• Sven19

    Släktingar vill ställa saker i vårt garage

    Vi bor i villa och har ett dubbelgarage. Flera av min frus släkt bor i lägenhet och har dåligt med förvaringsutrymme. Flera stycken har fått ställa saker i vårt garage bland annat verktyg, barnmöbler och Barncyklar.

    Känner att tiden bara går och sakerna står kvar. Skulle vilja få bort dem så att vi själva får mer utrymme och att det inte ska se så stökigt ut i vårt garage.

    Samtidigt känns det lite ego när jag vet att de har svårt att få plats och jag faktiskt har plats.

  • Svar på tråden Släktingar vill ställa saker i vårt garage
  • Anonym (-)
    Anonym (Svar på tal) skrev 2020-09-19 20:54:47 följande:

    Nej så går det faktiskt inte till. Det tillfaller inte ts bara för att det stått där länge! Ditt förslag är ju som skapat för konflikt inom familjen!


    Anonym (-) skrev 2020-09-19 20:59:26 följande:

    Det är inte tillåtet att låta sin egendom ligga kvar i någon annans hem, om man ombetts att flytta på den. Detta kan nämligen utgöra egenmäktigt förfarande i 8 kap. 8 § brottsbalken, eftersom besittningen till bostaden rubbas genom att dess användbarhet begränsas.

    Enligt 12 kap. 27 § 2 st jordabalken (JB) tillfaller egendom som en hyresgäst lämnar kvar till hyresvärden, om inte hyresgästen efter anmaning inom tre månader, eller annars inom sex månader, hämtar sin egendom.


  • Anonym (Dumbo)
    Anonym (-) skrev 2020-09-19 20:40:19 följande:

    Sälj skiten! Det är din egendom efter x-antal år.

    Säg hämtar ni inte inom si och så lång tid från nu så säljer eller slänger jag det. Eller så får ni betala hyra.


    Du tror inte att ts fru tycker om sin familj och vill ha en god relation med dem? Hur behandlar du din familj?
  • Anonym (-)
    Anonym (Dumbo) skrev 2020-09-19 21:08:29 följande:

    Du tror inte att ts fru tycker om sin familj och vill ha en god relation med dem? Hur behandlar du din familj?


    Som skit, för jag hatar varenda en. Jag omger mig med människor jag tycker om och där platsar inte en enda släkting eller familjemedlem.
  • Anonym (Svar på tal)
    Anonym (-) skrev 2020-09-19 20:59:26 följande:

    Det är inte tillåtet att låta sin egendom ligga kvar i någon annans hem, om man ombetts att flytta på den. Detta kan nämligen utgöra egenmäktigt förfarande i 8 kap. 8 § brottsbalken, eftersom besittningen till bostaden rubbas genom att dess användbarhet begränsas.

    Enligt 12 kap. 27 § 2 st jordabalken (JB) tillfaller egendom som en hyresgäst lämnar kvar till hyresvärden, om inte hyresgästen efter anmaning inom tre månader, eller annars inom sex månader, hämtar sin egendom.


    Det var inte det du sa. Premissen som du gav var att man har rätt att göra sig av med andras saker bara för att de funnits hos en länge, och det är helt fel. Du sa inget om att man skulle ha blivit ombedd att flytta på dem före.
  • Anonym (Svar på tal)
    Anonym (Svar på tal) skrev 2020-09-19 21:38:48 följande:
    Det var inte det du sa. Premissen som du gav var att man har rätt att göra sig av med andras saker bara för att de funnits hos en länge, och det är helt fel. Du sa inget om att man skulle ha blivit ombedd att flytta på dem före.
    Eller för att vara tydlig innan du börjar kväva igen, det var det här du skrev och du har fel:
    Anonym (-) skrev 2020-09-19 20:40:19 följande:

    Sälj skiten! Det är din egendom efter x-antal år.



  • Anonym (-)

    Så skrev jag. Läs om, läs rätt och inse att du har fel.


    Anonym (-) skrev 2020-09-19 20:40:19 följande:

    Sälj skiten! Det är din egendom efter x-antal år.

    Säg hämtar ni inte inom si och så lång tid från nu så säljer eller slänger jag det. Eller så får ni betala hyra.


    Anonym (Svar på tal) skrev 2020-09-19 21:38:48 följande:

    Det var inte det du sa. Premissen som du gav var att man har rätt att göra sig av med andras saker bara för att de funnits hos en länge, och det är helt fel. Du sa inget om att man skulle ha blivit ombedd att flytta på dem före.


  • Anonym (Svar på tal)
    Anonym (-) skrev 2020-09-19 22:07:08 följande:

    Så skrev jag. Läs om, läs rätt och inse att du har fel.


