• ElissaLevin

    Hur ska jag veta om det är allergi?

    Hejsan!

    Jag har en son på 14 månader nu. Aldrig riktigt sovit bra på nätterna.. kolik som liten... Körde på vanlig ersättning då. Ofta gasig på natten och sover dåligt vaknar hela tiden. HUR ska jag veta om det är mjölk allergi ellee laktos ?? Kanske inte är något utav dom alls . Men tänker att det är ju nånting som stör honnom med tanke på att han vaknar hela tiden. Han e ofta lös i magen nu för tiden, va inte längesen jag började ge han vanlig mjölk till mat o så! Innan de har de varit rätt hårt bajs. Eksem har han också ofta vilket jag läste Att dom kan få om de är allergi.

    Har era barn nån typ av allergi mot mjölk produkter eller laktos ?? Hur va dom innan ni ni visste att det var just de??

  • Svar på tråden Hur ska jag veta om det är allergi?
  • Esc82

    Du kan ju kanske testa att köra helt mjölkfritt i ett antal veckor för att se om han blir bättre.

  • Esc82

    Min son hade lite olika födoämnesallergier när han var liten, han sov oroligt, hade klåda och eksem ibland, diarréer, kräkningar. Det som hjälpte honom var att utesluta födoämnen för att se vad han reagerade på.

  • Pimpinellan

    Laktosintolerans är mycket ovanligt hos barn. Mamma har det och fick diagnosen efter 40. Eftersom småbarn inte behöver dricka mjölk är det ju lätt utesluta. Ge vatten istället, ingen fil och dylikt. Finns dessutom ett otal livsmedel man kan vara allergisk mot. Det var massor jag inte tålde som barn. Det krävs dock en utredning för att komma underfund med vad.

  • hawthorne
    ElissaLevin skrev 2020-08-20 16:39:26 följande:
    Vad var det för något som du uteslutade?
    Du behöver hjälp av BVC för att utreda.

    Det man gör om man misstänker födoämnesallergi/överkänslighet  är att föra en matdagbok där man noga och detaljerat noterar vad barnet ätit, hur det mår och sover. Man ska även notera om något inträffar som avviker från vardagen, tex att man gosar med hundar, rullar sig i gräset osv.

    Det här gör man under en månad, gärna längre.
    Handlar det om allergier kan man mäta det i blodet men det går inte om det handlar om överkänslighet så är dagbok det enda sättet egentligen.


  • Esc82
    ElissaLevin skrev 2020-08-20 16:39:26 följande:

    Vad var det för något som du uteslutade?


    I princip allt. Han fick gå på något som kallades för eliminationsdiet tills magen var stabil på honom, därefter introducerade jag ett födoämne i taget. Men detta är något som gjordes tillsammans med läkare och dietist och efter utredning. Alltså är det inget man ska göra på egen hand. Däremot så skulle jag rekommendera dig som jag skrev tidigare att utesluta mjölkprotein ur kosten för ett tag för att se om han mår bättre. Alternativt ta kontakt med BVC och be om hjälp därifrån.
Svar på tråden Hur ska jag veta om det är allergi?