• Anonym (Olycklig)

Min man har varit otrogen i flera år

Jag är 38 år. Vet inte vaeför jag skriver här men min sambo och jag har varit ihop i ca 18 år. Vi har haft tuffa perioder som inte alltid har varit bra. Två pojkar på 8 och 10 år. Jag har inte alltid heller gjort rätt och många diskutioner har det varit genom åren. Men nu kändes det som många saker började falla på plats. Men så hade vi en diskution för några dagar sen då han tyckte jag gjorde för lite så berättar han att han har legat med flera andra i många år. Jag har inte alltid gjort rätt eller varit den bästa men sveket jag känner för honom är så stort. Han är resande säljare och jag tar hand om barn hem och många av hans saker. Jag är trött och har kanske inte tagit hand om mig själv gått upp i vikt som han gärna har påpekat till mig. Jag har misstänkt han träffat andra men han har alltid nekad fast det har varit tydliga bevis som jag valt tro/släppt för hans skull. Jag blev nyligen arbetslös (corona). Nu sitter jag här ensamstående med två pojkar, arbetslös och ledsen. Jag har inte pratat med någon om detta och vet inte hur jag ska göra det, på något sett vill jag inte att andra ska hata honom. Jag har alltid försvarat honom och gjort allt för honom. Jag känner mig så äklad besviken förnedrad. Som tur var så skulle han bort i helgen så jag slipper se han. Ursäkta rörigt inlägg

• Svar på tråden Min man har varit otrogen i flera år
  • Anonym (Mamma 42)
    Vanessa89 skrev 2020-08-15 11:24:56 följande:

Du har stått ut så länge eftersom du inte älskar dig själv. Jag hoppas att du börjar jobba med ditt självförtroende och självkänsla och att du inte ger dig in i ett nytt förhållande på ett bra tag. Du behöver vara en stark och stabil mamma till dina två söner.

Bra skrivet!

Ta kontakt med Soc och se vad du kan få för hjälp och fortsätt inte intala dig själv att det är du som inte gjort tillräckligt hemma osv osv! INGET av det du skriver ger honom rätt att behandla dig så <3

Du är ALLTID värd att bli älskad av dig själv och av andra för precis den DU är, utan att behöva göra saker eller tillfredsställa andra!

Du har alltid en inre styrka och kärlek till dig själv, ibland måste man bara ta fram den igen, jag har varit där med.

Skaffa en samtalskontakt om det behövs, finns smidigt och gratis på nätet, pratamera.se

Läs det om och om igen tills detta sjunker in, skickar massa styrka!
  • Anonym (Leaf)

Det finns en sajt som heter skilsmässa.nu, och där är vi flera som kan berätta samma historia. Den ena har dåligt samvete för att han eller hon inte är perfekt, och då tycker sig den andra ha rätt till att vara otrogen och elak. När skilsmässan kommer, så försöker man fortfarande envist skydda den andra, för han eller hon rår ju inte för sin elakhet och svekfullhet. "Jag dammsög ju inte varje dag, så det är klart att han blev arg!" eller "Jag har ju gått upp lite i vikt, så det är inte konstigt att hon råkade falla i armarna på grannen!".

Ta dig en titt på den sajten. Jag tror du skulle få mycket hjälp och stöd där!

• Anonym (granit)

Eftersom du skriver ensamstående utgår jag från att du kommer att lämna honom.

Topp prio- skaffa jobb. Sen flyttar du.

Ge dig då inte med barnen, han får fixa så han kan ha dem varannan vecka, för du behöver tid att bli den kvinna som du redan hade varit om inte han hade låtit dig rodda hela föräldraskapet.

Det är på tiden att han lär känna sina söner ordentligt och får ta hand om deras problem i vardagen, och det är väl också enda sättet att lära honom att sånt här beteende har konsekvenser. Jag gissar att han ångrar sig rejält inom ett år.

Dags att du tar huvudrollen i ditt eget liv. 

• Colourfulrainbow

Han är inte din bästa vän och din trygghet. Han har bedragit dig under flera års tid med ett flertal olika kvinnor.

Att du inte gått på gymmet eller tvättat bilen spelar ingen roll. Absolut inte. Han har velat vara otrogen och varit det. Du hade kunnat polera den bilen och han hade ändå varit otrogen. Du hade kunnat gå på gymmet flera gånger i veckan och han hade ändå varit otrogen.

Ta INTE på dig skulden för hans vidriga beteende.

• Anonym (granit)
    Anonym (Leaf) skrev 2020-08-15 11:47:19 följande:

När skilsmässan kommer, så försöker man fortfarande envist skydda den andra, för han eller hon rår ju inte för sin elakhet och svekfullhet. "Jag dammsög ju inte varje dag, så det är klart att han blev arg!" eller "Jag har ju gått upp lite i vikt, så det är inte konstigt att hon råkade falla i armarna på grannen!".

Ta dig en titt på den sajten. Jag tror du skulle få mycket hjälp och stöd där!

Det där är bara improduktivt. Jag är själv en människa som har varit otrogen en gång och skulle kunna vara det igen och jag lovar, det har vanligen inget att göra med hur partnern beter sig eller inte.

Vissa av oss vill bara ha saker (kickar, bekräftelse, sex eller whatever) och vi är tillräckligt ego för att sätta oss själva främst, så länge det håller. Många kvinnor behöver i mitt tycke bli lite mer ego, och många män behöver tänka lite mer på hur de påverkar sin omgivning.

