• Anonym (Karin)

På väg i Coronakonkurs. Ensamstående med barn, hur ska jag klara mig?

Haft mitt företag i 11 år. Inte blivit miljonär på det, men gått runt. 2020 skulle bli vårt blomningsår. Tre anställda. Så kom Covid och sågade företaget vid fotknölarna. Tappat över en miljon i intäkter. Det är dags att inse konkurs, det kommer ta år att komma ikapp ett sådant tapp.

Jag har akassa och inkomstförsäkring, som jag förmodar kickar in. Men jag går på ett ut ekonomiskt redan nu som ensamstående med min lön, och kommer tappa min tjänstebil så jag behöver ordna en ny för pengar jag inte har.

Två barn i skolåldern, ångesten är total. Jag bor ganska dyrt, hyres, och äger ingenting. Bara skulder. Känns nattsvart allt detta och har gjort mig deprimerad och är egentligen sjukskriven men har inte personal till det. Jag ser skuldsanering framför mig efter en tid och mina barn växa upp i fattigdom. Från att ha haft det riktigt bra till ingenting. Kommer vi behöva byta ner oss till ett billigare boende vid skuldsanering? Vill ens någon anställa en person som har det pågående? Blä alltså.

Jag behövde vända mig någonstans, har inget nätverk riktigt och ingen närstående som jag orkar ta detta med just nu. Mörker.

• Svar på tråden På väg i Coronakonkurs. Ensamstående med barn, hur ska jag klara mig?
  • Anonym (Gibby)

Jag startade som fattig (försörjningsstöd) och mina barn fick växa upp i att pengarna var slut 2 dagar innan barnbidraget. Bodde i ett sämre område i sliten lägenhet.

Idag? Jag har ett heltids jobb som visserligen inte är höginkomst men strax under 30k, jag har pengar på sparkontot som gör att vi skulle klara oss minst 6 månader utan inkomst, kanske 10 om vi sänkte standarden. skulderna till kf som jag drog på mig är borta. Bor i en fin lägenhet i ett bra område.

Vad vill jag säga? Jo, om vi som började på botten kan jobba oss uppåt, så kan den som råkar hamna där också jobba sig uppåt igen. Visst kommer det krävas lite arbete men du kommer komma uppåt igen om du bara ger det tid och energi.

Har du barnen deltid eller heltid? Oavsett så sök bostadbidrag. Försök byta till billigare boende. Gör upp en budget och en plan. Sök jobb. Du kommer fixa det här!

• Anonym (C)

Har du inte aktiebolag eller varför räknar du med att få skuldsanering?

Kan du hyra ut ett rum i bostaden och få in några tusen extra?

• Steven01

Men om du tappat över en miljon i intäkter sedan i våras borde du väl snabbt kunna börja tjäna pengar igen? Eller är det något som inte stämmer riktigt i din beskrivning?

• Anonym (Karin)
    Anonym (Gibby) skrev 2020-09-24 18:31:45 följande:

Jag startade som fattig (försörjningsstöd) och mina barn fick växa upp i att pengarna var slut 2 dagar innan barnbidraget. Bodde i ett sämre område i sliten lägenhet.

Idag? Jag har ett heltids jobb som visserligen inte är höginkomst men strax under 30k, jag har pengar på sparkontot som gör att vi skulle klara oss minst 6 månader utan inkomst, kanske 10 om vi sänkte standarden. skulderna till kf som jag drog på mig är borta. Bor i en fin lägenhet i ett bra område.

Vad vill jag säga? Jo, om vi som började på botten kan jobba oss uppåt, så kan den som råkar hamna där också jobba sig uppåt igen. Visst kommer det krävas lite arbete men du kommer komma uppåt igen om du bara ger det tid och energi.

Har du barnen deltid eller heltid? Oavsett så sök bostadbidrag. Försök byta till billigare boende. Gör upp en budget och en plan. Sök jobb. Du kommer fixa det här!

Tack för ditt svar. Härligt att du tagit dig uppåt. Hur gick det däremellan? Alltså hur gick processen till? Hur stora var dina skulder?
  • Anonym (Karin)
    Anonym (C) skrev 2020-09-24 18:34:26 följande:

Har du inte aktiebolag eller varför räknar du med att få skuldsanering?

Kan du hyra ut ett rum i bostaden och få in några tusen extra?

Jag har gått in som personlig borgen i företagets lån.

Hyra ut ett rum är inte aktuellt, av hänsyn till mina barn.
  • Anonym (Karin)
    Steven01 skrev 2020-09-24 18:38:19 följande:

Men om du tappat över en miljon i intäkter sedan i våras borde du väl snabbt kunna börja tjäna pengar igen? Eller är det något som inte stämmer riktigt i din beskrivning?

Visst håller företaget på att återhämta sig men det räcker inte att hinna jobba tillbaka en miljon, eller ens hälften. I vår ska anstånden på moms och skatter betalas tillbaka också, så det lilla vi ev hunnit återhämta är inte ens våra pengar.
  • Avenia

Vilken bransch är du i?

Finns det möjligheter att lägga ner tid på att synas i olila medier (även sociala) och ragga kunder nu i höst?

• KKarate

Inte smart att vara ensamstående. Det är bättre att hålla ihop med den man planerade barn med.

Men börja fixa billigare boende så du börjar bli förberedd. Undersök om du kan få statlig hjälp på något sätt som man hört att företagare kan få. Om inte, så sparka personalen det har du inte råd med just nu.

