• Tue 18 Aug 2020 21:00
    571 visningar
    4 svar
    4
    571

    Ont efter blindtarmsoperation gravid

    Hej!

    Vill egentligen bara ventilera och höra om någon med upplever samma och hur det gick för er.

    För tre år sedan opererade jag bort blindtarmen, fick efter detta väldiga problem med smärta i magen och de misstänker sammanväxningar. Fick åka in akut pga förstoppning och de sa då att det kan vara en förträngning i tarmen, fick då börja äta inolaxol vilket gav mig en mer normal vardag utan i närheten så mycket smärta.

    Nu till saken är att jag är i v14 och har nu börjat få ont igen, inolaxol fungerar ej längre så fick gå över till laktulos. Min fundering är om någon känner igen sig, har någon mer haft ont såhär länge efteråt och har ni fått ont när ni blivit gravida? Har det bara blivit värre eller har det gett med sig? 

    Jättetacksam för svar! 

  • Svar på tråden Ont efter blindtarmsoperation gravid
  • Anonym (Läkar­e)
    Fri 21 Aug 2020 12:39
    #1
    +1

    Det låter som att du är mer förstoppad nu som gravid (helt normalt) och att det ger extra smärta? Kanske behöver du höja dosen inolaxol eller lägga till ytterligare något (cilaxoraldroppar eller movicol kanske?) för att slippa besvär. Tänk också på att du behöver dricka mer vätska än vanligt under graviditeten för att hålla avföringen mjuk (men det har du säkert redan koll på.) Ring din BM eller vårdcentral och diskutera med dem tycker jag! Lycka till och hoppas att du hittat något som funkar för dig <3

  • Tue 25 Aug 2020 19:34
    #2
    Anonym (Läkare) skrev 2020-08-21 12:39:26 följande:

    Det låter som att du är mer förstoppad nu som gravid (helt normalt) och att det ger extra smärta? Kanske behöver du höja dosen inolaxol eller lägga till ytterligare något (cilaxoraldroppar eller movicol kanske?) för att slippa besvär. Tänk också på att du behöver dricka mer vätska än vanligt under graviditeten för att hålla avföringen mjuk (men det har du säkert redan koll på.) Ring din BM eller vårdcentral och diskutera med dem tycker jag! Lycka till och hoppas att du hittat något som funkar för dig <3


    Hej! Tack för svaret, jag tror det kan vara så som du skriver, ska prova att höja dosen inolaxol till 2 dospåsar per dag då jag blir så uppblåst av Lactulos. Ska kolla upp cilaxoraldroppar samt se vad bm säger. Tack <3
  • Anonym (Läkar­e)
    Tue 25 Aug 2020 22:33
    #3
    jamenn skrev 2020-08-25 19:34:55 följande:

    Hej! Tack för svaret, jag tror det kan vara så som du skriver, ska prova att höja dosen inolaxol till 2 dospåsar per dag då jag blir så uppblåst av Lactulos. Ska kolla upp cilaxoraldroppar samt se vad bm säger. Tack <3


    Låter som en bra plan! Man kan verkligen bli väldigt förstoppad av att vara gravid, har haft många patienter som behövt typ 2 påsar både morgon och kväll, så det är inget ovanligt eller konstigt. Lycka till <3
  • Wed 26 Aug 2020 14:59
    #4
    Anonym (Läkare) skrev 2020-08-25 22:33:12 följande:
    Låter som en bra plan! Man kan verkligen bli väldigt förstoppad av att vara gravid, har haft många patienter som behövt typ 2 påsar både morgon och kväll, så det är inget ovanligt eller konstigt. Lycka till <3
    Tack, det låter bra. minns inte exakt vad som står på doseringen, men är det inte 1-3 påsar per dag? är väl kanske mer en "normal" dos kan jag tänka mig om man inte är väldigt förstoppad.

    Tack igen för att du tar dig tid  Glad
Svar på tråden Ont efter blindtarmsoperation gravid