• Anonym (Sviken och lämnad)

Få tillbaka exman

Jag blev lämnad av min man på ett ruttet sätt. Han var otrogen bakom min rygg ett tag, kom på att han hellre ville ha henne och bad om skilsmässa. Allt utan att berätta för mig om orsaken, det fick jag veta från annat håll. Nu blev det inte de två ändå av olika skäl. Nu brottas jag med tankar på att försöka få tillbaka honom trots hans svek. Problemet är bara att vi inte har någon kontakt förutom i samband med barnen. Inga telefonsamtal och inga möten, bara meddelanden. Hämtning och lämning av barnen sker i skolan. Jag vet ju inte hur han skulle ställa sig till att komma tillbaka. Han kanske skäms över vad han gjort och inte tror att jag vill ta i honom med tång (jag var ganska tydlig med hur illa jag tyckte om det han gjort och att han inte var värd vatten). Eller så är superglad över att äntligen ha tagit sig loss.  Hur tar jag reda på vart han står? Hur ska jag göra för att återuppta kontakten? Eller ska jag bara glömma och gå vidare?

• Svar på tråden Få tillbaka exman
  • Anonym (Oljebyte)
    Anonym (Sviken och lämnad) skrev 2020-09-20 19:00:40 följande:

Oh, jesus, hur kunde jag tro att jag skulle få något seriöst svar här?

Jag skiter i hur många gånger han har stoppat sin kuk i hennes fitta, eller i någon annans fitta för den delen. Sådant är hisoria. Jag bryr mig mer om förutsättningarna för att kunna leva ihop igen och ser framåt. Och nej, varför skulle jag vilja att det blev som förut, då finns det ju ingen anledning att börja om. Det jag vill utforska är just möjligheten att kunna BÖRJA OM.

Att börja om handlar ju också om hur du dealar med det faktum vad som hänt och hur det kan påverka en eventuell omstart. Väl värt att reflektera över hur långt du kommit i bearbetning av sveket. Det är faktiskt viktigt och något som ingår i ekvationen att börja om. Att vara goda vänner utifrån att samarbeta kring barnen säger ju ingenting om vilka känslor som kna dyka upp när just era känslor kanske börjar om. Ha en ödmjuk inställning till problematiken och förstå hur det oundvikligen blir en sak ni måste deala med.
    Fjäril kär skrev 2020-09-20 18:05:48 följande:

Att han lämnade henne han var otrogen med betyder inte per automatik att han vill ha dig tillbaka. I så fall hade han redan kommit tillbaka till dig..

Självklart är det din frihet att säga att du vill börja om igen men var på det klara med konsekvenserna av att ställa frågan till honom. Hur hanterar du ett nej tex? Hur kommer det att bli i fortsättningen med samarbete med barnen om han inte vill?

Ni känner varandra, vill du ta upp frågan så gör det, men gå varligt fram. Var rädd om dig.

Jag vet mycket väl att det inte behöver betyda att han vill ha mig tillbaka. Men, jag tror inte att han någonsin skulle våga andas om att han vill tillbaka om han skulle vilja det. Han är ju tom för feg för att träffa mig öga mot öga, eller slå en signal om barnen. Jag har svårt att tro att det skulle bero på att han av någon anledning avskyr mig så mycket så att han inte vill ha något med mig att göra. Snarare att han tror att jag avskyr honom.

Jag vill inte vara så direkt på sak att jag vill ha tillbaka honom. Det kanske jag inte vill. Men jag vill få chansen att träffa honom och se vart det leder.
  • Anonym (A)
    Vanessa89 skrev 2020-09-20 17:42:15 följande:
    Fråga dig själv varför du vill ha tillbaka ett sånt kräk i ditt liv? För i mina ögon finns det absolut ingenting att bygga vidare på.
    Håller med
    Anonym (Oljebyte) skrev 2020-09-20 19:10:39 följande:
    Att börja om handlar ju också om hur du dealar med det faktum vad som hänt och hur det kan påverka en eventuell omstart. Väl värt att reflektera över hur långt du kommit i bearbetning av sveket. Det är faktiskt viktigt och något som ingår i ekvationen att börja om. Att vara goda vänner utifrån att samarbeta kring barnen säger ju ingenting om vilka känslor som kna dyka upp när just era känslor kanske börjar om. Ha en ödmjuk inställning till problematiken och förstå hur det oundvikligen blir en sak ni måste deala med.
    Just denna händelse är ju bara en del av ekvationen. Det fanns ju ett underliggande problem i relationen som till slut mynnade ut i det här. Jag är inte längre samma människa som när han lämnade och han är ju inte längre samma människa som innan han lämnade mig. Vi har ju nu nya erfarenheter, bearbetade eller ej och dessa kommer ju att ingå i ekvationen.

