• syster yster

Sonen gråter vid lämning varje dag

Hejsan!

Sonen har börjat förskoleklass och varje morgon så storgråter han när vi lämnar. Det känns ju givetvis tråkigt och ledsamt för fröken säger att han trivs sen när han väl är i skolan. Verkar vara någon form av separationsångest?

Finns det något jag kan göra slm förälder för att underlätta? Någon som har nåt bra tips?

• Svar på tråden Sonen gråter vid lämning varje dag
  • Mortiscia80

Håll dig lugn och positiv själv så smittar det av på barnet. Ett kort farväl och sedan går du.

• Kokoskorven

Det är jättejobbigt, men om pojken är glad när du gått och glad när du hämtar så behöver du inte oroa dig. Som Mortiscia80 säger, håll dig lugn och positiv, och dra inte ut på lämningen! Det kommer att lösa sig.

• Solblomma30

Du kan testa att fråga din son varför han gråter, så att ni får prata lite om känslorna. Det kan också vara bra att prata om hur han vill att lämningen ska gå till, och hur han vill att det ska vara om han blir ledsen. Min son vill exempelvis att jag följer honom in i korridoren, kramar honom där och sen lämnar honom till en lärare. Annars är regeln att man lämnar på skolgården nu men våra lämningar blev för jobbiga därute med så mycket människor runtomkring (massor med föräldrar och flera klasser som lämnas samtidigt) så vi har pratat med personalen och nu lämnar vi inne ett tag istället. Det funkar mycket bättre. Speciellt det att lämna över sonen till en lärare är väldigt bra. Då har han någon att ty sig till om han är ledsen.

• Mandelskorpan

Är det nya barn för honom jämfört med gruppen från förskolan? I så fall kanske han behöver lite tid för att lära känna barnen i klassen, särskilt om de andra barnen känner varann sedan innan. Har inga direkta tips men på vår förskola rekommenderade man snabb lämning vid ledsna barn så att man inte drar ut på det.

Svar på tråden Sonen gråter vid lämning varje dag