• beli

Hur slippa tjata vid frukosten?

Nån annan här inne med 5-6-åring som taaar tiiid på sig att äta frukost?

Vi har en 5,5-åring som är ett "lätt" barn, men frukostarna alltså... Andra måltider spelar inte så stor roll eftersom det inte är så bråttom, men under vardagsfrukostarna brukar jag alltid känna stress. Sen vet jag att vi ibland kommer upp sent (en timme innan vi ska iväg till förskolan) men det spelar nästan ingen roll. Sonen skulle kunna sitta och äta i en timme om han fick. Han tar en tugga, tittar ut genom fönstret medan han tuggar långsamt och förlorar sig i nån uppdiktad historia... Jag säger "ät nu" och han kanske tar en tugga till, börjar sjunga på nåt och förlorar sig i det... Jag tittar på honom, viskar "ät!" och han tar en tugga, tar upp ett papper han skrivit på och förlorar sig i det eller börjar ställa en massa ovidkommande frågor... Detta ovannämnda kan ta fem minuter och då har han bara fått i sig tre tuggor.

Han är matglad och vill gärna få i sig en skål fil med bär, en macka och ett ägg med kaviar innan han är klar. Men säger man inte till skulle han som sagt kunna sitta med det i en timme.

Senast nu i morse tappade jag tålamodet helt, så jag åt klart och gick iväg medan min man fick se till att sonen åt klart och fick iväg honom till förskolan. Det blev extra jobbigt med alla moment eftersom sonen var lite ledsen och inte ville att vi skulle bli arga (min man höll också på att tappa tålamodet i hallen). Vi förklarade att vi tappar tålamodet när frukosten tar så lång tid och vi måste påminna så otroligt många gånger. (Jag blev väl extra ledsen idag eftersom vi haft en fantastisk helg i stuga med kompisar, med långa frukostar ute i solen, stressfritt, och nu i morse slog stresskänslan till direkt.)

Är det nån annans barn som är så här vid måltider? Har ni hittat nån lösning så att barnet får i sig frukosten inom en hyfsad tidsrymd och ni själva inte blir tokiga?

• Svar på tråden Hur slippa tjata vid frukosten?
  • Dexter dot com
    beli skrev 2020-09-07 21:41:15 följande:

Tack för alla svar. Jag hann inte få med all info i morse. Vi har en liten analog klocka i köket som vi i perioder har ställt fram på bordet vid frukost precis som vissa av er tipsat om. Det var ett tag sen nu, så ska prova det igen. Han har tidigare blivit väldigt upprörd när tiden tagit slut, men tja, så får det väl bli. Det känns orimligt att vi ska gå upp tidigare för att han ska sitta och äta i en timme - vi andra äter ju på max tio minuter...

Det är väl mer än rimligt att ni föräldrar går upp tidigare för att ert barn ska få en så bra morgon och dag som möjligt !
  • AnnaSthlm

Ersätt frukosten med ett glas mjölk. Vissa människor är inte hungriga på morgonen och då vill man inte äta.

Att gå upp en halvtimme tidigare är inte hållbart,för då måste man lägga sig en halvtimme tidigare, blir många timmar av förlorad tid att leva.

• S23
    AnnaSthlm skrev 2020-09-08 07:38:00 följande:

Ersätt frukosten med ett glas mjölk. Vissa människor är inte hungriga på morgonen och då vill man inte äta.

Att gå upp en halvtimme tidigare är inte hållbart,för då måste man lägga sig en halvtimme tidigare, blir många timmar av förlorad tid att leva.

Jag förstår hur du tänker. Men om jag hade varit barnet så hade jag garanterat föredragit att missa en halvtimme på kvällen mot att bli stressad hela morgonen.

Barnet i fråga är ju hungrigt och äter mycket. Så i detta fall kanske inte ett glas mjölk är lämpligt
  • GGN

Om ni äter på tio minuter, lämnar ni borde då och ränner runt, och kastar lite tjat varje gång ni har vägarna förbi?

• Litorina

Gå upp tidigare. Ha inte annat än mat på eller i närheten av köksbordet.

En del behöver vakna innan de äter. Barnet kan kanske kan göra sig helt i ordning först och äta sen, så kan han sitta där ända tills det är dags att gå. Fast ni kanske redan gör så...

• Rebecca1987

Mina barn skulle aldrig bli färdiga på en timme utan att få ont i magen. Frukosten och morgonen är viktig för att få en bra dag för många barn. Har en dotter som får extremt ont i magen hela dagen om hon stressar i sig frukost. Vi går alltid upp 2 timmar innan alla ska vara på plats. Tänder ljus och äter en frukost i lugn och ro. Även om ni är klara så måste ni tänka på barnet inte på er era behov får ni ta när han klarar sig själv. Ni ska fokusera på att det blir bra för barnet

• Dexter dot com
    AnnaSthlm skrev 2020-09-08 07:38:00 följande:

Hur menar du att man förlorar tid? Det handlar ju om precis lika mycket vaken tid. Det TS hade tänkt att göra 30 minuter på kvällen får hen göra på morgon istället under tiden som sonen får äta i lugn och ro.
  • Kvittning

Måste han verkligen äta upp allt det där? Kan ni inte istället för att fokusera på att frukosten är klar när allt är uppätet fokusera på att frukosten är klar när det är dags att gå hemifrån (och att man då har klätt på sig och fixat allt annat innan så att frukosten är det sista man gör innan man går). 

