• Anonym (hoppfull)

Sekundär barnlöshet, någon som provat profertil?

Hej

Vi har försökt få ett andra barn i många år nu. Mannen var med om en svår olycka och sedan dess har han få aktiva spermier. Vi har testat alla "hemmametoder" som bisolvon, inseminera med spruta osv. Inget funkar och vi är förtvivlade. Nu snubblade jag över profertil och har läst positivt om det: https://shop.profertil.se/produkt/profertil-male-180-kapslar/

H
    ar någon testat eller vad tror ni om det? Vi tänker oss att mannen först får köra en tremånadersbehandling och sedan en tremånaders där vi båda behandlas för att öka chanserna. 

Tacksam för input!

• Svar på tråden Sekundär barnlöshet, någon som provat profertil?
  • Anonym (hoppfull)

Någon?

• Anonym (A)
    Anonym (hoppfull) skrev 2020-08-28 13:59:41 följande:

Någon?

Jag kan inte se några problem med den. Alla vitaminer i den är alla bra för fertiliteten. Kör igång! Lycka till!
  • Anonym (IVF)

Ser inte vad det innehåller, men tillåt mig vara skeptisk. De enda studier jag känner till där man sett nån bevisad effekt är den med höga doser folsyra och zink tillsammans. Långt mer än RDI alltså. Och en liten studie om astaxantin. Vitaminer och mineraler i största allmänhet får alla i sig via maten. Det tror jag inte ett dugg på. I så fall skulle fertilitetsläkare rekommendera det som lösning vilket de inte gör.

Är spermieproduktionen permanent skadad behövs IVF för att få barn. Är spermierna få/dåliga tillfälligt finns det en del män kan prova för att få upp antal och kvalitet. Mäns infertilitet har ökat massor på senare år och det beror nästan uteslutande på livsstilen. Övervikt/fetma, alkohol och rökning är värst. Men även för varmt runt pungen kan påverka. Bastu, heta bad, datorn i knät. Även för trångt. Tävlingscyklister kan få problem. Prova allt detta istället för dyra piller. Eller gör IVF privat direkt- det ger bäst chans.

• Anonym (.)

Hittad en gammal familjelivstråd där en klagar på att fertilitetskliniker inte är intresserade av produkten.
    www.familjeliv.se/forum/thread/69147942-profertil

Det innehåller olika aminosyror, samma som muskelbyggare pillar i sig.
    Då ska man veta att det allra mesta kommer man att ´kissa ut.

En svindyr produkt vars enda syfte är att tjäna storkovan på desperata människor.

Jag tänker att klinikerna vet rätt bra vad de sysslar med och de känner till att det finns en enorm marknad för att tjäna pengar på folks desperation.

• Anonym (Fertilitet)

Ge din man zink och folsyra tabletter så ska det öka produktionen/antal spermier. Sök här på familjeliv. Jag gav maken 50 mg zink och 800 mikrogram folsyra varje dag från i julas och i mars var jag gravid.

• Anonym (Majsan)

Jag tycker att ni ska kontakta en fertilitetsklinik. De erbjuder ju även makeinsemination, där de rensar bort de odugliga spermierna. IVF är ju också ett alternativ, med dock mer kostsamt.

Annars bör ni överväga spermadonation.

• Anonym (.)

Ett annat tips är att inte testa bisolvon och liknande.
    Det fungerar endast om du har problem med sekretet. Om du inte har det och ändå tar bisolvon blir resultatet tvärt om, det förstör sekretet vilket resulterar i att det är mycket svårare att bli gravid.

• Anonym (hoppfull)

Vi har varit i kontakt med fertilitetsklinik och vet därför att problemet ligger hos maken. De rekommenderade IVF, men det är av flera skäl inte aktuellt och det är inte spermiedonation heller. Vi tänker nog testa ett halvår med detta, det är ungefär det som finns kvar att testa. 

Svar på tråden Sekundär barnlöshet, någon som provat profertil?