• Anonym (Given)

Aldrig fått en sån present. Tips på typiska presenter

Jag har träffat en kille i snart ett år.

Han har två barn sedan tidigare på heltid.

I förbifarten för ett tag sen nämnde han att de inte "firat" farsdag. Vilket såklart inte är något fel för dem som väljer att inte göra de. Jag vet att många tycker att de är onödigt med såna dagar osv så den biten kan vi väl strunta i att diskutera?

När jag va liten firade vi alltid min pappa på farsdag (och min mamma på morsdag då) men tex tårta och en present.

Barnen är mellan 11 och 7 år.

Tidigare har dem firat hans födelsedag, barnen ritade teckningar eller hade pysslat ett present och mamman köpte en present tex. men det slutade deras mamma fixa med för ett par år sedan. Tog barnen och åkte alltid iväg på dessa dagar. (de är en historia för sig)

Iaf, detta år skulle jag vilja fixa en farsdag present som barnen kan överraska honom med. Jag tror att de skulle tycka de va kul att få ge pappa någonting på farsdag och födelsedag.

Skulle vilja ha tips på lite "typiska farsdag presenter". Om det finns såna? Haha. När jag va liten vet jag att det skojades om att pappor alltid fick slipsar och Långkalsonger. Så finns de några "typiska" farsdag presenter så tar jag gärna emot tips.

• Svar på tråden Aldrig fått en sån present. Tips på typiska presenter
  • Anonym (K)
    Anonym (Given) skrev 2020-09-15 13:57:36 följande:

Oj va du tvungen att gå på så hårt?

Jag ville bara göra något fint. Inget stort.

De vart så ledsa de gångerna deras mamma åkte iväg med dem på hans födelsedag och de inte fick fira sin pappa som de brukade så jag tänkte bara de här i all välmening.

Jag har självklart tänkt att fråga dom om dom vill och isf vad dom vill. Vill dom rita teckningar så absolut, vill de pyssla och göra något eget så absolut och vill dom köpa något litet så hjälper jag dom med de. Vill de inte alls så skippar vi de.

Ville bara ha tips på små typiska presenter ifall de inte riktigt vet själva vad de vill ge. Då kan jag komma med förslag.

Och eftersom de är just farsdag de gäller och Inte ska vara så stort så funkar tex inte deras saker de ville ge i julklapp förra året. 7åringen ville ge pappa en hund och 11 åringen ett ps4. De funkar ju inte vilken dag de än är riktigt... Men de är lite på den nivån deras förslag varit på till jul.

Är inte ute efter att jaga pluspoäng på något sätt och om de är så de kan uppfattas av honom eller barnen så låter jag bli helt enkelt.

Tycker det är fin idé både sett från barnens håll och pappans :) Barn i den ålder behöver även dem lite hjälp då de kan bli rätt ledsna om de missat det eller inte får ihop det själva. Allt handlar inte om pluspoäng utan man vill göra fina saker för dem man bryr sig om :).
  • momjanet

Jag blir alldeles matt av den här tråden.

Dels för att du som flickvän ska ordna något med barnen som ursäkt. Varför?

Dels för att du ska köpa saker han ändå inte vill ha.

Det naturliga är ju att du ordnar något åt honom som han verkligen önskar sig oavsett vilken dag det är i kalendern.
    DET är romantik och kärlek. Inte fåniga porslinsmuggar som man påstår att barnen ger fastän de aldrig har gjort och aldrig mer kommer att göra.

• Anonym (Given)
    momjanet skrev 2020-09-15 14:15:22 följande:

Jag blir alldeles matt av den här tråden.

Dels för att du som flickvän ska ordna något med barnen som ursäkt. Varför?

Dels för att du ska köpa saker han ändå inte vill ha.

Det naturliga är ju att du ordnar något åt honom som han verkligen önskar sig oavsett vilken dag det är i kalendern.

DET är romantik och kärlek. Inte fåniga porslinsmuggar som man påstår att barnen ger fastän de aldrig har gjort och aldrig mer kommer att göra.

Du utgår ifrån att jag aldrig gör något för honom några andra dagar på året förutom de angivna dagarna. Fantastiskt bra av dig. Men ack så fel.
  • Anonym (Given)
    Anonym (K) skrev 2020-09-15 14:13:29 följande:

Tycker det är fin idé både sett från barnens håll och pappans :) Barn i den ålder behöver även dem lite hjälp då de kan bli rätt ledsna om de missat det eller inte får ihop det själva. Allt handlar inte om pluspoäng utan man vill göra fina saker för dem man bryr sig om :).

Tack!

De sved ordentligt när jag fick höra hur ledsna dom blivit när de inte fick fira honom tidigare som de brukade.

Jag gick tillbaka till mig själv hur vi brukade göra i min familj och hur ledsen jag hade blivit om jag inte fått fira min pappa eller mamma som jag brukade. Min pappa och mamma är bland de viktigaste personerna i mitt liv, mina hjältar. Och att visa lite extra uppskattning just de dagarna va stort för mig. Så utgick från de...
  • momjanet
    Anonym (Given) skrev 2020-09-15 14:27:43 följande:
    Du utgår ifrån att jag aldrig gör något för honom några andra dagar på året förutom de angivna dagarna. Fantastiskt bra av dig. Men ack så fel.
    Nej det gör jag inte. Hur sjutton lyckas du tolka det så?
    Läs det jag skriver och inte det du vill läsa.
  • Ingrid1983

Ni kanske bara kan baka ihop du och barnen och överraska? Men gå inte in för hårt så att han känner sig obekväm

• neverpreggo

Jag skulle ta en titt på Pinterest och göra något mer hemmagjort. För det finns så mycket fint pyssel. KreativaKarin är också ett tips.

