• FjällFlickan

Reagerar bara på sojagrädde och sojayoghurt?!

Vad är det som jag är allergisk mot?! Jag får klåda i munnen av alpros grädde (soja) och soyghurt från planti. Men jag kan äta exempelvis Oumph som även det är gjort på sojabönor? Någon som vart med om liknande eller kan svara på varför jag endast reagerar på ?mejeriprodukterna?? Så tacksam för svar.

• Svar på tråden Reagerar bara på sojagrädde och sojayoghurt?!
  • Zorrorro

Det varnar om allergi. Soja är släkt med jodnötter och kan korsreagera med mycket annat rex avocado och lakrits och andra nötter.

Varför äta soja? Det är väldigt störande för hormonsystemet. De soja produkter som äts i asien är främst fermenterade och det ger då inte samma effekt.

Soja odlas också i i andra varmare länder och regnskog huggs ner för att ge plats för den.

För protein så finns det god tillgång till viltkött och frigående gårdslaktade djur som levt bra liv och ger minimalt med klimatavtryck.

Tyvärr är inte all växtbaserad kost bra varken för kropp eller klimat. Även om man så skulle önska

www.instagram.com/p/CBu9c7JJp8S/

• 100wfs

Skulle också tippa på allergi mot soja. Sluta med sojaprodukter helt och hållet, även det som du upplever funkar. Kolla upp om du har soja-allergi så att du vet säkert. 

• FjällFlickan

Tack för svar! Äter i huvudsak havreprodukterna annars. Har PCOS och har blivit mycket bättre på vegankosten. Fick mitt första barn på den vägen. Men ska definitivt kontakta vårdcentral och se om jag får göra ett allergitest!

Svar på tråden Reagerar bara på sojagrädde och sojayoghurt?!