• Minnimunni

    ivf efter 43 år fyllda

    Jag är mamma till en snart fyraåring och jag längtar efter ett barn till. Min son blev till genom ivf och jag tror att det är det enda som funkar för mig. Jag vet allt om hur låga oddsen är vid min ålder så jag behöver ingen sån information. Jag undrar bara om det är någon här som gjort ivf efter att ni fylld 43 år (jag fyller i höst) och i så fall var. De har accepterat oss vid Linnékliniken i Uppsala men där kan jag knappt hinna med ett försök innan jag fyller 43. Jag funderar på Danmark men känner mig lite handfallen då jag inte vet var jag ska börja. Har även läst om något som kallas "mini ivf" och som tydligen rekommenderas för äldre kvinnor i vissa länder men det verkar inte finnas här i Sverige. Vore så tacksam för tips. 

  • Svar på tråden ivf efter 43 år fyllda
  • bellis2

    Om Linnékliniken har accepterat dig kan du inte ha alltför lågt AMH ännu för annars tar de inte emot.

    "Mini IVF", menar du Naturlig IVF? För det handlar inte om äldre kvinnor utan det handlar oftast om ens AMH-värde (vilket naturligtvis sjunker med åldern) så även yngre kvinnor testar detta. England är bra på det och har kommit långt. Vitanova i Danmark erbjuder också det. Jag har gjort det och jag kan säga att det är jobbigt på grund av att man kan få droppa allt och behöva åka dagen efter för äggplock och insättning. Du får lägre doser av medicinering för att "stötta" och fokusera på få äggblåsor för att få fram det de kan få fram. 

    Jag bytte över till Olga kliniken i Ryssland (de kör inte naturlig IVF av vad jag känner till) men de behandlar upp till 51 års ålder.

  • bellis2

    En annan sak jag känner tyvärr flera kvinnor som fått upprepade missfall på Linnékliniken utan att något görs i behandlingsplan eller något annat. De missar grundläggande saker som att ha koll på vitaminer, mineraler, sköldkörtel etc.

    Jag hade inte valt den kliniken.

    Läs gärna detta:
    olgafertilityclinic.com/se/ivf/

    När man över 35 och gör med egna ägg så kommer Olga-kliniken göra en PGS av embryon. Det är olagligt i Sverige.

    Jag skrev att de behandlar upp till 51 års ålder men med egna ägg vet jag inte. Det kan variera och de gör en bedömning först när de sett ultraljud, tester osv. Som sagt, om Linnékliniken har accepterat dig så kan du inte ha särskilt lågt AMH.

    Har man fertilitetsproblem och har möjlighet att bege sig utomlands är det lika bra. Det är min erfarenhet.

  • Jag är bara jag

    Jag vet en som gjorde 16 IVF:er runt 42-45 och aldrig blev gravid. Chansen är rätt liten faktiskt. Första ÄD hon gjorde däremot fick hon barn. Skulle verkligen rekommendera ÄD istället för då är chansen extremt mycket högre att få barn. Tillåtet till 49 i de flesta länder, 51 i enstaka länder.

  • Minnimunni

    Jag blev förvånad själv att de var redo att ta emot mig för jag har lågt amh. Det beror nog uteslutande på att jag redan lyckats en gång, med redan lågt för fyra år sen. Det indikerar att just i mitt fall är amh inte avgörande. 

    Fattar, tack för info om naturlig ivf. Låter onekligen lite krångligt, men läste att det har visats ha bäst resultat så blev ändå nyfiken. 

  • Minnimunni
    Jag är bara jag skrev 2020-08-20 14:06:03 följande:

    Jag vet en som gjorde 16 IVF:er runt 42-45 och aldrig blev gravid. Chansen är rätt liten faktiskt. Första ÄD hon gjorde däremot fick hon barn. Skulle verkligen rekommendera ÄD istället för då är chansen extremt mycket högre att få barn. Tillåtet till 49 i de flesta länder, 51 i enstaka länder.


    Tack, men som sagt är jag mer än väl insatt i statistiken. Läkaren jag pratade med på Linnékliniken gav mig ca 15 % chans och då räknade han in ålder men också att jag tidigare svarat bra på behandling. Inte jättestor chans,  å andra sidan gav de mig 20% chans för fyra år sen. ÄD är något jag tänker på så klart men jag är inte riktigt där än. 
  • bellis2
    Minnimunni skrev 2020-08-20 15:56:05 följande:

    Jag blev förvånad själv att de var redo att ta emot mig för jag har lågt amh. Det beror nog uteslutande på att jag redan lyckats en gång, med redan lågt för fyra år sen. Det indikerar att just i mitt fall är amh inte avgörande. 

    Fattar, tack för info om naturlig ivf. Låter onekligen lite krångligt, men läste att det har visats ha bäst resultat så blev ändå nyfiken. 


    Jag blev nekad där med för lågt amh (ca 10 % chans) och då var jag 37. Man måste ha över 1 i amh-värde. Det står till och med på hemsidan så mycket märkligt om du med 15 % (som inte kan vara över 1 i amh-värde) och är 43 får göra IVF där. Amh blir mer och mer avgörande med åldern, det handlar inte bara om ett få ut ett ägg utan också kvalitén.

    De är också väldigt måna om sin statistik och "sållar". Men de bryr sig inte ett dugg om att följa upp missfall.

    Om du är intresserad av naturlig IVF så tycker jag du ska vända dig till Vitanova i Danmark. Om du ska göra naturlig IVF är det viktigt att kunna komma dit snabbt när det behövs vilket man kan göra med Köpenhamn. 
  • Jag är bara jag

    Jag gjorde 6 IVF-behandlingar på Linne´ på den tiden jag provade med vanlig IVF. Tyckte väldigt bra om dom då. Blev även gravid en gång. AMH togs inte som standardprov då, men hade säkert visat lågt för mig. I så fall hade vi övergått till ED tidigare än vi gjorde. Men känner man att man måste prova med egna ägg innan man går vidare med det så finns inte så många kliniker som sagt. Danmark gör till minst 45, men jag vet bara en som faktiskt lyckats vid 45.

    Eftersom det brinner i knutarna tycker jag du ska prova på en gång och se hur det går. Siffror och statistik är en sak, men man vet aldrig förrän man provat.

Svar på tråden ivf efter 43 år fyllda