    Anonym (Svar på tal) skrev 2020-09-19 21:38:48 följande:

    Det var inte det du sa. Premissen som du gav var att man har rätt att göra sig av med andras saker bara för att de funnits hos en länge, och det är helt fel. Du sa inget om att man skulle ha blivit ombedd att flytta på dem före.


    Ska jag säga det igen? TS blir inte ägare till släktingarnas ägodelar bara för att de stått länge i garaget!
  • Anonym (-)
    Anonym (Svar på tal) skrev 2020-09-19 22:09:35 följande:

    Ska jag säga det igen? TS blir inte ägare till släktingarnas ägodelar bara för att de stått länge i garaget!


    Jo, om hen ber döm hämta men dom inte gör det, dä har hen rätt att slänga skiten om hen vill.
  • Anonym (Svar på tal)
    Anonym (-) skrev 2020-09-19 22:17:00 följande:
    Jo, om hen ber döm hämta men dom inte gör det, dä har hen rätt att slänga skiten om hen vill.
    Och det är i så fall i ett senare skede, det sker inte per automatik.
  • Limeblad
    Anonym (-) skrev 2020-09-19 22:17:00 följande:

    Jo, om hen ber döm hämta men dom inte gör det, dä har hen rätt att slänga skiten om hen vill.


    Du har fel. JB kap 12 är inte tillämpligt då släktingarna inte är hyresgäster.

    Det lättaste måste vara att bara be släktingarna ta bort sina saker. Kanske kommer de knorra men då måste ts stå på dig.
  • AnnaSthlm

    Precis som någon skrev här. Ni behöver vara överens om vad som ska hända, sen behöver släktingar informeras, ge dem två månader,alltså ett slutdatum. Var trevlig och bestämd.

  • Anonym (-)
    Limeblad skrev 2020-09-20 09:10:23 följande:

    Du har fel. JB kap 12 är inte tillämpligt då släktingarna inte är hyresgäster.

    Det lättaste måste vara att bara be släktingarna ta bort sina saker. Kanske kommer de knorra men då måste ts stå på dig.


    Det appliceras på det här fallet också. Det har redan prövats och dom har fallit. Så jag har rätt, ni har fel.

    Men fortsätt gärna tro att ni kan juridik bättre än jag.
  • Limeblad
    Anonym (-) skrev 2020-09-20 15:24:46 följande:

    Det appliceras på det här fallet också. Det har redan prövats och dom har fallit. Så jag har rätt, ni har fel.

    Men fortsätt gärna tro att ni kan juridik bättre än jag.


    Du får gärna skicka målnr. Har nämligen väldigt svårt att tro det.
  • Anonym (Trodde det var tillfalligt.)

    Nar jag i min ungdom tillfalligt jobbade utomlands sa forvarade jag mina saker hos syskon och foraldrar. Syskonet fick inbrott i kallaren och foraldrarna hade oversvamning, sa det blev inte mycket kvar av de sakerna. Ocksa vart att tanka pa nar man forvarar hos andra och ocksa vart att upplysa de som ber en att forvara sakerna, att sadant faktiskt kan intraffa och att ni inte ar ansvariga.

    Vad tycker din fru om det hela? Stor det henne? Skulle du vilja anvanda garaget till nagot annat, men deras saker hindrar det? Ni far gemensamt komma fram till hur ni ska tackla detta. Man kan lagga fram det hela till slaktingar att "ni nu planerar att anvanda det utrymmet till syrum, lekrum, verkstad, ytterligare en bil, forvara era egna skrymmande saker" eller vad ni nu vill. Sen ger ni dem tillrackligt med tid att hitta en annan losning, t ex. 2-3 manader. Ni kan ju ocksa namna att ni inte trodde att det gallde sa langvarig forvaring som det nu blivit, utan trodde att det skulle vara tillfalligt nar ni tackade ja till att forvara sakerna, men nu nar ni insett det sa kan ni tyvarr inte forvara sakerna langre.

  • Anonym (väldigtnyfiken)
    Limeblad skrev 2020-09-20 15:39:57 följande:
    Du får gärna skicka målnr. Har nämligen väldigt svårt att tro det.
    Har du fått något meddelande med målnumret? Antar att svaret är "nej"...
  • Minimalen

    Kanske kan ni säga att ni kan härbärgera tex totalt 10 banankartonger. Och att ingenting får stå löst utanför kartongerna. Sen får släktingarna själva göra upp om hur kartongerna ska delas upp mellan dem. Sen har du redan fått en fråga om vad din fru tycker om det hela (det är ju ändå hennes släktingar så hon kanske absolut inte vill stöta sig med dem). Men ge dem ett datum då den nya bilen ska in.

  • Limeblad
    Anonym (väldigtnyfiken) skrev 2020-09-20 19:44:58 följande:

    Har du fått något meddelande med målnumret? Antar att svaret är "nej"...


    Nej Haha
Svar på tråden Släktingar vill ställa saker i vårt garage