• Mon 10 Aug 2020 19:36
    5363 visningar
    6 svar
    6
    5363

    Vill sy prematur kläder

    Hej alla föräldrar!

    Jag har planer på att starta eget kläd kollektion som jag kommer designa och sy själv. Jag har inte startat något än, jag har bara forskat runt och tittat på vad en prematur bebis har för storlek på kroppen och därför behöver jag eran hjälp. Ni får såklart vara anonyma om det är så och skulle då be om hjälp att få mått på era prematur bebisar.

    Och jag en till fråga angående prematur kläder. Vill ni hellre att kläderna ska vara stora eller ska dem sitta så att det passar i formen? Jag har nämligen gjort ett mönster på en baby Body men har endast kommit till kroppen har ännu inte gjort ärmen.

    Om det finns någon vänlig som vill hjälpa mig från vecka 36, 38, 40 och 44.

    Tacksam för hjälpen!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-08-10 19:37
    Nu glömde jag förstås klicka på anonym knappen ????

  • Svar på tråden Vill sy prematur kläder
  • Mon 10 Aug 2020 23:06
    #1

    Vad du än gör så sy inga kläder som sticks.

  • Mon 10 Aug 2020 23:18
    #2
    FallenAngelNr1000 skrev 2020-08-10 23:06:48 följande:

    Vad du än gör så sy inga kläder som sticks.


    Nej det tänkte jag inte heller göra Flört
  • Barbro­45
    Tue 11 Aug 2020 05:18
    #3

    När mitt barnbarn föddes I vecka 32  för något år sedan så var det kläder I bambutextil som föräldrarna föredrog. De var varmt och mjukt. Det som de tyckte var ett problem var att ärmhålen var för trånga. För så små barn måste man lirka in armen och det var krångligt när man bara fick in ett finger i ärmhålet. 

  • Tue 11 Aug 2020 05:23
    #4

    Jag fick en son född v31 i maj. Hans första kläder var stl 44, men han hade nog kunnat ha mindre. Rymliga, lätta att ta på och av är viktigt, men inte så rymliga att de små benen kan åka ur byxbenen och trassla in sig. Min son hade pulsmätare på foten som gjorde att byxor med fot inte gick att använda.

  • Tue 11 Aug 2020 08:09
    #5
    Barbro45 skrev 2020-08-11 05:18:41 följande:

    När mitt barnbarn föddes I vecka 32  för något år sedan så var det kläder I bambutextil som föräldrarna föredrog. De var varmt och mjukt. Det som de tyckte var ett problem var att ärmhålen var för trånga. För så små barn måste man lirka in armen och det var krångligt när man bara fick in ett finger i ärmhålet. 


    Ja, det fick jag lära mig att man ska göra armhålan en 1 cm större. Ok då vet jag det

    Då ska jag forska lite mer om bambutextil. Tack för hjälpen :)
  • Tue 11 Aug 2020 08:19
    #6
    +1
    10oktober skrev 2020-08-11 05:23:39 följande:

    Jag fick en son född v31 i maj. Hans första kläder var stl 44, men han hade nog kunnat ha mindre. Rymliga, lätta att ta på och av är viktigt, men inte så rymliga att de små benen kan åka ur byxbenen och trassla in sig. Min son hade pulsmätare på foten som gjorde att byxor med fot inte gick att använda.


    Aha ok, det hade jag inte tänkt på. Hade du uppskattat om byxorna hade en öppning vid fötterna? Kanske det hade hjälpt till att underlätta ha byxor med pulsmätare. Om man fixar tryckknappar vid sidan av benet.

    -----------------------

    Det är jätte bra ni skriver vad ni hade önskat att era barn eller barnbarn eller kompisens barn hade behövt ha i sina kläder. Något som hade underlättat för barnet eller för er också :) Jag vill hjälpa till att förbättra prematur kläder och även hitta rätt mått.
Svar på tråden Vill sy prematur kläder