• Anonym (Barn)

Ok inleda ett förhållande innan skilsmässan är igenom?

Är det ok att träffa en annan medan skilsmässan inte gått igenom men man lever som separerade? Har barn och måste därför vänta minst ett halvår men har gått vidare i huvudet sedan över ett år tillbaka och bearbetat. Vi är ju ändå separerade, tänker inte blanda in barnen såklart i det nya.

• Svar på tråden Ok inleda ett förhållande innan skilsmässan är igenom?
  • Drottningen1970

Ja

Men tycker man ska fokusera sin tid och energi på barnen med en färsk skilsmässa. Även om man inte blandar in dom direkt.

• Anonym (Eva)

Ja, om man vill. Däremot ska man nog inte ta så hårt på det, det tar lång tid att bearbeta en skilsmässa, och många föredrar att ta sig igenom den själv sorgen först.

• Anonym (Barn)

Har redan gått igenom sorgen, känner mig otroligt lycklig nu faktiskt. Inte gjort på många år och har råkat bli väldigt kär i en gammal vän . Barnen kommer inte ta skada de kommer inte veta något på länge.

• Anonym (A)
    Drottningen1970 skrev 2020-08-11 17:00:39 följande:
    Ja

Men tycker man ska fokusera sin tid och energi på barnen med en färsk skilsmässa. Även om man inte blandar in dom direkt.
    Hålller med
  • Anonym (Dr Phil)
    Anonym (Barn) skrev 2020-08-11 17:28:05 följande:

Har redan gått igenom sorgen, känner mig otroligt lycklig nu faktiskt. Inte gjort på många år och har råkat bli väldigt kär i en gammal vän . Barnen kommer inte ta skada de kommer inte veta något på länge.

Lite som snabbtvättorogrammet på diskmaskinen. Det går fort, men det blir sällan bra när man tittar närmare på det... Skulle aldrig bli ihop med en nyskild kvinna. 
  • LilaFjäril

Var med om liknande själv. Var separerad och väntade på att skilsmässan skulle gå igenom. Ville faktiskt vara själv ett tag men träffade en underbar man och blev kär. Sånt kan man inte styra över. 
    Så länge man har avslutat den gamla relationen så tycker jag att pappret inte är det viktiga. 
    Men fick själv några kommentarer om detta. 
    Livet är kort: Var lycklig. GladHjärta

• Anonym (Barn)
    Anonym (Dr Phil) skrev 2020-08-11 17:37:19 följande:

Lite som snabbtvättorogrammet på diskmaskinen. Det går fort, men det blir sällan bra när man tittar närmare på det... Skulle aldrig bli ihop med en nyskild kvinna. 

Nej det är din åsikt, alla tänker ju eller känner inte som du.
  • Anonym (Barn)
    LilaFjäril skrev 2020-08-11 17:39:43 följande:

Var med om liknande själv. Var separerad och väntade på att skilsmässan skulle gå igenom. Ville faktiskt vara själv ett tag men träffade en underbar man och blev kär. Sånt kan man inte styra över. 

Så länge man har avslutat den gamla relationen så tycker jag att pappret inte är det viktiga. 

Men fick själv några kommentarer om detta. 

Livet är kort: Var lycklig. 

Vad fick ni för kommentarer? Känns som hur man än gör i livet finns det alltid folk som dömmer en oavsett.
  • Anonym (L)

Jag skilde mig på grund av ny kärlek men hade tänkt skilja mig i flera år. Lever med min nya kärlek sedan 3 år och är lycklig men inser såhär i efterhand att jag borde levt själv något tag innan jag gav mig in i något nytt.

• Anonym (ppp)
    Anonym (Barn) skrev 2020-08-11 16:59:12 följande:

Är det ok att träffa en annan medan skilsmässan inte gått igenom men man lever som separerade? Har barn och måste därför vänta minst ett halvår men har gått vidare i huvudet sedan över ett år tillbaka och bearbetat. Vi är ju ändå separerade, tänker inte blanda in barnen såklart i det nya.

Av erfarenhet så vet jag att det inte är speciellt bra. Många säger att det är ok för man är färdig med det gamla, men i praktiken funkar det inte alltid så, speciellt inte om man har mindre barn och an behöver ha väldigt mycket kontakt, även om man anser sig vara ex. Att dela upp allt praktiskt, kanske sälja bostad osv - allt tar tid. 

Så, mycket beror väl helt enkelt på hur mycket ni "tvingas" ha med varann att göra?

Jag menar inte att det beror på att man måste vänta på ett formellt datum, utan snarare det själsliga och det svajiga läge man ändå ofta är i när man separerar, trots att man kanske själv var den som ville göra det.  
  • Anonym (Frida)

Jag hade också bearbetat skilsmässan liksom i förväg, eftersom det var mitt beslut och jag hade väntat (för) länge, så jag vet vad du menar. Jag tycker att du ska fortsätta träffa den nya killen, men ta det väldigt lugnt hur bra det än känns! 

• Drottningen1970
    Anonym (Barn) skrev 2020-08-11 17:28:05 följande:

Även om de inte vet nåt, kommer en ny förälskelse att ta både tid, energi och fokus från barnen.
  • Anonym (Eva)
    Anonym (ppp) skrev 2020-08-12 11:25:05 följande:

Av erfarenhet så vet jag att det inte är speciellt bra. Många säger att det är ok för man är färdig med det gamla, men i praktiken funkar det inte alltid så, speciellt inte om man har mindre barn och an behöver ha väldigt mycket kontakt, även om man anser sig vara ex. Att dela upp allt praktiskt, kanske sälja bostad osv - allt tar tid. 

Så, mycket beror väl helt enkelt på hur mycket ni "tvingas" ha med varann att göra?

Jag menar inte att det beror på att man måste vänta på ett formellt datum, utan snarare det själsliga och det svajiga läge man ändå ofta är i när man separerar, trots att man kanske själv var den som ville göra det.  

Fast en ny relation kan vara exakt det som behövs för att ta sig vidare just mentalt, energikicken av sex och bekräftelse ska inte underskattas. Samt insikten att det finns andra därute, om man vill. Däremot ska man inte ta hårt på det utan se det som ett steg på vägen vidare, om båda mår bra av att ses.

Personligen ville jag vara själv - är själv skild. Men. Människor är olika helt enkelt. Andra fungerar inte som jag.
  • Anonym (Dr Phil)
    Anonym (Barn) skrev 2020-08-12 11:20:59 följande:
    Nej det är din åsikt, alla tänker ju eller känner inte som du.
    Men varför la du upp tråden då? Om du inte vill ha in andras åsikter? Tänkte du vill ha in andras erfarenheter? 
Svar på tråden Ok inleda ett förhållande innan skilsmässan är igenom?