• Anonym (Tomyris)

Kan bonusbarnet bo kvar vid separation?

Jag och sambon kommer separera och hon kommer flytta till ett annat län. Hon har en son i tonåren som hon har ensam vårdnad om. Han vuxit upp med mig som bonuspappa men jag har ingen juridisk vårdnad om honom. Den biologiska pappan lever men är inte alls intresserad av att ha kontakt med pojken.

Han går i gymnasiet och vill helst slippa byta skola när hon flyttar. Vi är alla tre överens om att han kan bo kvar hos mig tills han tar studenten. Men kan juridiken sätta käppar i hjulet? MÅSTE han flytta med sin mamma och byta skola när hon flyttar?

• Svar på tråden Kan bonusbarnet bo kvar vid separation?
  • Anonym (Sneakers)
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2020-09-12 17:24:25 följande:

Klart han kan bo hos dig! Du och mamman är ju överens. Vem är det som skulle klaga på det menar du?

Nu är jag inte TS men när jag ville bo kvar när mina föräldrar flyttade så var det mina föräldrars hemkommun som betalade min skolgång. Jag gissar att det är där skon klämmer. Läser man någon inriktning på gymnasiet som inte finns i hemkommunen så är de tvungna att betala för platsen i en annan kommun plus visst bidrag för boende. Eller så var det i alla fall för 20 år sen... Finns utbildningen i hemkommunen så är det såklart billigare för kommunen om barnet går där.
  • Anonym (Sneakers)

Måste mamman skriva sig i sitt nya boende ? Kan hon inte låtsas ha dubbelt boende pga jobb på annan ort?

• Anonym (Kvinna 39)
    Anonym (Sneakers) skrev 2020-09-12 18:10:06 följande:
    Nu är jag inte TS men när jag ville bo kvar när mina föräldrar flyttade så var det mina föräldrars hemkommun som betalade min skolgång. Jag gissar att det är där skon klämmer. Läser man någon inriktning på gymnasiet som inte finns i hemkommunen så är de tvungna att betala för platsen i en annan kommun plus visst bidrag för boende. Eller så var det i alla fall för 20 år sen... Finns utbildningen i hemkommunen så är det såklart billigare för kommunen om barnet går där.
    Jaha! Ja det kanske ställer till det förstås... Ska man vara lite finurlig kan ju pojken då vara skriven i rätt kommun men bo kvar hos bonuspappan om det är närmare till skolan.
  • Anonym (Sneakers)

När det gäller mindre barn får man inte låta dem bo med vem som helst utan att soc har godkänt det hela. Man får liksom inte ge bort sina barn till vem som helst hur som helst. Nu är ju barnet stort nog för gymnasiet så då är det annorlunda. I den åldern får man t.o.m. bo själv.

• Censur

Som 16 åring är du fri att bo var du vill. Jag flyttade hemifrån då. =)

• Anonym (blåbär)
    Anonym (Tomyris) skrev 2020-09-12 16:14:32 följande:

Det är just här jag fått lite olika svar. T ex att om utbildningen finns på orten där mamman bor så måste han flytta eftersom det är där han ska vara folkbokförd.

Pappan är inget bekymmer.

Enligt lagen ska man vara folkbokförd där man de facto bor. Tonåringar är dock en liten specialare. Skatteverket borde kunna svara på var barnet ska folkbokföras. Kanske det är möjligt vilket som.
  • Anonym (.)

Det kan vara värt att kolla upp möjligheten att barnet blir frivilligt fosterhemsplacerad hos dig.

Min egen pappa gjorde så en gång i tiden i en liknande situation. Men det var många år sedan men trots det kan det vara värt att höra efter med kommunen.

• sextiotalist
    Anonym (Sneakers) skrev 2020-09-12 18:10:06 följande:

Inte alls så numera. Man kan läsa i en annan kommun. Men däremot så får då föräldrarna stå för uppehälle
  • sextiotalist

Denna tonåring behöver varken adopteras, bli fosterhemsplacerad eller gå via BUP.

Som flera påpekat, en 16-åring kan välja folkbokföring själv.

Det enda ni ömsesidigt bör komma överens om är försörjning. Mamman bör bidra med en summa för mat etc. Betala för sitt barns övriga kostnader.

Meddela skolan att han kommer gå kvar, tvivlar på att någon motsätter att låta en elev fortsätta på programmet.

Svar på tråden Kan bonusbarnet bo kvar vid separation?