• Bonusmamman75

Flicka som stjäl och ljuger

Jag är bonusmamma till bl a en flicka på 8 år. 
    Vid ett par tillfällen har hon stulit hemma o en gång i en affär. Kan vara allt från pengar av syskonen till godis av syskon. Det tar tid innan hon erkänner, tyvärr är det alltid hon som har gjort detta, men försökt skylla på någon annan eller vet inte vem det är när vi frågar. Hon känns ganska oberörd av själva händelsen tills vi sätter någon konsekvens, vi har dock svårt att välja konsekvens då det enda hon vill göra är titta på tv, eller så hittar hon på nåt smått hyss när vi inte är i närheten. Ritar gärna oxå. 

Hon har även vid många tillfällen kissat på sig, gömt kläderna och hittar gärna på en historia om hur det gått till när vi hittar kläderna o känner att det luktar kiss.Hon har lätt för att ljuga, kan inte hålla ordning på sina saker utan allt ligger överallt i huset som ett bombnedslag.

Vad gör man?? 

• Svar på tråden Flicka som stjäl och ljuger
  • GöstaPetter

Om hon vid 8 års ålder kissar på sig är det läge att ta till läkare och bup för att reda ut varför. Är det fysiskt måste det åtgärdas, och om det är psykiskt så är det långt viktigare att hantera än att hon snor en godisbit av sitt syskon.

• legomum

Att hon kissar på sig och gömmer kläderna sedan kan bero på skamkänslor. Få henne förstå istället att det är ingen fara och ni tvättar kläderna. Men ni får ta reda på varför det sker.
    Att hon ljuger och stjäl skulle jag i dagsläget inte göra så stor affär av. Det är en period alla ungar går igenom. Säg som det är att ni ser och hör vad hon gör och det är inte ok. Berätta konsekvensen av att ljuga för er, ni kommer till slut inte att tro henne även om hon säger sanningen. Poängtera att förhoppningsvis är det då inget viktigt för det vore väl hemskt... spela lite på känslan att inte bli trodd.
    Lägg undan pengar och säg till de andra barnen att ni tar hand om deras sparbössor och deras godis hos er. Ta bort det som triggar, så kanske barnet kan fokusera på annat istället.

Men sedan låter det lite som att barnet har svårt att sysselsätta sig själv och barn som har tråkigt kan komma på hyss. När hon är på det humöret så säg till henne att hitta på någon lek, pyssla osv eller så kan hon få dammsuga eller hjälpa till att skala potatisen till kvällen. (sysselsätta henne en stund så hon tappar fokus på att hitta på bus).

Även om det är en fas de flesta barn går igenom så kan det finnas en orsak till varför barn gör som de gör. Många gånger finns det en underliggande känsla som inte kan förklaras och då blir det tok istället. Är hon ensam, utan kompisar? Skolan för svår? Mobbing i skolan? Känner sig utanför hemma? osv När barnen är så pass små och det händer som du beskrivit så kan det vara något annat som startat det. Fundera på det i alla fall. För en 8 åring stjäl inte och ljuger för skojs skull.

• Mrs Moneybags

Jag skulle tolka det som ett rop på hjälp. Hon kissar på sig och stjäl - det är inte vanligt bland åttaåringar. Det är något i hennes liv som inte är som det ska. 

• Vanessa89

Är tillvaron tipp topp i övrigt?

• legomum
    Att hon ljuger och stjäl skulle jag i dagsläget inte göra så stor affär av. Det är en period alla ungar går igenom. 

Jag ser vad jag själv skrivit i #2.. jag menade att ljuga är en sak alla barn går igenom. Det är bara så, det får man hantera.
    Att stjäla är något som behöver adresseras och beror på något. Speciellt hos en 8 åring.
    Det blev fel helt enkelt i tidigare inlägget. Synd att man inte kan editera sina inlägg.
  • Elin P

Tycker ni ska söka hjälp hos BUP för rådgivning. Fungerar skolan bra för henne? Om inte kanske det tyder på att det kan vara någon diagnos hon har som kanske gör att hon beter sig annorlunda.

Svar på tråden Flicka som stjäl och ljuger