• Maddetttt

    Tungt att andas under graviditeten

    Hej, jag är i vecka 28 imorgon.

    Och nu dom senaste dagarna har jag fått supersvårt att andas.

    De går så tungt och känner att jag inte får tillräckligt med syre, blir nästintill panikkänsla över de.

    Någon mer som har haft eller har så? Tips?

    Finns de nån hjälp man kan få.

    Tacksam för svar kram

  • Svar på tråden Tungt att andas under graviditeten
  • sodisa

    Först och främst innebär det ju viss trängsel för organen, som lungorna till exempel ju längre in i graviditeten man kommer vilket kan göra att det blir tungt att andas. 

    När du säger panikkänsla tänker jag också på om det kan vara något förknippat med ångestkänslor? 

    Utöver detta finns alltid en viss förhöjd risk för blodproppar som gravid och därför skulle jag råda dig att ringa barnmorskan och förklara hur det känns, och eventuellt be om att få komma in?

    Jag minns att jag vid båda mina graviditeter i perioder upplevde det svårt att andas och som att jag var andfådd jämt, så det är vanligt. Men också viktigt att kolla upp om det känns allt för tungt. 


    Kram och grattis till graviditeten!

  • Mandelskorpan

    Det blir trångt för organen som någon skrev, nu när den lilla är ganska stor. När barnet vänt och framförallt börjar röra sig neråt så blir det mer plats igen för dina lungor.

    Hoppas det snart känns bättre!

  • Dustpuppy

    Prata med din barnmorska, det kan vara allt mellan helt normalt och sådant som måste behandlas, så tveka inte att ta kontakt med henne.

Svar på tråden Tungt att andas under graviditeten