Det är faktiskt bara man själv som kan se till att man är nöjd när man ser tillbaka på sitt liv. Det enda som är säkert är att den som tar skit kommer att få mycket av det.
  • Anonym (Leaf)
    Anonym (granit) skrev 2020-08-15 11:55:20 följande:
    Det där är bara improduktivt. Jag är själv en människa som har varit otrogen en gång och skulle kunna vara det igen och jag lovar, det har vanligen inget att göra med hur partnern beter sig eller inte.

Vissa av oss vill bara ha saker (kickar, bekräftelse, sex eller whatever) och vi är tillräckligt ego för att sätta oss själva främst, så länge det håller. Många kvinnor behöver i mitt tycke bli lite mer ego, och många män behöver tänka lite mer på hur de påverkar sin omgivning.

Det är faktiskt bara man själv som kan se till att man är nöjd när man ser tillbaka på sitt liv. Det enda som är säkert är att den som tar skit kommer att få mycket av det.
    Du missuppfattade mitt inlägg. Jag menade att offren skuldbelägger sig själva, precis som TS gör. Hon skriver att hon gått upp lite i vikt, varit deprimerad efter barnafödsel, inte tvättat hans bil som hon lovat och inte gett honom tillräckligt med sex. Som att det ursäktar hans beteende på något sätt.

På skilsmässa.se kommer det hela tiden nya medlemmar med just den inställningen; "Det var mitt fel att han var otrogen / slog mig / var elak." Att prata med andra i samma situation kan öppna ögonen rejält.
  • Anonym (Line)
    Anonym (Mamma 42) skrev 2020-08-15 11:46:49 följande:

Bra skrivet!

Ta kontakt med Soc och se vad du kan få för hjälp och fortsätt inte intala dig själv att det är du som inte gjort tillräckligt hemma osv osv! INGET av det du skriver ger honom rätt att behandla dig så <3

Du är ALLTID värd att bli älskad av dig själv och av andra för precis den DU är, utan att behöva göra saker eller tillfredsställa andra!

Du har alltid en inre styrka och kärlek till dig själv, ibland måste man bara ta fram den igen, jag har varit där med.

Skaffa en samtalskontakt om det behövs, finns smidigt och gratis på nätet, pratamera.se

Läs det om och om igen tills detta sjunker in, skickar massa styrka!

Vad menar du att soc skulle kunna hjälpa till med?
  • Anonym (A)
    Anonym (Mamma 42) skrev 2020-08-15 09:53:40 följande:
    Först och främst Sluta försvara den mannen, du har verkligen fallit i en fälla här att sätta hans främsta före dig själv. Älska dig för precis den du är och, försvara inte hans dumma respektlösa beteende med att du gått i vikt osv.

Så som du blivit behandlad, skulle du tillåta något av dina barn att bli behandlade så? De ser vilka gränser du sätter för dig själv och tror det är ok.

Börja tänka att du är den viktigaste i ditt liv och låt aldrig någon behandla dig illa, sätt stopp där!
    Kram
    Håller med
  • Anonym (blue)

Ha inte ursäkter för honom eller skyll på dig själv för att han är otrogen och låt inte honom göra det häller heller. Han är som de flesta gifta, otrogna män, de vill äta kakan och ha den kvar. De får kickar av små äventyr medan det är väldigt bekvämt att ha en fru hemma som lagar maten/sköter hushållet/barnen.
    Han kan nog vara otrogen igen, låter inte som han har någon spärr där eller bryr sig om dina känslor.

Om du känner att du inte kan fortsätta vara gift med denna man och skiljer dig kan du hitta någon ärlig partner som uppskattar dig på riktigt. Du kan få hjälp från socialen med boende/försörjning tills du hittar ett jobb.
    Det är svårare ekonomiskt som ensamstående förälder och därför stannar många kvar i olyckliga äktenskap, tyvärr. 

• Anonym (Olycklig)

Tack för alla svar. Jag hae mycket känslor för honom men han veekar nästan inte ens ångra det alls. Jag har försökt förklara hur jag känner i allt. Han står bara lyssnar och inge mer. Han pratar som vanligt sen som inget hänt.

• Anonym (Mi2)

Skilj dig så fort du fått tag på ett jobb...

Vilket svin till man du har

• Anonym (Kvinna 39)
    Anonym (Olycklig) skrev 2020-08-17 11:54:10 följande:

Tack för alla svar. Jag hae mycket känslor för honom men han veekar nästan inte ens ångra det alls. Jag har försökt förklara hur jag känner i allt. Han står bara lyssnar och inge mer. Han pratar som vanligt sen som inget hänt.

Nej det är klart han inte gör det, annars hade han inte fortsatt och fortsatt. Han slängde det dessutom i ansiktet på dig för att göra dig riktigt illa, och som han gjort mot dig gör man inte mot någon man älskar, inget av det. Inse att han inte älskar dig utan att det är bekvämlighet som stoppat honom. Han struntar fullständigt i vad han gjort mot dig och hur du mår! Passa på att stå upp för dig själv, lämna honom och skapa ett nytt liv för dig själv.
  • Anonym (blue)
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2020-08-17 12:14:02 följande:
    Nej det är klart han inte gör det, annars hade han inte fortsatt och fortsatt. Han slängde det dessutom i ansiktet på dig för att göra dig riktigt illa, och som han gjort mot dig gör man inte mot någon man älskar, inget av det. Inse att han inte älskar dig utan att det är bekvämlighet som stoppat honom. Han struntar fullständigt i vad han gjort mot dig och hur du mår! Passa på att stå upp för dig själv, lämna honom och skapa ett nytt liv för dig själv.
    Ja, det låter som han är rätt kall.
    Om du gör dig fri från honom kan du även, om du vill, hitta någon som verkligen älskar dig för den du är och bryr sig om dina känslor.
Svar på tråden Min man har varit otrogen i flera år