Någon liten grej (typ en ägghalva eller macka) kan man ju sedan ta med och äta på vägen också. 

Ni kan då istället för att fokusera på att tjata om tempot hjälpa med tekniker för att bli nöjd om man inte hinner. T.ex. börja med det godaste, sluta med det som är enklast att ta med i handen och liknande. 

• beli
    lövet2 skrev 2020-09-07 22:42:01 följande:
    I vår familj har vi aldrig ätit framför TV:n. Aldrig. Men den yngsta kunde ta 2 timmar på sig för att äta frukost, för hon gjorde just som din son. Hon drömde sig bort, började prata och glömde att äta. När jag testade allt, så testade jag även att sätta henne framför Barnkanalen på morgonen. TV:n tog hennes uppmärksamhet, så hon varken pratade eller drömde sig bort. Men frukosten stoppade hon i sig. Hon åt frukost framför TV:n fram till 10-årsåldern.

En platta eller mobil är inte samma sak, för där kan de byta till andra program och klicka hit och dit. På TV:n är det ett program som visas, punkt slut.
    Tv (och andra skärmar) funkar säkert för många, men jag ogillar verkligen att med vett och vilje göra barn beroende av tv/skärmar.

Dessutom funkar vår son tvärtom - han glömmer att äta om han ser på tv. På fredagarna har vi oftast fredagsmys med mat framför en film. Vi får vänta med att slå på filmen tills han valt vad han vill ha på tortillabrödet, och sen får vi påminna honom om maten under filmens gång eftersom han annars blir helt uppslukad av filmen och inte äter en smula fastän han är hungrig...
  • beli
    S23 skrev 2020-09-07 21:48:28 följande:
    Det är absolut inte orimligt att en av er vuxna går upp en halvtimme tidigare för att erat barn ska få den tiden han behöver på sig för att äta.
    Jag hoppas att ni inte förväntar er att en femåring ska äta på tio minuter som er andra?
    Ta varannan morgon för er föräldrar helt enkelt.
    Ja det är förstås en idé, att en av oss går upp lite tidigare. Dock är det så redan ibland, och det är alltid jag eftersom jag har lite mindre sömnbehov... Men visst, gå upp något tidigare kan jag ju göra.
  • beli
    Kusinen skrev 2020-09-07 21:44:25 följande:
    Finns det möjlighet att bestämma att han en dag i veckan får äta " hur länge han vill" eller dubbellt så länge som i vanliga fall? Den där stunden på morgonen kanske betyder mycket för honom och det kanske funkar om det är uppstyrt och ni alla vet när det är och att det inte är alltid. Då kanske det hjälper honom att ha kortare frukostar de andra dagarna då han vet att hans dag kommer?
    Han får redan göra det på helgerna, två dagar av sju... När det är förskola går det inte.

Att bara låta honom sitta vid frukostbordet i 30-45 minuter utan att överhuvudtaget påminna honom, och inte ens veta om han kommer att hinna äta tillräckligt när frukosten är slut, känns väldigt stressfyllt.
  • beli
    Kvittning skrev 2020-09-08 11:25:16 följande:
    Måste han verkligen äta upp allt det där? Kan ni inte istället för att fokusera på att frukosten är klar när allt är uppätet fokusera på att frukosten är klar när det är dags att gå hemifrån (och att man då har klätt på sig och fixat allt annat innan så att frukosten är det sista man gör innan man går). 

Någon liten grej (typ en ägghalva eller macka) kan man ju sedan ta med och äta på vägen också. 

Ni kan då istället för att fokusera på att tjata om tempot hjälpa med tekniker för att bli nöjd om man inte hinner. T.ex. börja med det godaste, sluta med det som är enklast att ta med i handen och liknande. 
    Hmm, jo men då blir det ju ingen tandborstning om han ska fortsätta äta på vägen till förskolan? (Dessutom cyklar vi, så det går inte att hålla i en macka på vägen.)

Han MÅSTE ju inte äta upp allt det där, men han VILL.
  • fluu

Enkelt. Den tiden man har på sig har man på sig. Har man inte ätit upp efter en halvtimme eller vad det nu är får man skylla sig själv. Flagga när det är tio minuter kvar. För att underlätta i början kan ni ju gå upp en stund tidigare.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Litorina
    beli skrev 2020-09-09 13:36:28 följande:

Hmm, jo men då blir det ju ingen tandborstning om han ska fortsätta äta på vägen till förskolan? (Dessutom cyklar vi, så det går inte att hålla i en macka på vägen.)

Han MÅSTE ju inte äta upp allt det där, men han VILL.

Han kan börja dagen med tandborstning (och klä sig), så är det avklarat och han kan äta i lugn och ro.
  • scanmia

Prata med honom om strategier för att få i sig frukosten snabbt. Inför någon liten belöning för att han äter koncentrerat. Ett sätt är att tex läsa en serietidning för honom och för varje ruta du läser så tar han en tugga eller klunk. Vissa saker är snabbare att äta än andra. Tex knäckemackor tar tid medan det går fortare att sleva i sig gröt eller dricka en smoothie.
    "Låt maten tysta mun" är inte något jag egentligen tycker är någon särskilt trevlig regel, men att säga att vi äter tyst och fort i 10 minuter så pratar vi sedan kan skynda på små pratkvarnar.

Svar på tråden Hur slippa tjata vid frukosten?