• Oscarrlundin

    En bok som tar bort ditt barn från ipaden

    Hej, vi är ett UF-Företag som gör en marknadsundersökning och vi skulle behöva eran hjälp! Vi hade tänkt tillverka en bok som hjälper dig att få bort ditt barn från ipaden, i boken så hade vi tänkt ha lekar, spel, enkla recept och massor av andra roliga aktiviteter för barn som de kan utföra på egen hand utan hjälp av en förälder. Om du är en förälder skulle du kunnat tänkt dig köpa en sån här bok? Vi skulle verkligen uppskatta era ärliga åsikter!
    Mvh 

  • Svar på tråden En bok som tar bort ditt barn från ipaden
  • Minimalen

    Men vad hade du tänkt dig för ålder på barnen med tanke på att de tex ska kunna följa ett recept själva. Jag tror att det skulle vara bättre med olika böcker för olika saker. Tex en bakbok, en kokbok och en med olika lekar.

  • Fjäril kär

    Ja jag skulle köpa en bok som vänder sig till äldre barn och som har just lite större svårighetsgrad just därför. Dom böcker som finns är ju bara för småbarn/förskoleklass och jag saknar nån som är lämpad för mellanstadiet/högstadiet. Rejäla utmaningar, bättre recept än pannkakor och tankenötter som utmanar.

  • Oscarrlundin
    Minimalen skrev 2020-09-08 09:20:56 följande:

    Men vad hade du tänkt dig för ålder på barnen med tanke på att de tex ska kunna följa ett recept själva. Jag tror att det skulle vara bättre med olika böcker för olika saker. Tex en bakbok, en kokbok och en med olika lekar.


    Tack så mycket för ditt svar, vi hade tänkt rikta boken mot barn 6-12. Barn utvecklas såklart olika snabbt så vissa sexåringar kan följa ett recept helt ensam och andra behöver hjälp. Vi hade också funderat från början att bara göra en kokbok riktat mot barn men vi upptäckte att det finns redan och den idéen vi har nu är mycket mer unik och finns inte riktigt än. När det gäller recepten så tänker vi många väldigt enkla recept, te.x smoothie eller lätta bakverk, men även lite svårare och så tänker vi att vi markerar svårighetsgraden i boken så att de barn som är intresserade av matlagning får chans att träna på det.
  • Oscarrlundin
    Fjäril kär skrev 2020-09-08 09:21:40 följande:

    Ja jag skulle köpa en bok som vänder sig till äldre barn och som har just lite större svårighetsgrad just därför. Dom böcker som finns är ju bara för småbarn/förskoleklass och jag saknar nån som är lämpad för mellanstadiet/högstadiet. Rejäla utmaningar, bättre recept än pannkakor och tankenötter som utmanar.


    Tack så mycket för ditt förslag! Vi hade tänkte rikta boken till barn i mellanstadiet och yngre, vi förstår hur du tänker med lite svårare aktiviteter riktade mot äldre barn och vi ska undersöka den idéen lite närmare!
  • Anonym (Florence)
    Oscarrlundin skrev 2020-09-08 09:58:28 följande:
    Tack så mycket för ditt svar, vi hade tänkt rikta boken mot barn 6-12. Barn utvecklas såklart olika snabbt så vissa sexåringar kan följa ett recept helt ensam och andra behöver hjälp. Vi hade också funderat från början att bara göra en kokbok riktat mot barn men vi upptäckte att det finns redan och den idéen vi har nu är mycket mer unik och finns inte riktigt än. När det gäller recepten så tänker vi många väldigt enkla recept, te.x smoothie eller lätta bakverk, men även lite svårare och så tänker vi att vi markerar svårighetsgraden i boken så att de barn som är intresserade av matlagning får chans att träna på det.
    6-12 år är ett alldeles för stort ålderspann, vore bättre att snäva in det och kanske göra två mindre böcker, en riktad mot 6-9 år och en 9-12.
  • Anonym (Mamma)

    Det är en fin idé och kan säkert uppskattas om det blir bra. Men det finns redan massa olika sådana böcker, så ni har en hel del att konkurrera med. Vi har en hel låda med olika pyssel- och målarböcker här hemma och även skönlitteratur, soloäventyr etc. Er bok behöver ha något alldeles extra för att sticka ut i mängden - men ni kanske har en riktigt bra idé i rockärmen!?

    Jag ser inte riktigt själva poängen med att flytta barnet från ensamarbete vid en padda till ensamarbete vid en bok. Spelar det roll om ett barn ritar/läser/ pysslar på paddan eller i en bok? Skriver inte så för att kritisera utan för att det kan vara bra för er att ha klart för er när ni utvecklat produkten och sen gör reklam för den.

