• TopG

    Hjälp! Vart tog min 2 åring vägen?

    Min goa, glada 2 åring är som förbytt.

    Ingenting duger längre o är mest missnöjd hela dagarna. Talet har inte riktigt lossnat så jag förstår att han ibland blir frustrerad när vi inte riktigt vet vad han vill. Han har helt plötsligt blivit så petig med maten o sömnen är inte heller på topp längre. .

    Tips? Fler som känner igen sig?

  • Svar på tråden Hjälp! Vart tog min 2 åring vägen?
  • fjanten

    Ja, mina barn har (övergående) blivit som förbytta runt 2 år. Är ju någon stor utvecklingsfas då. Bara att hänga med i svängen så blir barnet mer sig självt sedan

    Innan jag fick barn hörde jag mest om en krävande tid runt 3 år - men det var inget mot vad som hände vid 2 år enligt mig!

  • TopG
    fjanten skrev 2020-08-23 07:35:57 följande:

    Ja, mina barn har (övergående) blivit som förbytta runt 2 år. Är ju någon stor utvecklingsfas då. Bara att hänga med i svängen så blir barnet mer sig självt sedan

    Innan jag fick barn hörde jag mest om en krävande tid runt 3 år - men det var inget mot vad som hände vid 2 år enligt mig!


    ?Skönt? o läsa att fler känner samma sak. Ja det är tufft o ibland väldigt svårt att just hänga med i alla svängar, då det svänger så fort... Men jag hoppas, främst för honom själv, att det snart lugnar sig lite. Svårt med så mkt känslor i en sån liten kropp.
  • fjanten
    TopG skrev 2020-08-23 07:45:06 följande:

    ?Skönt? o läsa att fler känner samma sak. Ja det är tufft o ibland väldigt svårt att just hänga med i alla svängar, då det svänger så fort... Men jag hoppas, främst för honom själv, att det snart lugnar sig lite. Svårt med så mkt känslor i en sån liten kropp.


    Samma med mina... För mitt andra barn flyttade vi dessutom när hon var nyss fyllda 2 år - vilket INTE gjorde saken bättre Men även det lugnade ner sig tillslut!
  • Tomelilla15

    Hej.

    Det är säkert en utvecklingsfas eftersom fler känner igen sig men ett tips är att lära honom tecken för sådant du tror att han vill säga. Hitta på egna eller ta tecken från teckenspråk. Då kan han mycket lättare uttrycka sig. Börja med 5 olika som du tror att han har användning för. Det finns bra appar med lexicon för teckenspråk.

  • HeidiHR

    Samma här! Sonen blev två i veckan, började förskolan förra veckan. Får stora utbrott över småsaker och är plötsligt alltid jättearg när han vaknar efter vilan på dagen? Skriker och slåss i 30-40 min.

  • S23
    Tomelilla15 skrev 2020-08-23 08:02:36 följande:

    Hej.

    Det är säkert en utvecklingsfas eftersom fler känner igen sig men ett tips är att lära honom tecken för sådant du tror att han vill säga. Hitta på egna eller ta tecken från teckenspråk. Då kan han mycket lättare uttrycka sig. Börja med 5 olika som du tror att han har användning för. Det finns bra appar med lexicon för teckenspråk.


    Bra tips. Vill man att barnet skall kunna kommunicera även på förskolan är det ju bra att använda riktigt tecken.

    Ts. Det finns teckenspråkslexikon på nätet med video filmer, bara att söka på det ord du vill lära dig.

    Annars finns även apparna takk och SpreadTheSign
Svar på tråden Hjälp! Vart tog min 2 åring vägen?