• Beya

Kämpigt med språket

Är så orolig för min dotter skull. Hon ligger efter i sin språkutveckling. Vi har nu träffat logoped och följer deras råd men det går långsamt. Hon fyller snart 5 år o har mindre än ett år till hon ska börja f:an.

Någon i samma situation? Hur känner ni?

• Svar på tråden Kämpigt med språket
  • Anonym (Mamma)

Hur pass mycket efter, hur märks det? Läser ni mycket för henne, har samtal, pekar, berättar och förklarar? Man kan göra en del men en stor del av utvecklingen går inte att påverka särskilt mycket.

• Beya

Hon utesluter vissa bokstäver, eller lägger till där de inte ska vara. Logopeden sa också att hon inte har rätt meningsuppbyggnad och att inte tillräckligt stort ordförråd... hon hade heller inte följt hennes instruktioner men det gör hon här hemma. Och vi förstår ju det mesta men man blir ju "hemmablind".
    Vi läser för henne minst en gång om dagen och samtalar om allt. Säger hon något ord fel så upprepar vi ordet i en mening på rätt sätt.

• Anonym (Mamma)

Det känns som att ni gör så gott ni kan då. Finns det något som tyder på någon annan brist i hennes mentala utveckling, någon sådan oro? Bara språket behöver inte vara något allvarligt i sig. Vad säger logopeden om olika lösningar eller vad hen tror om utvecklingen framåt?

• Beya
    Anonym (Mamma) skrev 2020-09-28 18:16:04 följande:

Det känns som att ni gör så gott ni kan då. Finns det något som tyder på någon annan brist i hennes mentala utveckling, någon sådan oro? Bara språket behöver inte vara något allvarligt i sig. Vad säger logopeden om olika lösningar eller vad hen tror om utvecklingen framåt?

Nej vi ser henne som en väldigt smart tjej. De säger bara att vi ska ha möte igen med jämna mellanrum och att vi ska öva på de saker de tagit upp. Frågade vad de trodde om utvecklingen men de sa att det är omöjligt att säga..
    Känner bara att det kommer bli tufft för henne när hon börjar skolan. Hennes far har läs-och skrivsvårigheter så det kan ha med det att göra.
  • Anonym (ugglan)

Har sett och kört mycket i mina dar.
    Alla ungar är olika och nästan alla lär sig gå, prata och tex cykla när de är mogna för det.
    Jag lärde mig mycket av en grannfru när jag bodde utomlands och inte talade språket så bra. Hon fick mig att måla med orden fylla på och fylla ut, blev det fel kunde jag bara måla över lite och få en talande tavla.
    Har sedan använt denna teknik att lyssna och fråga på mina barn (de har bra ordförråd och gillar att argumentera). Min svägerska förbättrade sin svenska och genom åren har jag pratat med många ungar som ingen annan har tålamod med.

• Anonym (förskola)

Går flickan i förskola? Isåfall,hur arbetar de med språkutveckling?Högläsning,spel mm?

• FrökenP

Min son hade svårt med vissa ljud och vi gick till logoped. Det var en långsam utveckling av talet. Han gick till två olika logopeder för vi gick en remiss till Danderyd istället i slutet. Hos tandläkaren upptäckte dom att tunnbandet var kort och skickade en remiss till ÖNH klinik. Där konstaterades att han hade kort tunnband, efter operationen sa läkaren att det var ännu stramare än han trodde. Återkopplade till logoped som sa att det börjat forskas lite om ett bakre tunnband. Skulle det kunna vara så för eran dotter?

• Beya

IUH[quote=80726986][quote-nick]Anonym (förskola) skrev 2020-10-24 17:14:05 följande:[/quote-nick]Går flickan i förskola? Isåfall,hur arbetar de med språkutveckling?Högläsning,spel mm?

[/

Ja de gör allt det och nu har vi även haft möte med en logoped som tillhör skolan och förskolepersonalen ska få råd och tips hur de kan hjälpa. Annars sa hon att vi ska träna på praxisalfabetet och benämna det hon säger fel på rätt sätt och säga det i tre olika samman hang.

Svar på tråden Kämpigt med språket