• Minmillis

    Förhöjd prolaktin!

    Är det någon här inne som har förhöjda värden av prolaktin?

    Jag har det och de är troligen orsaken till varför vi inte lyckas bli gravida på snart två år. Ska påbörja en tablettbehandling för att reglera detta och de ska då häva mina infertila problem. Men jag känner att de hade varit skönt att prata med någon som har de likadant.

  • Svar på tråden Förhöjd prolaktin!
  • HeidiHR

    Jag har haft! Fick plötsligt mens var 14e dag och vid besök hos gyn visade det sig vara just förhöjt prolaktin (detta var 2016). Var gravid 2011 och det slutade i tidigt missfall, därefter försökte jag och min dåvarande men inget hände. Åt pravidel 4-5 veckor och nivåerna blev normala. Inga vidare utredningar gjordes. Blev gravid och fick barn 2018 och sedan ett till 2019!

    Hur ser det ut för dig? Hur mkt förhöjda är nivåerna?

  • Minmillis
    HeidiHR skrev 2020-08-11 12:15:56 följande:

    Jag har haft! Fick plötsligt mens var 14e dag och vid besök hos gyn visade det sig vara just förhöjt prolaktin (detta var 2016). Var gravid 2011 och det slutade i tidigt missfall, därefter försökte jag och min dåvarande men inget hände. Åt pravidel 4-5 veckor och nivåerna blev normala. Inga vidare utredningar gjordes. Blev gravid och fick barn 2018 och sedan ett till 2019!

    Hur ser det ut för dig? Hur mkt förhöjda är nivåerna?


    Tack för ditt svar! Jag vet inte exakt hur förhöjt mitt är då jag inte ser mina provsvar på 1177 nu för tiden. Men fick hem ett brev om att alla mina hormon prov såg bra ut förutom mitt prolaktin som var förhöjt och att de behöver regleras med en tablettbehandling. Kommer troligen få veta exakt hur förhöjt de är när jag pratar med läkaren i telefon (vi ska boka in telefon möte)

    Jag fick mitt andra barn 2018 och där efter har de känts konstigt i min kropp. Har känt att de inte är något som stämmer hormonellt. Min mens är super Oregelbunden och min ägglossning lika så. Först under något års tid hade jag "sen" ägglossning runt dag 18 med mens efter ca 8 dagar. Sen ändrades de till ägglossning på dag 24 och mens på dag 37. Mycket bättre gällande lutealfasen men ändå. Jag har ägglossnings känningar redan vid ca 13. Har fortfarande lite mjölk i mina bröst trots att jag inte ammat på 2 år. Innan jag fick min dotter 2018 så hade jag 29 dagar menscykel och ägglossning på dag 16. Mycket mera normalt så att säga.

    Hur kändes din kropp när dina nivåer var återställda igen? Minns du hur snabbt du blev gravid efter din kur? Förlåt för många frågor men har längtat så otroligt länge nu efter syskon. Vi ville så gärna ha tätt i ålder och är snart uppe i 2 års försök. Nu ser jag äntligen ett hopp om att ha en ärlig chans att bli gravid
  • HeidiHR
    Minmillis skrev 2020-08-11 12:54:44 följande:

    Tack för ditt svar! Jag vet inte exakt hur förhöjt mitt är då jag inte ser mina provsvar på 1177 nu för tiden. Men fick hem ett brev om att alla mina hormon prov såg bra ut förutom mitt prolaktin som var förhöjt och att de behöver regleras med en tablettbehandling. Kommer troligen få veta exakt hur förhöjt de är när jag pratar med läkaren i telefon (vi ska boka in telefon möte)

    Jag fick mitt andra barn 2018 och där efter har de känts konstigt i min kropp. Har känt att de inte är något som stämmer hormonellt. Min mens är super Oregelbunden och min ägglossning lika så. Först under något års tid hade jag "sen" ägglossning runt dag 18 med mens efter ca 8 dagar. Sen ändrades de till ägglossning på dag 24 och mens på dag 37. Mycket bättre gällande lutealfasen men ändå. Jag har ägglossnings känningar redan vid ca 13. Har fortfarande lite mjölk i mina bröst trots att jag inte ammat på 2 år. Innan jag fick min dotter 2018 så hade jag 29 dagar menscykel och ägglossning på dag 16. Mycket mera normalt så att säga.

    Hur kändes din kropp när dina nivåer var återställda igen? Minns du hur snabbt du blev gravid efter din kur? Förlåt för många frågor men har längtat så otroligt länge nu efter syskon. Vi ville så gärna ha tätt i ålder och är snart uppe i 2 års försök. Nu ser jag äntligen ett hopp om att ha en ärlig chans att bli gravid


    Jag tror faktiskt inte att jag kände av nåt särskilt, märkte det som sagt genom att jag blödde var 14e dag. Misstänker att det helt enkelt beror på normaliseringsprocessen. Kände inget särskilt då behandlingen var avklarad! Eller rättare sagt, fick ganska mkt biverkningar av pravidel så var enkom lättad när gynekologen sa att jag kunde avsluta behandlingen.

    Vill minnas att jag avslutade behandlingen i november och blev sedan gravid november året efter. Dock försökte vi inte bli gravida. Jag hade faktiskt helt gett upp och gick och väntade på mensen så att jag kunde ringa och boka tid för utredning. Till min oerhört stora förvåning plussade jag istället!

    Har de pratat nåt med dig om att undersöka hypofysen?
  • Minmillis

    Jaa okej då förstår jag! Jag vet inte mycket alls just nu. Ska prata med läkaren under morgondagen och kommer förmodligen få de flesta svaren där! Hoppas på att få recept redan i morgon för att påbörja behandling så att jag gått på de ett tag inför första fysiska mötet (covid har gjort att flera läkarbesök går via telefon)

    Behövde du undersöka hypofysen? Med röntgen osv?

