• HigherMinds

    Hur många kön finns det?

    Hur många kön finns det? Jag syftar INTE på könsorgan, utan kön, hur många finns det?

  • Svar på tråden Hur många kön finns det?
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (ppp) skrev 2020-08-14 16:44:52 följande:

    Den här artikeln kanske kan förklara delar av detta:

    www.svd.se/han-hon-eller-hen 

    Det är ett biologiskt fenomen - och varför är det så viktigt för oss andra/samhället att veta vilket kön folk är egentligen? 


    För att vår hjärna är byggd för att kategorisera vår omgivning. Om man inte vet vad man ska kalla en person skapar det osäkerhet och förvirring.
  • Anonym (Precis)
    Anonym (J) skrev 2020-08-14 19:00:07 följande:

    Två. Man och kvinna.


  • Anonym (Osv)

    Det finns bara 2 kön. Man eller kvinna.

    Sen kan man känna sig som en kah eller hund. Ibland en hen.

    Men man är antingen man eller kvinna oavsett om man föds med en penis men känner som sig en kvinna. Då tycker jag att man fötts med fel kön och är då kvinna och inte man. Men man är inte en hen...

  • Mascaraklumpar

    Biologiskt finns det två, men exakt var gränsen går mellan dem är ju bestämd av oss. Vad är man om man har genuppsättningen XY men saknar den delen av Y-kromosomen som gör att man bildar testosteron, exempelvis?

  • Mascaraklumpar
    Mascaraklumpar skrev 2020-08-15 11:50:07 följande:

    Biologiskt finns det två, men exakt var gränsen går mellan dem är ju bestämd av oss. Vad är man om man har genuppsättningen XY men saknar den delen av Y-kromosomen som gör att man bildar testosteron, exempelvis?


    Och vad händer om man har 45X0/46XY mosaicism (dvs en viss andel av cellerna är ?flickceller?, resten är ?pojkceller? - om personen upplevs vara man eller kvinna eller oklart varierar från fall till fall)
  • Mascaraklumpar
    Mascaraklumpar skrev 2020-08-15 11:56:57 följande:

    Och vad händer om man har 45X0/46XY mosaicism (dvs en viss andel av cellerna är ?flickceller?, resten är ?pojkceller? - om personen upplevs vara man eller kvinna eller oklart varierar från fall till fall)


    Rent teoretiskt skulle man nog kunna ha xx i det groddblad som bildar hjärna och hud, och xy i de groddblad som bildar övriga kroppen. Dvs man är bokstavligt talat en kvinna i en manskropp (eller är man det? Vem bestämmer?)
  • Embla twopointoh

    Det finns två kön. Här är biologivetenskapen glasklar. Sedan finns det undantag, men de existerar för att något gått fel.

    Jag är övertygad om att majoriteten fortfarande anser att det finns två kön, och att män och kvinnor är olika. Det är en mycket högljudd minoritet som försöker driva att så inte är fallet, och i deras totalitära metoder ingår det att etikettera alla kritiker som transfober, och försöka sabotera för dem för att skrämma folk till tystnad (såsom de gjorde med JK Rowling). I sann orwellsk anda håller de på att försöka ändra språket, så att män kan vara kvinnor och kvinnor kan vara män, för att tvinga sin världsbild på andra.

    Att man kan vara för alla människors lika värde och lika rättigheter och samtidigt göra motstånd mot detta nyspråk, det vägrar de erkänna. Alla som inte helt gör som de vill är fiender. Alla måste tala och tänka som de, de som inte gör så är det fritt fram att håna, hota och förfölja. Vetenskap, rationalitet och att alla ska vara lika inför lagen är mindre viktigt än människors känsla och upplevelse.

    Och sedan förfasas och förfäras de över att det "blåser kalla högervindar". De saknar insikt i, att när en åsikt/politisk ideologi blir extrem och förtryckande (eller en idé eller ett ideal överhuvudtaget blir för extrem), så uppstår det motstånd mot detta. Denna pendelrörelse kan man iakttaga genom hela historien, men det där med historisk kontext, och deras egen del i de "kalla högervindarnas" framfart, det vill de inte se eller förstå.

    Var det svar nog på din fråga TS, eller vill du att jag ska "ranta" lite till?

  • Anonym (biologen)

    Det är inte så enkelt som två kön i hela naturen.

    Det är en glidande skala av komplex utveckling och beteenden styrda av genetik och hormoner.