  • Fjäril kär
    Oscarrlundin skrev 2020-09-08 10:05:18 följande:

    Tack så mycket för ditt förslag! Vi hade tänkte rikta boken till barn i mellanstadiet och yngre, vi förstår hur du tänker med lite svårare aktiviteter riktade mot äldre barn och vi ska undersöka den idéen lite närmare!


    Såna böcker till yngre barn finns redan i drivor. Men det finns ingenting för barn över 10 år.
  • Anonym (Mamma)
    Oscarrlundin skrev 2020-09-08 09:58:28 följande:

    Tack så mycket för ditt svar, vi hade tänkt rikta boken mot barn 6-12. Barn utvecklas såklart olika snabbt så vissa sexåringar kan följa ett recept helt ensam och andra behöver hjälp. Vi hade också funderat från början att bara göra en kokbok riktat mot barn men vi upptäckte att det finns redan och den idéen vi har nu är mycket mer unik och finns inte riktigt än. När det gäller recepten så tänker vi många väldigt enkla recept, te.x smoothie eller lätta bakverk, men även lite svårare och så tänker vi att vi markerar svårighetsgraden i boken så att de barn som är intresserade av matlagning får chans att träna på det.


    Tänk på att barn inte bör använda mixer eller ugn utan hjälp av vuxen. Här är en klassiker vad gäller recept för barn, kan kanske ge idéer!

    www.adlibris.com/se/bok/vi-bakar-och-lagar-mat-recept-som-alla-kan-klara

    Det finns också böcker om att baka utan ugn. Det passar ju bra för barn.

    www.adlibris.com/se/bok/baka-utan-ugn
  • Anonym (Emma)

    Ett barn som faktiskt har tråkigt lär sig att utmana sin fantasi till att göra något. De kommer på något.
    Barn som går från ena styrda aktiviteten (ipad/telefon) till en annan (bok) lär ju inte utmanas till detta. De kommer således inte heller börja hitta på egna förslag heller.
    Men barn som är mellan 6-9 år leker antagligen fortfarande så pass att de inte behöver en till bok i ämnet. Däremot så kanske en 9-12 åring behöver detta, de börjar bli stora och många får intresse att experimentera och göra saker i köket. Men det är nog mobilen som ni kommer tävla mot.
    Tävlar ni mot mobilerna så då är det snabba kickar som gäller, något som triggar belöningssystemet hela tiden. I princip allt som inte är spel blir tråkigt.

    Älskar iden att få bort teknologin för ett tag och göra annat. Men titta vad teknologin gör med hjärnan så förstår ni har ni har ett superjobb framför er.
    Barn idag sitter mest med sina telefoner och slutar göra andra saker som var kul att göra innan de fick en telefon.

    Vi har inte gett våra barn tillgång till telefonen, ipad, tv-spel osv. De leker fortfarande och jag har hela tiden sett till att de har pyssel, experiment, läsa osv att göra utöver sina leksaker. Vi är närvarande föräldrar så vi har hela tiden den konversationen där vi utmanar barnen. Jag har inget intresse idag att köpa en sådan bok, kanske i framtiden när de är 9+.

  • Anonym (Hmm)

    Men mina lite större barn använder ju paddan för att göra sådant. De hittar recept som de vill testa, gör slime, pyssel och experiment från youtube och testar nya dans-moves. De böcker som tar mina barn från sina paddor är riktigt spännande litteratur.

  • Anonym (Jovisst)
    Tow2Mater skrev 2020-09-09 01:21:26 följande:

    Nån sån bok finns inte, och kommer aldrig att finnas.


    Tyvärr, jag är beredd att hålla med. Mina barn skulle aldrig frivilligt välja bort plattan (spel/Youtube) för en bok, no way. Och då gillar de ändå böcker, experiment mm.
  • Kvittning

    Jag tycker det låter som en jättebra idé. Inte en bok man pysslar i, utan en bok som ger en idéer om vad man kan göra så att den är återanvändsningsbar. 

    När jag var liten så gjorde jag och min bästis en lista med 40 saker man kunde göra om man hade tråkigt, när vi inte kunde komma på vad vi skulle göra så gick vi igenom den listan. 

    Som exempel skulle ni då t.ex. kunna ha ett uppslag Spela fotboll och där tips på vad som kan vara kul om man är ensam och vad som kan vara kul om man är två. Och ett uppslag med Spela kula, och samma där ensam eller flera. Och till det hur man spelar kula, det verkar vara en bortglömd lekform. Och blandat sådant som är inomhus och utomhus. Och varva med lite recept på att lära sig laga enkla recept som t.ex. korv stroganoff. 

Svar på tråden En bok som tar bort ditt barn från ipaden