  • HeidiHR

    Nej ingen undersökning av hypofysen. Fick lämna blodprover och gynekologen gjorde en grundlig undersökning av livmoder, äggstockar mm med bland annat ultraljud.

    Tycker mig ha haft lite krångel med synen det senaste året, har blivit värre sen bebis nr 2 kom. Tänker att det kanske är prolaktinomet som spökar men har inte gjort något åt saken, särskilt med tanke på Corona. Har iaf snabbt fått tillbaka ägglossning och mens efter båda graviditeterna så utgår från att värdena är normala!

  • Minmillis
    HeidiHR skrev 2020-08-12 11:00:06 följande:

    Nej ingen undersökning av hypofysen. Fick lämna blodprover och gynekologen gjorde en grundlig undersökning av livmoder, äggstockar mm med bland annat ultraljud.

    Tycker mig ha haft lite krångel med synen det senaste året, har blivit värre sen bebis nr 2 kom. Tänker att det kanske är prolaktinomet som spökar men har inte gjort något åt saken, särskilt med tanke på Corona. Har iaf snabbt fått tillbaka ägglossning och mens efter båda graviditeterna så utgår från att värdena är normala!


    Precis hämtat ut min pravidel nu! Mitt värde låg på 1000 men vet inte riktigt om de räknas som super högt eller inte! Är så glad och hoppas verkligen att detta kommer hjälpa mig :D
  • HeidiHR

    Håller tummarna för att det går snabbt och att du slipper biverkningar! Om jag minns rätt så låg mina värden runt 800 och gyn menade det att det var ?lite förhöjt?.

    Uppdatera gärna i tråden!

  • Minmillis
    HeidiHR skrev 2020-08-12 14:07:20 följande:

    Håller tummarna för att det går snabbt och att du slipper biverkningar! Om jag minns rätt så låg mina värden runt 800 och gyn menade det att det var ?lite förhöjt?.

    Uppdatera gärna i tråden!


    Jag fick lite biverkningar första dagarna med illamående och trötthet som liknade utmaning. Men nu märker jag inte av något! Jag känner att jag tycker de är lite jobbigt då jag känner mig väldigt ensam. Söker runt överallt och verkar inte vara så vanligt det här. Hittar mest gamla trådar men inget mera. Försöker läsa på om LH och FSH som tydligen blir påverkade av för höga prolaktin nivåer. Men förstår inte om man har för dåligt FSH blir de då för dålig *kvalité" på ägget att när man väl ägglossar så är ägget i för dåligt skick så den inte utvecklas rätt o kan därför inte fästa i livmodern och då åker ut med mensen? Har du koll på de? Jag får nämligen utslag på ägglossningstest. Förhöjd temperatur så då måste ägget släppa men att de är för dålig kvalitet på ägget att de skiter sig vid celldelningen?
  • HeidiHR

    Jag vet faktiskt inte! Jag hade också ägglossning (fick utslag med stickor varje månad, rätt sekret och känningar i magen) men det tog sig bara inte. Så mycket möjligt att det är som du skriver, ägget är helt enkelt i för dåligt skick.

  • HeidiHR

    Och vad skönt att biverkningarna gick så snabbt över! Jag hade besvär med illamående och trötthet hela tiden när jag åt dem, även om det lyckligtvis nog blev en kort period. När ska du på återbesök?

  • Minmillis
    HeidiHR skrev 2020-08-17 10:44:57 följande:

    Jag vet faktiskt inte! Jag hade också ägglossning (fick utslag med stickor varje månad, rätt sekret och känningar i magen) men det tog sig bara inte. Så mycket möjligt att det är som du skriver, ägget är helt enkelt i för dåligt skick.


    Jag hoppas det! På onsdag har jag tagit tabletten i en vecka! Vet inte om de här kommer göra att jag får ägglossning tidigare (mera normalt) så att i stället för ägglossning på Cd24 kanske jag har ägglossning runt CD16 som innan! (ja jag hoppas och drömmer och fantiserar)
  • Minmillis

    Så glad! Fått positivtl test på CD16! Tror de betyder att tabletterna funkar då jag haft super sen äl innan på Cd24!

  • Minmillis
    HeidiHR skrev 2020-08-24 13:10:58 följande:

    Men vad härligt! Och snabbt resultat av medicineringen också!


    Ja! De känns underbart! Undrar vad mina prover kommer visa nu vid nästa provtagning!
  • Minmillis
    HeidiHR skrev 2020-08-24 18:43:21 följande:

    För mig gick det ju också snabbt, så hoppas att du har samma tur!


    Nu har jag äntligen lyckats bli gravid! Plussade 11 januari <3 fick ha min medicin pravidel o då blev mina provsvar bra sen gå utan och då steg provsvaren igen och blev dåliga och sen fick jag börja med pravidel igen och då tog det 2 månader så blev jag gravid! <3
  • HeidiHR
    Minmillis skrev 2021-02-03 07:50:09 följande:

    Nu har jag äntligen lyckats bli gravid! Plussade 11 januari <3 fick ha min medicin pravidel o då blev mina provsvar bra sen gå utan och då steg provsvaren igen och blev dåliga och sen fick jag börja med pravidel igen och då tog det 2 månader så blev jag gravid! <3


    Men åh, stort grattis! Vad fantastiskt det är när man äntligen får det där plusset man sett så mkt fram emot! <3
Svar på tråden Förhöjd prolaktin!