    Den som vill ge sig på lite utmanande läsning kan kolla på den här artikeln om polygenetic sex determination. Bilden på sidan två borde förklara för er att det är lite mer att ta hänsyn till, även bland vissa däggdjur.

    https://www.cell.com/current-biology/pdf/S0960-9822(13)00412-0.pdf

  • mammabitch

    Det finns två biologiska kön, med vissa ovanliga avvikelser som t.ex. Klinefelters syndrom som innebär att en man har kromosomuppsättningen XXY och därmed ofta har  lång kroppslängd små könsorgan , lågt testosteron och nedsatt fertilitet.

    Det som komplicerar saken är att personlighet, intressen och sexuell läggning inte enbart beror på kromosomuppsättning och vilket könsorgan man föds med utan r en komplicerad process där både biologiska faktorer,, ex hormonpåverkan under graviditeten, och miljöfaktorer spelar in

    Om alla människor var fria att vara den de ville vara och att älska den de ville älska oavsett könstillhörighet så skulle  debatten om "Tredje könet"  vara helt överflödig

  • Embla twopointoh
    Anonym (biologen) skrev 2020-08-15 12:57:41 följande:

    Det är inte så enkelt som två kön i hela naturen.

    Det är en glidande skala av komplex utveckling och beteenden styrda av genetik och hormoner.

    Den som vill ge sig på lite utmanande läsning kan kolla på den här artikeln om polygenetic sex determination. Bilden på sidan två borde förklara för er att det är lite mer att ta hänsyn till, även bland vissa däggdjur.

    https://www.cell.com/current-biology/pdf/S0960-9822(13)00412-0.pdf


    Jag tror inte någon försöker påstå att det bara finns två kön i hela naturen.
  • HigherMinds
    mammabitch skrev 2020-08-15 13:27:53 följande:

    Om alla människor var fria att vara den de ville vara och att älska den de ville älska oavsett könstillhörighet så skulle  debatten om "Tredje könet"  vara helt överflödig


    "Älska den de vill.." är ett av många uttryck vänstern gjort till slagträ för att tysta rationellt och logiskt tänkande människor.

    "Allas lika värde.." likaså. Det används för att tysta kritiska röster. Det är ett uttryck som är trött, uttjatat, och saknar substans.

    Räcker med två bokstäver, nämligen SD, för att bevisa vilket hyckleri det där med allas lika värde är. Där är toleransen som bortblåst, och hat, hot och förtryck är en toppengrej, allas lika värde ekar tomt.

    Könsdysfori, en övertygelse om, en känsla av att befinna sig i "fel" kropp/kön. Dessa människor ger man en klapp på axeln och förmedlar att det är fullt normalt, inga konstigheter alls.

    Könsdysfori är inget annat än en närbesläktad företelse till overklighetskänslor.

    Finns människor som känner en stark och påtaglig känsla av att en viss kroppsdel inte borde finnas på deras kropp, att den inte tillhör just denne persons kropp. Kan vara ena handen, ett ben, en fot, vilken kroppsdel som helst.

    Om jag skulle börja argumentera för att man bör normalisera den här typen av störning så skulle min omgivning undrat ifall det slagit slint på mig fullständigt, och förklarat för mig att de människor jag pratar om, de behöver hjälp från psykiatrin, att det.är bortom all vett och sans att börja försöka normalisera människor som är övertygade om att en kroppsdel inte egentligen hör till just sin egna kropp. Man hade även frågat mig, "Menar du att någon som är övertygad om att vänster ben egentligen inte hör till hans eller hennes kropp, att vi ska uppmuntra till att personen ska låta amputera benet?".

    Hade en kurskompis som berättade om en obehaglig biverkning från en medicin han blivit ordinerad. Han kände det som att hans medvetande och hans kropp var separerade från varandra, den fysiska kropoen och medvetandet hörde inte ihop. När han låg ner och blundade beskrev han att det kändes som att fysiska kroppen låg en bit bort från honom.

    Läkaren förklarade att en inte alltför ovanlig biverkning var just overklighetskänslor.

    Finns så klart människor som känner den här känslan utan biverknibgar från mediciner. Den förväntade reaktionen från omgivningen torde bli "Men gud, du mäste ju söka hjälp!".

    Ifall jag istället berättade att jag hade en kurskompis som kände att "något inte stämde", han kände att han befann sig i fel kropp. Här hade omgivningens reaktion istället blivit, "Inget konstigt med det, det är viktigt att alla får vara den man vill!".