• neverpreggo

Baka låter också som en bra ide. Några enkla muffins med frosting kanske:)

• Anonym (Given)
    Ingrid1983 skrev 2020-09-15 14:38:15 följande:

Ni kanske bara kan baka ihop du och barnen och överraska? Men gå inte in för hårt så att han känner sig obekväm

De va ju en superfin ide! Tack!
  • Anonym (Given)
    neverpreggo skrev 2020-09-15 14:40:39 följande:

Jag skulle ta en titt på Pinterest och göra något mer hemmagjort. För det finns så mycket fint pyssel. KreativaKarin är också ett tips.

Tack för tipset, ska kika in de :)
  • Anonym (Lycka till!)

Man kan val gora lite som man vill. Kanske, tillsammans med barnen, baka en tarta, eller lata dem valja ut vilken tarta ni ska kopa i konditoriet?

Man kan planera en gemensam familjeaktivitet sasom bio, bowling, badhus, eller bara ett enkelt bradspel hemma - huvudsaken att man gor det tillsammans.

Forslag pa sma billiga, men anvandbara, presenter kan vara t ex. mobilskal, mobilladdare, USB-minne, horlurar, eller som andra foreslog - personliga presenter som en temugg med bild pa barnen, en T-shirt med tryck, en handduk med hans namn (att ha pa gymmet) - eller lite mer dyra (men dock sa anvandbara) sasom rakvatten eller annat du vet att han egentligen behover. 
    Pappa fick alltid slipsar och ibland stumpor & langkalsonger, men din kille tillhor en annan generation sa tror inte att han skulle uppskatta just detta (mojligen strumpor?). Om ni har det kallt pa golvet kanske ett par innetofflor eller varma strumpor skulle ga hem, som samtidigt skulle gladja barnen varje gang de sag honom anvanda dem.

Jag fattar inte varfor vissa tror att TS vill ta poang. Man vill saklart gladja den man alskar (oavsett dag pa aret) och nar det nu finns en anledning (Fars Dag) sa har hon mojlighet att - forutom att gladja honom - aven gladja hans barn, da de uppenbarligen blev ledsna nar de tidigare inte kunde fira sin pappa. Nu kan de, med TS hjalp, ordna ett litet firande. Jag ser inte problemet.

TS, borja med ett enkelt firande med tarta, gemensam aktivitet och nagon liten (men anvandbar) present. Planera inte in FOR mycket utan hall det enkelt. Barnen kanske vill slanga ballonger (som ni i hemlighet har blast upp och gomt i garderoben) pa sin pappa? Det ar oftast de sma enkla sakerna som uppskattas (och som man minns).

Lycka till!

• Anonym (Given)
    Anonym (Lycka till!) skrev 2020-09-15 15:12:05 följande:

Man kan val gora lite som man vill. Kanske, tillsammans med barnen, baka en tarta, eller lata dem valja ut vilken tarta ni ska kopa i konditoriet?

Man kan planera en gemensam familjeaktivitet sasom bio, bowling, badhus, eller bara ett enkelt bradspel hemma - huvudsaken att man gor det tillsammans.

Forslag pa sma billiga, men anvandbara, presenter kan vara t ex. mobilskal, mobilladdare, USB-minne, horlurar, eller som andra foreslog - personliga presenter som en temugg med bild pa barnen, en T-shirt med tryck, en handduk med hans namn (att ha pa gymmet) - eller lite mer dyra (men dock sa anvandbara) sasom rakvatten eller annat du vet att han egentligen behover. 

Pappa fick alltid slipsar och ibland stumpor & langkalsonger, men din kille tillhor en annan generation sa tror inte att han skulle uppskatta just detta (mojligen strumpor?). Om ni har det kallt pa golvet kanske ett par innetofflor eller varma strumpor skulle ga hem, som samtidigt skulle gladja barnen varje gang de sag honom anvanda dem.

Jag fattar inte varfor vissa tror att TS vill ta poang. Man vill saklart gladja den man alskar (oavsett dag pa aret) och nar det nu finns en anledning (Fars Dag) sa har hon mojlighet att - forutom att gladja honom - aven gladja hans barn, da de uppenbarligen blev ledsna nar de tidigare inte kunde fira sin pappa. Nu kan de, med TS hjalp, ordna ett litet firande. Jag ser inte problemet.

TS, borja med ett enkelt firande med tarta, gemensam aktivitet och nagon liten (men anvandbar) present. Planera inte in FOR mycket utan hall det enkelt. Barnen kanske vill slanga ballonger (som ni i hemlighet har blast upp och gomt i garderoben) pa sin pappa? Det ar oftast de sma enkla sakerna som uppskattas (och som man minns).

Lycka till!

Tusen Tack, jättebra, användbara och fina tips! :)

Aktivitet att göra tillsammans blir ju superbra!

Jag kan nästan säga säkert att han kommer uppskatta de och jag hoppas att barnen uppskattar min hjälp också om de vill göra de.
Svar på tråden Aldrig fått en sån present. Tips på typiska presenter