• Anonym (Trådstartaren)

Ni som är ensamstående på heltid, vad har ni kvar när fasta utgifter är betalda?

Detta vänder sig till er som är ensamstående med barn på heltid (alltså ej er som har varannan vecka).

Hur mycket pengar har ni kvar när fasta utgifter är betalda (boende, försäkringar, mobil, bil/busskort, andra räkningar, ev lån osv) och hur klarar ni er på det ni får över? Går det bra eller är det svårt att få det att gå ihop?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-09-15 17:19
    Nämn också hur många barn ni har.

• Svar på tråden Ni som är ensamstående på heltid, vad har ni kvar när fasta utgifter är betalda?
  • smulpaj01
    smulpaj01 skrev 2020-09-15 17:22:11 följande:

Hade väl nån tusenlapp i bästa fall.

1 barn på heltid, aldrig någonsin barnfri.
  • Drottningen1970

13000 ungefär.

Jag är rätt värdelös på att hålla budget, men det borde gå bra. Om jag inte vore jag...

• Anonym (minuskronor)

Alla mina kronor har ett fast jobb, så på det viset har jag 0 kr kvar när alla fasta utgifter är betalda. Men om jag bara räknar de saker som TS tar upp så har jag ca 4500 kr kvar. Det är tufft och jag tar till vissa alternativa åtgärder för att få mat och saker ibland. Sytråd är billigare än tröjor.

Tekniskt sett har jag minuskronor kvar eftersom jag har skulder som jag inte kan betala på allihop samtidigt utan några saker ligger och samlar ränta.

Jag har tre barn.

• Anonym (Jag)

Har två barn på heltid. Inget underhåll. Studerar.

Har ca 7000 kr kvar efter fasta räkningar är betalda.

• Anonym (Jag)
    smulpaj01 skrev 2020-09-15 17:22:11 följande:

Hade väl nån tusenlapp i bästa fall.

1000 kr till mat, transport, kläder, nöjen? Hur får du ihop det?
  • Anonym (lalala)

Har ett barn på heltid. Har också bara fasta utgifter. Allt som inte går åt går till sparkontot. Har exempelvis inget busskort men däremot bil. Det är högst varierande vad den kostar i månaden. Det går runt även om jag inte lyckas spara så mycket som jag skulle önska.

Hur ser det ut för dig?

• Drottningen1970
    Anonym (Jag) skrev 2020-09-15 17:50:46 följande:

Har två barn på heltid. Inget underhåll. Studerar.

Har ca 7000 kr kvar efter fasta räkningar är betalda.

Varför har du inget underhåll?
  • Anonym (Jag)
    Drottningen1970 skrev 2020-09-15 21:15:49 följande:

Varför har du inget underhåll?

För att deras pappa hamnar hos kronofogden om jag kräver det. Hans ekonomi är kaos, jag kan försörja våra barn själv, han har två till små med sin nya fru (som är arbetslös) som han måste försörja.

Man kan tycka vad man vill om det, men jag väljer att behålla lugnet vi har nu istället för att bråka om pengar.
  • Anonym (Minna)

Ett barn, nio år. Cirka 20 000, vi klarar oss (förstås) med god marginal. Men första två åren levde vi fattigt men lyckligt då med. Men då var det loppiskläder, matsäck, tygblöjor, biblioteksböcker mm. Idag unnar vi oss nya kläder och nya böcker ibland, äter ute ibland, har bil och barnet har flera fritidsaktiviteter och mycket sportprylar.

• Drottningen1970
    Anonym (Jag) skrev 2020-09-15 21:48:34 följande:

För att deras pappa hamnar hos kronofogden om jag kräver det. Hans ekonomi är kaos, jag kan försörja våra barn själv, han har två till små med sin nya fru (som är arbetslös) som han måste försörja.

Man kan tycka vad man vill om det, men jag väljer att behålla lugnet vi har nu istället för att bråka om pengar.

Att hamna hos kronofogden är inte hela världen. Om ekomin är i kaos så kan det vara det bästa som kan hända. Det förhindrar honom att ta fler lon och avbetalningar. Även om kronofogden gör utmätning så får familjen behålla det som krävs för att de ska kunna ha ett rimligt liv. De kommer inte att svälta. Sen kan han få en skuldsanering då alla skulder försvinner om fem år. Pengarna som du skänker till kaoskillen är trots alt pengar som är tänkta till barnen. Om du inte har behov av att använda dom i vardagen så skulle de kumna sparas till barns framtid. Du låter dumsnäll eller stryrkrädd. Men det är barnens pengar du ger bort. Det är inte schysst.
  • 19mark82
    Anonym (Jag) skrev 2020-09-15 21:48:34 följande:

låter som en guldkorn till make  Förvånad
  • Anonym (lalala)
    19mark82 skrev 2020-09-15 22:47:45 följande:

låter som en guldkorn till make  

Förhoppningsvis har han andra kvaliter.
  • Anonym (Jag)
    19mark82 skrev 2020-09-15 22:47:45 följande:

låter som en guldkorn till make  

Finns ju en anledning till han är min exman.
  • Anonym (Jag)
    Drottningen1970 skrev 2020-09-15 22:28:18 följande:

Att hamna hos kronofogden är inte hela världen. Om ekomin är i kaos så kan det vara det bästa som kan hända. Det förhindrar honom att ta fler lon och avbetalningar. Även om kronofogden gör utmätning så får familjen behålla det som krävs för att de ska kunna ha ett rimligt liv. De kommer inte att svälta. Sen kan han få en skuldsanering då alla skulder försvinner om fem år. Pengarna som du skänker till kaoskillen är trots alt pengar som är tänkta till barnen. Om du inte har behov av att använda dom i vardagen så skulle de kumna sparas till barns framtid. Du låter dumsnäll eller stryrkrädd. Men det är barnens pengar du ger bort. Det är inte schysst.

Som sagt du får tycka vad du vill av det. Men det bråk och kaos som skull bli om jag krävde pengarna skulle va mycket värre för barnen än deras sparkonto inte fylls upp.
  • Unhappy

Har ett barn på heltid efter att alla räkningar är betalda har jag ca19 500 kr kvar. Önskar att jag vore lite mer ekonomisk men ger hellre grabben lite extra än sparar

Svar på tråden Ni som är ensamstående på heltid, vad har ni kvar när fasta utgifter är betalda?