Kan relationen bli bra igen?
Har varit tillsammans i snart 3 år med mitt livs kärlek - kan inte föreställa mig att bli kär i någon annan på samma sätt då det inte skett förr (haft tidigare relationer men aldrig känt såhär). Första två åren reste vi, gick ut på dekret ofta och umgicks mycket med andra. Förra året friade han och jag blev sen gravid. I år gifte vi oss och blev nyss föräldrar till en underbar liten bebis.
Under graviditeten bråkade vi en hel del då jag var väldigt orolig för allt (äta rätt mat för barnet, undvika alla risker osv, har sen tidigare mkt ångest och oro), och jag förstår att det var jobbigt för honom. Samtidigt blev han deprimerad och slutade vilja umgås med vänner, började ogilla sina gamla vänner (som vi umgåtts med gemensamt). För mig blev det en sorg då vårt sociala umgänge krympte rejält i och med det. Graviditeten var alltså ganska jobbig för oss även om vi alltså gifte oss under tiden.
Efter förlossningen kände jag mig väldigt svag fysiskt och psykiskt men har nu blivit mycket bättre. Han har dock blivit ännu mer oscocial och avig mot andra människor och vill inte göra något annat än att spela tv-spel och umgås med vårt barn Jag känner sorg pga det och bråken har fortsatt. Jag är besviken och ledsen och han tycker att jag borde acceptera hur han är nu. När vi har det bra och inte bråkar (vilket ändå är oftast tycker jag) har vi det väldigt bra och kan skratta ihop osv.
Jag vill försöka tänka positivt och se att framtiden kan bli bättre. Han menar att det kanske är för sent eftersom det varit dåligt så länge nu (ca ett år). Han verkar dock inte ha gett upp helt för han är öppen för att åtminstone göra saker tillsammans om jag kommer med förslag (han har tidigare varit den påhittiga och har tröttnat på det, vilket jag kan förstå).
Långt inlägg men undrar om någon varit med om liknande? Är det inte normalt att ha sämre perioder som dessa och att det sedan blir bra igen? I så fall, hur får man partnern att se framåt och inte fastna i allt som varit sämre? Vad borde jag göra? Vill verkligen att det ska bli bra igen.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-09-03 09:21
*dekret = dejter..