• blåhimmel9

Kan relationen bli bra igen?

Har varit tillsammans i snart 3 år med mitt livs kärlek - kan inte föreställa mig att bli kär i någon annan på samma sätt då det inte skett förr (haft tidigare relationer men aldrig känt såhär). Första två åren reste vi, gick ut på dekret ofta och umgicks mycket med andra. Förra året friade han och jag blev sen gravid. I år gifte vi oss och blev nyss föräldrar till en underbar liten bebis.

Under graviditeten bråkade vi en hel del då jag var väldigt orolig för allt (äta rätt mat för barnet, undvika alla risker osv, har sen tidigare mkt ångest och oro), och jag förstår att det var jobbigt för honom. Samtidigt blev han deprimerad och slutade vilja umgås med vänner, började ogilla sina gamla vänner (som vi umgåtts med gemensamt). För mig blev det en sorg då vårt sociala umgänge krympte rejält i och med det. Graviditeten var alltså ganska jobbig för oss även om vi alltså gifte oss under tiden.

Efter förlossningen kände jag mig väldigt svag fysiskt och psykiskt men har nu blivit mycket bättre. Han har dock blivit ännu mer oscocial och avig mot andra människor och vill inte göra något annat än att spela tv-spel och umgås med vårt barn Jag känner sorg pga det och bråken har fortsatt. Jag är besviken och ledsen och han tycker att jag borde acceptera hur han är nu. När vi har det bra och inte bråkar (vilket ändå är oftast tycker jag) har vi det väldigt bra och kan skratta ihop osv.

Jag vill försöka tänka positivt och se att framtiden kan bli bättre. Han menar att det kanske är för sent eftersom det varit dåligt så länge nu (ca ett år). Han verkar dock inte ha gett upp helt för han är öppen för att åtminstone göra saker tillsammans om jag kommer med förslag (han har tidigare varit den påhittiga och har tröttnat på det, vilket jag kan förstå).

Långt inlägg men undrar om någon varit med om liknande? Är det inte normalt att ha sämre perioder som dessa och att det sedan blir bra igen? I så fall, hur får man partnern att se framåt och inte fastna i allt som varit sämre? Vad borde jag göra? Vill verkligen att det ska bli bra igen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-09-03 09:21
    *dekret = dejter..

• Svar på tråden Kan relationen bli bra igen?
  • Fjäril kär

Först och främst så behöver han ta tag i sin depression. Det är faktiskt ganska vanligt att blivande pappor också mår dåligt av graviditeten och omställningen att bli föräldrar. Han måste börja där.

Sen får ni ta tag i äktenskapet med tex rådgivning

• blåhimmel9
    Fjäril kär skrev 2020-09-03 11:27:50 följande:

Först och främst så behöver han ta tag i sin depression. Det är faktiskt ganska vanligt att blivande pappor också mår dåligt av graviditeten och omställningen att bli föräldrar. Han måste börja där.

Sen får ni ta tag i äktenskapet med tex rådgivning

Ja, han äter antidepressiva sen några månader och har börjat gå i terapi även om han inte riktigt tror på det. Undrar dock om det är normalt att tappa intresset för sociala relationer oavsett depression och att det är något jag bara får acceptera? Vi är båda kring 30 och jag vet inte om det kan vara normala förändringar i livet att sluta roas av vänner/sociala träffar..?

Rådgivning är ju en bra idé, enda är ju att det kostar en hel del. Men det får man kanske ta.
  • Ingrid1983

Att han inte gillar vännerna längre beror nog på depressionen. När du beskriver att ni för det mesta har det bra, så låter det fantastiskt. Håller han med också? Då ska ni absolut inte tappa hoppet och slänga bort det här, tiden som småbarnsföräldrar är ett eldbad för alla relationer.. Jag tycker inte heller ni har varit ihop så länge. Att vara nykär och vilja hitta på massor är en sak, positivt ändå att han hänger på dina förslag trots sin deppighet. Tycker du ska träffa vänner ändå, men samtidigt göra det mysigt och fint för er hemma med enkal medel, verkar vara det ni behöver. Strunta i det sociala som familj med vänner, det är ju coronatider. Han vill umgås med barnet, också positivt. Dejta det får ni nog också lägga på hyllan. Jag är i samma sits som du, relation på två år och bebis om en månad. Inser att jag egentligen inte känner min man till 100%, vad händer om någon av oss/båda går in i väggen efter förlossningen? Men vi ska klara det för vår kärlek är unik, som er <3

• Lisa says

Det har ju också varit ett väldigt speciellt år, tänker jag. Folk reagerar olika på isoleringen och att man inte kunnat umgås som vanligt. Många blir ringrostiga och tycker det är svårt att ta upp ett socialt liv igen, lättare att bara vara hemma. Vissa blir deprimerade och kommer inte ur spiralen, men jag tror absolut det kan ändras, men det kan ta tid!
    I mina depressioner tycker jag inte det är värt ansträngningen att hitta på nåt. Vad är poängen med att träffa en kompis som kanske bara tjatar om nåt tråkigt hela kvällen. Stannar man hemma blir det enklare och ingenting som stör. Man får vara ifred i sitt dåligtmående. På en promenad kanske det händer nåt jobbigt. Att gå på en tillställning där man måste vara uppåt och social är jätteansträngande för den som känner sig deprimerad.
    Medicin och terapi är ju jättebra, då är ju arbetet igång. Ge det tid och fortsätt hitta på saker! Plötsligt lättar det och den där promenaden eller fikan med en kompis fick en faktiskt att le och känna sig nästan lite glad.

• Mandelskorpan

Boka familjerådgivning! De är proffs på att hjälpa par med problem.

Att få barn är ju en enorm omställning, både graviditet och att ta hand om ett litet barn är krävande och påfrestar vilken relation som helst.

Jag tänker att ni har ju inte varit tillsammans så länge än, mindre än tre år, ni kanske fortfarande håller på att lära er varandras egenheter? Ta hjälp som sagt.

• Atsidosatt

Ger en helt annan vinkel på detta.. Som kanske i detta fallet är helt fel.

Men du skriver att ni har varit tillsammans i snart 3 år men är redan gifta samt har fått barn... Kanske kom verkligheten ikapp?

Ibland så rusar man in i ett förhållande, gifter sig, skaffar barn snabbt etc. för att göra upp med något som saknats av ens förväntningar i livet, olycklig fd. kärlek man flyr ifrån eller mål etc.

Så, är det något förflutet som spökar..? Något som inte blev som han tänkte?

Svar på tråden Kan relationen bli bra igen?