• 3 barns mor

    Lågprisvarorna vem är huvudtillverkaren

    Jo finnes ju alla typer av trådar här.

    Men tänkte man kunde starta en tråd och avslöja fabrikshemligheter.

    Alltså vilket företag som gjort vilken lågprisvara.

    Väljer att man får vara anonym för inte riskera sitt jobb.

    Mina som jag lärt mig;

    Icas korv = Lithells korv med en annan förpackning.

    Ikeas gurka = Felix gurka.

    Ikeas köttbullar= Resturangen Felix export köttbullar i butiken Felix vanliga köttbullar.

  • Svar på tråden Lågprisvarorna vem är huvudtillverkaren
  • Anonym (Google is your friend)

    Hur har du "lärt" dig det? 

  • hawthorne

    Du är väl medveten om att samma fabrik kan tillverka samma typer av varor till flera olika aktörer?
    Det innebär ju inte att innehållet är detsamma, bara att samma fabrik tillverkat det.

    Det här är fö otroligt vanligt i bla Kina där en fabrik kan tillverka dyra Adidas-skor på dagen och billiga lågprisskor med sämre material på nätterna.

  • 3 barns mor
    Anonym (Google is your friend) skrev 2020-08-20 11:20:28 följande:

    Hur har du "lärt" dig det? 


    Gällande lithrlls så fick jag det bekräftat när jag var i deras butik i sköllersta i Kumla. Då jag fråga hon i kassa få det stod lithells på ena sidan och ica på andra sidan.

    Då sa hon att de är exakt samma bara namnet som skilljer.

    Gällande Ikea så har jag en nära bekant som jobbar på Orkla.
  • Anonym (Intressant)

    Angående Orkla så äger de både Björnekulla och Felix. Tillverkas de i samma fabrik men får olika burkar och etiketter?

  • Anonym (Coop)

    Många av Coops och ICA:s egna lågprismärken är i själva verket dyrare märken fast i annan förpackning, enligt en jag känner som har jobbat många år på först ICA, sedan Coop.

  • hawthorne
    Anonym (Coop) skrev 2020-08-22 02:25:48 följande:
    Många av Coops och ICA:s egna lågprismärken är i själva verket dyrare märken fast i annan förpackning, enligt en jag känner som har jobbat många år på först ICA, sedan Coop.
    Vad menar du med "är i själva verket dyrare märken fast i annan förpackning"?
  • Anonym (Meja)

    Skånemejerier gjorde för ett par år sedan citygross favorit mejeriprodukter. Kan va så än. Har inte pratat med min vän som jobbar där med detta på ett tag.

    De har även gjort ICAs ett tag.

    Jag frågade vad skillnaden var på varorna och fick till svar ?förpackningen?

  • Anonym (Meja)

    Skulle va citationstecken inte frågetecken ovan

  • Anonym (malkvarn)

    Kungsörnens och de flesta butiksmärkens vetemjöl och rågsikt är samma. 

  • Anonym (Coop)
    hawthorne skrev 2020-08-22 11:58:17 följande:

    Vad menar du med "är i själva verket dyrare märken fast i annan förpackning"?


    Jag var lite snabb på tangenterna. Jag menar förstås att ett känt märke förpackas i lågprismärketsförpackning, samma vara men till billigare pris och i en annan förpackning. (Dock ej ICA Basic) typ att ketchupen i Coops ketchupflaska egentligen är Slotts (tror jag att det var, kan minnas fel här) och att Coops egna kycklingfilé är förpackad i fabriken hos Kungsfågel, så det är samma kyckling i coop-paketet som i kungsfågelpaketet, men att Coops egna kycklingfilé säljs billigare etc. Detta gäller dock inte alla lågprisprodukter, så det är svårt att veta exakt vilka, om man inte själv är inköpare på Coop/ica. Som konsument kan man ju dock göra ett blindtest hemma.
  • hawthorne
    Anonym (Coop) skrev 2020-08-22 23:46:22 följande:
    Jag var lite snabb på tangenterna. Jag menar förstås att ett känt märke förpackas i lågprismärketsförpackning, samma vara men till billigare pris och i en annan förpackning. (Dock ej ICA Basic) typ att ketchupen i Coops ketchupflaska egentligen är Slotts (tror jag att det var, kan minnas fel här) och att Coops egna kycklingfilé är förpackad i fabriken hos Kungsfågel, så det är samma kyckling i coop-paketet som i kungsfågelpaketet, men att Coops egna kycklingfilé säljs billigare etc. Detta gäller dock inte alla lågprisprodukter, så det är svårt att veta exakt vilka, om man inte själv är inköpare på Coop/ica. Som konsument kan man ju dock göra ett blindtest hemma.
    Fast tror du det så blandar du ihop saker och ting.
    Olika märken använder samma fabriker för att tillverka sina produkter.
    Det betyder inte att det dyra märket finns i den billiga förpackningen. Utan det betyder att slotts köper in ketchup och stoppar det i sina förpackningar. Och sedan köper ICA upp ketchup från samma fabrik och stoppar det i sina förpackningar.

    Men att en fabrik används till flera olika märken är ju bara bra. Det vore riktigt illa och resurslöseri om alla märken hade varsin fabrik...

    I slutänden betyder det att man betalar för märket.
  • Rosebud

    De stora kedjorna brukar ofta gå till lågpristillverkare med en etablerad förebild, såsom de vill deras skall vara, fast till avsevärt lägre pris.

    ( Alla eftersträvar storsäljare till halva priset, typ)

    Det kan gälla allt från matvaror, möbler, kläder och bilreservdelar. Eller leksaker och cyklar.

    Fabrikerna tar fram en variant som såklart oftast är sämre, men ibland tillräckligt bra ändå.

    Tillverkarna jobbar på en evig spotmarknad, där de säljer till den som betalar bäst för stunden. Alltså kan man se samma attiraljer hos flera olika kedjor.

    Kanske i annan kartong eller färg, men ändå klart från samma tillverkare.

    Omvänt gör de stora kedjorna inköp av astronomiska mått. Ibland kan inte tillverkaren leverera, så budet går till tvåan, trean eller fyran i anbudstävlingen. Som gärna levererar, men till ett ganska lusigt pris för grossisten och detaljisten.

    Ibland görs inköp via rena broker- företag, som packar slattar de kommer över för dagen.

    O' Laceys är t ex ibland Felix, ibland Heinz eller S&W. Likadant med bilreservdelar. Har du tur är det nåt bra fabrikat i Biltemas kartonger, har du osis får du sekunda, andrasortering eller utskott från nån No-name nånstans. De flesta varorna hos lågpriskedjorna är nästan alltid No-name. Ibland är de tillräckligt bra, ändå. Som Lidl's blåa engångsrakhyvlar. Fast det var iofs ruggigt många blindskär innan jag hittade dem.

  • Anonym (Stickan)
    Anonym (Google is your friend) skrev 2020-08-20 11:20:28 följande:

    Hur har du "lärt" dig det? 


    Jag har en bekant som jobbar på huvudkontoret till en av de stora livsmedelskedjorna. De har givetvis så, och de har rätt bra koll även på vilka som levererar konkurrenternas lågprisvaror.

  • JanneK

    Dafgårds har varit ensam tillverkare av IKEAs köttbullar sedan 2010.
    Trådstartaren ville vara anonym för att inte förlora sitt jobb. Så var det med dom fabrikshemligheterna 
    😏

Svar på tråden Lågprisvarorna vem är huvudtillverkaren