• Rally12

Provera farligt om gravid?

Hej!

Jag har precis haft ägglossning och fått en mellanblödning. Jag har fått provera utskrivet. Är det någon som har erfarenhet av om det är farligt att äta provera om jag skulle vara gravid? Är för tidigt att ta ett test . Gör provera det svårare att bli gravid? Många frågor nu. Hoppas någon har erfarenhet:)

• Svar på tråden Provera farligt om gravid?
  • Ellifant

Hej! Enligt min gynekolog ska det inte vara några problem utan kan även vara positivt för en ev graviditet, hur kommer jag inte ihåg men jag fick det med utskrivet när vi försökte få barn..

• Rally12
    Ellifant skrev 2020-09-28 18:28:41 följande:

Hej! Enligt min gynekolog ska det inte vara några problem utan kan även vara positivt för en ev graviditet, hur kommer jag inte ihåg men jag fick det med utskrivet när vi försökte få barn..

Tack så jättemycket för ditt svar. Nu blev jag mindre orolig :)
  • annikasater

Jag har ätit Provera för att framkalla blödning.

Min läkare har sagt att jag INTE skall äta det om gravid.

Jag kollade i FASS nu, och det står även där att det inte skall användas om du är gravid.

• Anonym (A)

Precis, Provera ska man inte ta som gravid. Provera är syntestiskt hormon så det är skillnad på det och det progesteronet man tar när man är gravid, det är äkta progesteron.

• Ellifant

Märkligt för min gynekolog är inriktad på fertilitet och forskat massor om det. och det var han som skrev ut det till mig och jag vet att jag fråga samma fråga.. Märkligt om han först ger mig hormonstimulering och sen provera om det skulle vara dåligt. Men jag är ingen expert så jag säger inte emot vad övriga har skrivit... utan bara skrev min erfarenhet och vad jag har fått höra.

Det bästa är nog om du ringer upp den som har skrivit ut receptet.

• Rally12

Hej!

Tack för alla svar. Det verkar vara lite olika erfarenheter. Precis det bästa är ju fråga hon som skrev ut det. Men jag vart så fundersam när jag försökte läsa om provera. För det jag hittade var att ibland var det gynnsamt för en graviditet och ibland hitta jag att det inte ska tas om man försöker bli gravid. Tack allafall för era erfarenheter:)

Svar på tråden Provera farligt om gravid?