    Könsdysfori hänger påfallande ofta även med andra typer av störningar, inte minst inom autismspektrat.

    Med den normförskjutning som pågått i ett par årtionden så kommer vi stå i enorm skuld till många generationer, och det kommer göra ont när vi ska göra offentlig avbön, och det kommer kosta enorma summor när ersättning ska utdelas.

    Det vi håller på med, det är ett av de största och mest omfattande bedrägeriet mot mänskligheten i modern tid.
  • Anonym (3)
    HigherMinds skrev 2020-08-14 14:27:54 följande:

    Hur många kön finns det? Jag syftar INTE på könsorgan, utan kön, hur många finns det?


    Ur ett biologiskt perspektiv finns två kön

    Ur ett juridiskt perspektiv finns två kön i Sverige

    Ur ett identitets perspektiv finns över 50 kön

    Beroende på vad du har för perspektiv på frågan får du olika svar. Det vanligaste synsätt är två kön i och med att det bidrar till förståelse om hur vi fortplantar oss.
  • Mascaraklumpar
    HigherMinds skrev 2020-08-15 14:30:18 följande:

    "Älska den de vill.." är ett av många uttryck vänstern gjort till slagträ för att tysta rationellt och logiskt tänkande människor.

    "Allas lika värde.." likaså. Det används för att tysta kritiska röster. Det är ett uttryck som är trött, uttjatat, och saknar substans.

    Räcker med två bokstäver, nämligen SD, för att bevisa vilket hyckleri det där med allas lika värde är. Där är toleransen som bortblåst, och hat, hot och förtryck är en toppengrej, allas lika värde ekar tomt.

    Könsdysfori, en övertygelse om, en känsla av att befinna sig i "fel" kropp/kön. Dessa människor ger man en klapp på axeln och förmedlar att det är fullt normalt, inga konstigheter alls.

    Könsdysfori är inget annat än en närbesläktad företelse till overklighetskänslor.

    Finns människor som känner en stark och påtaglig känsla av att en viss kroppsdel inte borde finnas på deras kropp, att den inte tillhör just denne persons kropp. Kan vara ena handen, ett ben, en fot, vilken kroppsdel som helst.

    Om jag skulle börja argumentera för att man bör normalisera den här typen av störning så skulle min omgivning undrat ifall det slagit slint på mig fullständigt, och förklarat för mig att de människor jag pratar om, de behöver hjälp från psykiatrin, att det.är bortom all vett och sans att börja försöka normalisera människor som är övertygade om att en kroppsdel inte egentligen hör till just sin egna kropp. Man hade även frågat mig, "Menar du att någon som är övertygad om att vänster ben egentligen inte hör till hans eller hennes kropp, att vi ska uppmuntra till att personen ska låta amputera benet?".

    Hade en kurskompis som berättade om en obehaglig biverkning från en medicin han blivit ordinerad. Han kände det som att hans medvetande och hans kropp var separerade från varandra, den fysiska kropoen och medvetandet hörde inte ihop. När han låg ner och blundade beskrev han att det kändes som att fysiska kroppen låg en bit bort från honom.

    Läkaren förklarade att en inte alltför ovanlig biverkning var just overklighetskänslor.

    Finns så klart människor som känner den här känslan utan biverknibgar från mediciner. Den förväntade reaktionen från omgivningen torde bli "Men gud, du mäste ju söka hjälp!".

    Ifall jag istället berättade att jag hade en kurskompis som kände att "något inte stämde", han kände att han befann sig i fel kropp. Här hade omgivningens reaktion istället blivit, "Inget konstigt med det, det är viktigt att alla får vara den man vill!".

    Könsdysfori hänger påfallande ofta även med andra typer av störningar, inte minst inom autismspektrat.

    Med den normförskjutning som pågått i ett par årtionden så kommer vi stå i enorm skuld till många generationer, och det kommer göra ont när vi ska göra offentlig avbön, och det kommer kosta enorma summor när ersättning ska utdelas.

    Det vi håller på med, det är ett av de största och mest omfattande bedrägeriet mot mänskligheten i modern tid.


    Vad könsdysfori beror på vet man inte, och inte heller hur den bäst ska behandlas. Det är hemskt att det blivit en större politisk fråga än en vetenskaplig.
Svar på tråden Hur många kön finns det?