• SolrosenH

    Mat till 8 månaders bebis

    Hej!

    Öppen för alla råd och tips!

    Min dotter är 8 månader nu och jag undrar helt enkelt, hur har ni gjort med maten, jag tänker på hur ni tillagat, och vilken typ av mat, tycker det är lite läskigt. Är inte bra på matlagning till mig själv och sambon liksom.. hihi

    Hjälp mig! Hehe

    Har bara gett burkmat hittills men vill börja laga själv då hon börjar bli större plus att det är ganska dyrt med burkar hela tiden.

    Går ju några in dagen liksom

    Tack

  • Svar på tråden Mat till 8 månaders bebis
  • Pimpinellan

    Jag gjorde puréer av allt möjligt. Potatis, broccoli,, morötter m.m. I den åldern -om de börjar kunna tugga/har tänder går det bra med mindre lättuggade bitar av grönsaker och lax, kyckling, köttfärs. Jag frös in i kuber och tog fram så mycket som barnen åt. Aldrig köpt burkmat- det är lätt göra egen mat. Glad Egen gröt också om man har paltbröd i.

  • syntharen

    Jag gav mina två yngsta samma mat som jag själv åt, bara struntade i att salta. Små barn har sin kväljningsreflex så långt fram att dom spottar ut maten innan den hinner så långt ner att det är risk för kvävning. Så man behöver inte vara rädd för kvävning trots att man ger vanlig mat. Läs på om BLW. En brocolibukett är perfekt att hålla i och gnaga på. Ungsbakade potatisbåtar är också bra. Köttbullar delade på hälften älskade mina bebisar. Man behöver alltså inte göra nån puré, dom ska ändå börja äta vanlig mat nån gång så varför inte direkt?

  • Pimpinellan
    syntharen skrev 2020-08-31 21:22:32 följande:
    Jag gav mina två yngsta samma mat som jag själv åt, bara struntade i att salta. Små barn har sin kväljningsreflex så långt fram att dom spottar ut maten innan den hinner så långt ner att det är risk för kvävning. Så man behöver inte vara rädd för kvävning trots att man ger vanlig mat. Läs på om BLW. En brocolibukett är perfekt att hålla i och gnaga på. Ungsbakade potatisbåtar är också bra. Köttbullar delade på hälften älskade mina bebisar. Man behöver alltså inte göra nån puré, dom ska ändå börja äta vanlig mat nån gång så varför inte direkt?
    Om det ska likna en måltid vid 6-7 månader är puréer perfekt. Det är ju inte som om man ger dom helmosad mat vid ett liksom. Och broccolibuketter? Tala om vidrigt- så elak har jag då aldrig velat vara mot mina barn. Kokt ska den vara. Mina barn har fö ätit exakt samma mat som vi efter 1. Den äldsta har vi öht inte hittat nåt han inte gillar. Så BLW i all ära- barn kan gott och väl lära sig äta om de börjar med puréer också. BLW låter som en religion, fanatiska förespråkare som ser ner på alla oss andra som inte gett stora tuggor och hårdtuggad mat vid halvåret.
Svar på tråden Mat till 8 månaders bebis