Jag har gått stärkt ur det här och jag är självständig och trygg med mig själv. Är stabil och kan ta de motgångar som kan dyka upp. Jag lyssnar inte på vad andra säger att jag ska tycka, tänka eller känna utan lyssnar på mig själv. Jag vet dock inte vad detta har gjort med honom. Det blev ett ganska abrupt fall för hans del med mycket lögner och svek inför inte bara mig utan han uttryckte sig att han hade sårat alla han älskade. Jag vet inte om han har bearbetat det färdigt.
  • Anonym (Oljebyte)
    Anonym (Sviken och lämnad) skrev 2020-09-20 19:24:45 följande:

Just denna händelse är ju bara en del av ekvationen. Det fanns ju ett underliggande problem i relationen som till slut mynnade ut i det här. Jag är inte längre samma människa som när han lämnade och han är ju inte längre samma människa som innan han lämnade mig. Vi har ju nu nya erfarenheter, bearbetade eller ej och dessa kommer ju att ingå i ekvationen.

Jag har gått stärkt ur det här och jag är självständig och trygg med mig själv. Är stabil och kan ta de motgångar som kan dyka upp. Jag lyssnar inte på vad andra säger att jag ska tycka, tänka eller känna utan lyssnar på mig själv. Jag vet dock inte vad detta har gjort med honom. Det blev ett ganska abrupt fall för hans del med mycket lögner och svek inför inte bara mig utan han uttryckte sig att han hade sårat alla han älskade. Jag vet inte om han har bearbetat det färdigt.

Alla olika parametrar som mynnade ut i otrohet och skilsmässa kommer ju alltid finnas kvar på olika sätt, det försvinner ju inte bara för att ni gjorde slut. Väl värt att tänka på om det är värt att väcka den björn som sover?
    Anonym (Oljebyte) skrev 2020-09-20 19:45:20 följande:
    Alla olika parametrar som mynnade ut i otrohet och skilsmässa kommer ju alltid finnas kvar på olika sätt, det försvinner ju inte bara för att ni gjorde slut. Väl värt att tänka på om det är värt att väcka den björn som sover?
    Självklart finns de ju kvar, på ett eller annat sätt, mer eller mindre. Men jag vill ta reda på om det finns någon anledning att ändå kämpa. Jag begriper ju att en omstart kräver vilja och handling från båda håll. Jag kan få sinnesro om det visar sig att viljan saknas hos någon av oss. Men den vetskapen får jag inte om han inte vill dela den med mig.
  • Anonym (...)

Hur länge har ni varit isär? Hur länge har han varit singel? Tror att en bra inkörsport är en fika för att snacka om något kring barnen... Upplägget över jul kanske? Lättare att ta öga mot öga än i text. Där och då tror jag du känner direkt om det finns något att spinna vidare på :) Oavsett så önskar jag dig lycka till!!!

Anonym (...) skrev 2020-09-20 20:08:25 följande:

Hur länge har ni varit isär? Hur länge har han varit singel? Tror att en bra inkörsport är en fika för att snacka om något kring barnen... Upplägget över jul kanske? Lättare att ta öga mot öga än i text. Där och då tror jag du känner direkt om det finns något att spinna vidare på :) Oavsett så önskar jag dig lycka till!!!

Tack! Ja, vi får väl se.
  • Anonym (???)

Är du inte rädd att samma kommer att upprepas? Vad man gjort visar ju vad man är kapabel till. Varför tog det slut med den nya?

Annars har du ju ganska goda möjligheter att ta kontakt eftersom ni har barn. Det är väl bara att börja där genom att visa honom att du inte är bitter utan kan prata med honom som två vuxna.

Menar du varför det tog slut med hans nya? Jag vet ju inte eftersom vi inte pratar.

Det jag faktiskt vet är att för det första ljög han för henne med. Att vi redan hade separerat fast vi inte hade det. Det upplyste jag henne om. Men till mig skrev hon att det inte gjorde något, de skulle lösa det för att de älskade varandra så mycket.

Genom andra har jag hört att hon var instabil och galen, vilket exet antagligen inte hade räknat med. Han hade nog inte heller räknat med att hon och jag skulle ha någon kontakt.

Anonym (...) skrev 2020-09-20 20:08:25 följande:

Vi har bara varit isär i en dryg månad. Han har varit singel i 3,5 vecka.

Och jag har just landat i att det är bra som det är. Vill han någon gång i framtiden ha en annan kontakt än via sms är det ok. Men vill han återgå till det som var innan han lyckades glömma bort att han var gift så krävs det ju en hel del. Och jag har släppt tanken på att initiera något sådant. 
Svar på tråden Få tillbaka exman