• Anonym (Gibby)
    Anonym (Karin) skrev 2020-09-24 18:47:42 följande:

Tack för ditt svar. Härligt att du tagit dig uppåt. Hur gick det däremellan? Alltså hur gick processen till? Hur stora var dina skulder?

Min process var nog inte samma som din kommer bli, men kunde jag så kan du!

Jag slängde ut barnens far (som var som en parasit på mig), flyttade, skaffade mig en utbildning, fick ett jobb. Med barnens far ute ur bilden hade jag mer inkomst och färre utgifter. Levde snålt som bara den och betalade av allt på nästan en gång, var ca 50 000 kr.

Du får titta på de förutsättningar du har och hitta din väg. Men a och o är att minska utgifterna och om det går öka inkomsterna. Ta en dag i taget och sätta en rimlig plan. Att tänka att du ska vara på fötter igen om ett år kommer kanske bara göra att du känner dig misslyckad om det inte går.

Du kan ju också ta kontakt med kommunens skuld och budgetrådgivare. Gör det redan nu och sätt bollen i rullning. Ring ditt hyresbolag och kolla möjligheten att byta till ett billigare boende. Om du kan ha kvar företaget börja jobba för det nu. Om du inte kan ha en annan plan för försörjning. Utbildning eller söka jobb? Om det finns tid redan nu och du behöver komplettera kunskaper, läs kurser på distans.

Det kommer vara tufft några år, kanske många år, men med en bra plan, hålla huvudet kallt och sikta framåt så kommer du fixa det här!
  • Anonym (Karin)
    Anonym (Gibby) skrev 2020-09-25 12:44:16 följande:

Min process var nog inte samma som din kommer bli, men kunde jag så kan du!

Jag slängde ut barnens far (som var som en parasit på mig), flyttade, skaffade mig en utbildning, fick ett jobb. Med barnens far ute ur bilden hade jag mer inkomst och färre utgifter. Levde snålt som bara den och betalade av allt på nästan en gång, var ca 50 000 kr.

Du får titta på de förutsättningar du har och hitta din väg. Men a och o är att minska utgifterna och om det går öka inkomsterna. Ta en dag i taget och sätta en rimlig plan. Att tänka att du ska vara på fötter igen om ett år kommer kanske bara göra att du känner dig misslyckad om det inte går.

Du kan ju också ta kontakt med kommunens skuld och budgetrådgivare. Gör det redan nu och sätt bollen i rullning. Ring ditt hyresbolag och kolla möjligheten att byta till ett billigare boende. Om du kan ha kvar företaget börja jobba för det nu. Om du inte kan ha en annan plan för försörjning. Utbildning eller söka jobb? Om det finns tid redan nu och du behöver komplettera kunskaper, läs kurser på distans.

Det kommer vara tufft några år, kanske många år, men med en bra plan, hålla huvudet kallt och sikta framåt så kommer du fixa det här!

Tack för ditt svar. Men jag tror inte ens 1 år räcker till att blicka framåt, mina skulder är/blir runt 400 000. Under hur lång tid gjorde du detta? Bra jobbat, jag hoppas kunna känna som dig en dag.
  • Anonym (Karin)
    KKarate skrev 2020-09-25 12:42:02 följande:

Inte smart att vara ensamstående. Det är bättre att hålla ihop med den man planerade barn med.

Men börja fixa billigare boende så du börjar bli förberedd. Undersök om du kan få statlig hjälp på något sätt som man hört att företagare kan få. Om inte, så sparka personalen det har du inte råd med just nu.

Den statliga hjälpen ger inte så mycket, det handlar ju mer eller mindre om lån. Man skjuter bara fram krisen.

Och jag hade gärna varit kvar med barnens pappa, inte mitt beslut.
  • Anonym (Gibby)
    Anonym (Karin) skrev 2020-09-25 14:51:50 följande:

Tack för ditt svar. Men jag tror inte ens 1 år räcker till att blicka framåt, mina skulder är/blir runt 400 000. Under hur lång tid gjorde du detta? Bra jobbat, jag hoppas kunna känna som dig en dag.

Nej jag menar att du får ha en mer långsiktlig plan. Från att jag hamnade i botten tills jag kände att livet började komma iordning har det nog tagit mig 10 år.

Ok med 400 000 är ju ändå överkomligt! Tex med min inkomst räknar jag med att spara 100 000 kr/år och då har jag även nöjespengar och köper annat också.

Sätt köpstopp helt för dig själv och handla bara det nödvändigaste till barnen som kläder och presenter vid jul och när de fyller år. Säg upp alla abonnemang osv. Försök få loss minst 10 000 kr/mån, det är inte omöjligt om du lyckas minska dina utgifter.

Nu har jag ju underhåll och så, men om du inte har det så delar du ju barnens kostnader med pappan. Vad kostar din lägenhet och vad har du för utgifter? Måste du ha en bil? Det kanske funkar att åka kollektivt.

Men i alla fall om du kan få loss 100 000 kr/år så talar vi ju bara om en period om 4-5 år. I det långa loppet är det en kort tid även om det känns som att det är lång tid nu i början.

Det du måste göra nu dock är 1, minska utgifterna och 2, öka inkomsten. Kan vara lättare sagt än gjort men många bäckar små... tex att handla billigare mat och kläder begagnat kan du få loss ett par tusen/mån, att skaffa billigare mobilabonnemang, säga upp tv-kanaler osv ger en hel del, och sedan då hyran framförallt.
Svar på tråden På väg i Coronakonkurs. Ensamstående med barn, hur ska jag klara mig?