min familj på samma sätt. Det beror också på att min mamma inte är den som bjuder in på div tillställningar utan hon sitter mest och väntar på att vi ska komma dit... suck.

Jag är i alla fall övertygad om att det kan hjälpa mycket om man ses lite mer, kanske under lite andra former än enbart hemma hos dem vid ett middagsbord. Kanske nån utflykt? Middag hos er? Åka och bada? 

Ja jag håller med! Har pratat med honom och det har vi kommit fram till. Vi hänger inte lika mkt med min familj och där kanske problemet ligger. Får tänka på det! Tack för ditt svar <3
  • storstadstjej
    Limeblad skrev 2020-08-11 20:29:54 följande:

Det är inte så att det är din familj som inte bjuder in din sambo?

Jo det är mkt möjligt att det är så också!! Tror det är lite åt båda hållen.
  • Aurora Borrealis

Säg till din pappa: "Det är inte du som ska gifta dig med honom". Säg till din mamma: "Det är inte du som ska gifta dig med honom". Säg till ditt syskon "Det är inte du som ska gifta dig med honom". Sedan pratar du inte mer om det. Varje gång de klagar svarar du i stil med "Det är inte du som ska vara ihop med honom". Inget mer. Gör din grej och välj din partner själv. Gillar din familj någon annan man bättre får de gifta sig med den mannen själva.

• storstadstjej
    Aurora Borrealis skrev 2020-08-11 22:27:55 följande:

Säg till din pappa: "Det är inte du som ska gifta dig med honom". Säg till din mamma: "Det är inte du som ska gifta dig med honom". Säg till ditt syskon "Det är inte du som ska gifta dig med honom". Sedan pratar du inte mer om det. Varje gång de klagar svarar du i stil med "Det är inte du som ska vara ihop med honom". Inget mer. Gör din grej och välj din partner själv. Gillar din familj någon annan man bättre får de gifta sig med den mannen själva.

Jag håller helt med dig! Det är min partner som jag älskar och som jag trivs med. Min pappa försöker säga att jag förtjänar bättre pga diverse saker som han tycker att min kille gör fel. Klart man blir ledsen att höra sånt men blir också arg för dom ska bara va glada för min skull om dom ser att jag är glad.
  • Xenia

Jag tycker din familj verkar respektlös och intolerant. Jag skulle blivit jättearg i ditt ställe. Men du verkar hålla med dem och tycka att han inte "bjuder på sig själv". Vad menar du med det, att han inte är som du och din familj? 

Han ska inte behöva ändra på sig för att behaga din familj. Dessutom, ju mer kritiska de är, desto svårare borde det bli att "bjuda på sig själv", dvs vara mer öppen.

• Limeblad
    storstadstjej skrev 2020-08-11 22:14:35 följande:

Jo det är mkt möjligt att det är så också!! Tror det är lite åt båda hållen.

Brukar ofta vara så. Tycker helt klart att de som ska bjuda till är din familj och inte tvärt om. Det är inte jättelätt att komma in i en familj. Kanske är det mycket internskämt, en inarbetad jargong etc. Det tar tid att komma in särskilt om man inte blir inbjuden I gemenskapen på ett otvunget sätt.

Väldigt oförskämt att uttrycka att någon är tråkig också. Nästa gång kan du ju bara svara Jaså, tycker du det. Försök absolut inte ändra din pojkvän. Det är inte fel att vara tillbakadragen.
  • Alessia

Försöker din pappa att styra ditt val av man? Vill han ha en lite äventyrligare typ av svärson,  mer lik honom själv? Ordet tråkig kan faktiskt stå för så mycket mer än betydelsen "trist" "glädjelös" "trög" som din familj uppfattar din man. För sådana som inte fattar bättre (din pappa?) kan ditt val av man också innefatta orden "trygg" "stabil" "pålitlig", en som står för värderingar som inte alltid står högt i kurs i din egen familj.

Uppenbarligen har ju din familj och din man inte samma värderingar och det slår igenom i umgänget och kommer alltid att göra det. Du delar kanske i högre grad hans familjs värderingar och livsval än du gillar din egen familjs något bökiga tillvaro.  Du får leva med och lära dig acceptera att alla behöver inte älska alla, men man kan faktiskt umgås ändå, om än inte alltid på ett djupare plan.

• storstadstjej
    Xenia skrev 2020-08-12 02:07:34 följande:

Jag tycker din familj verkar respektlös och intolerant. Jag skulle blivit jättearg i ditt ställe. Men du verkar hålla med dem och tycka att han inte "bjuder på sig själv". Vad menar du med det, att han inte är som du och din familj? 

Han ska inte behöva ändra på sig för att behaga din familj. Dessutom, ju mer kritiska de är, desto svårare borde det bli att "bjuda på sig själv", dvs vara mer öppen.

Nej jag tycker inte att han behöver vara som oss. Det har jag skrivit. Men generellt sätt så är han en väldigt obrydd person å försöker inte lära känna min familj så som jag försöker med hans. Och det är bara så han är, och det gäller i allt. Vi har haft diskussioner om hur jag bryr mig för mkt å han för lite. Men sen ska han aldrig behöva ändra på sig, för jag älskar han ändå.
  • Anonym (Småstad)

Kommer killen från en småstad

• storstadstjej
    Alessia skrev 2020-08-12 10:52:29 följande:

Försöker din pappa att styra ditt val av man? Vill han ha en lite äventyrligare typ av svärson,  mer lik honom själv? Ordet tråkig kan faktiskt stå för så mycket mer än betydelsen "trist" "glädjelös" "trög" som din familj uppfattar din man. För sådana som inte fattar bättre (din pappa?) kan ditt val av man också innefatta orden "trygg" "stabil" "pålitlig", en som står för värderingar som inte alltid står högt i kurs i din egen familj.

Uppenbarligen har ju din familj och din man inte samma värderingar och det slår igenom i umgänget och kommer alltid att göra det. Du delar kanske i högre grad hans familjs värderingar och livsval än du gillar din egen familjs något bökiga tillvaro.  Du får leva med och lära dig acceptera att alla behöver inte älska alla, men man kan faktiskt umgås ändå, om än inte alltid på ett djupare plan.

Ja det ligger definitivt något i det du säger. Jag brukade ha en bra relation till min pappa men inte längre då jag blivit äldre och märker vissa saker i hans beteende och tankesätt som jag inte gillar. Jag blev sjukt arg och sa åt honom att det inte är hans ensak och han säger att han bara vill mitt bästa å att de e upp till mig vad jag vill göra och vem jag vill Va med men att han tkr jag förtjänar någon som ger lika mkt i förhållandet som jag gör och som matchar mig bättre. Och sen handlar ju detta om större saker än bara ?tråkig?. Har inte skrivit ut allting och så som jag formulera det så låter det som vi är en nazi familj men jag och min partner har bråkat en del om diverse saker pga jag tkr på ett visst sätt och inte min familj. Sen har min familj snappat upp saker för att jag delat med mig.
Svar på tråden Min familj tycker att min kille är tråkig