Ska preventivmedel vara gratis för att minska antal aborter i landet?
Folk blir ofrivilligt gravida antingen genom slarv eller genom att preventivmedlen inte fungerar, inte för att de inte har råd.
Ungdomar får gratis preventivmedel.
När jag hade p-piller kostade det väl 179 kr i kvartalet eller ngt. Besök hos mvc är gratis.
Tror knappast ekonomin är en faktor.
Jag var medskyldig till inte mindre än tre aborter. Sen fick det räcka. Jag gjorde en vasektomi, eftersom jag inte ville ha fler än mina två barn.
Men en grej jag har tänkt på: Borde man inte få lämna sperma som de kan frysa ner? Då skulle man kunna få egna barn senare, om man skulle ändra sig. Och i så fall kanske fler killar skulle kunna tänka sig att sterilisera sig.
Jag träffade en kille som gjort det i ganska ung ålder, och som ångrade sig. Det gick att återställa, men var en besvärlig operation.
Aborter är vanligast i tonåren och kring 40, har jag för mig. Den senare toppen beror på att man har börjat slarva, att spiralen inte funkar längre mm.
Sex ska vara förbehållet de som är så rika att de har råd med preventivmedel. Övriga får låta bli att ha sex.
Nej. Sex är ingen rättighet och p-medel är inte vad som avgör hur många ofödda som tas av daga.