• morsningkorsning

Vinkväll med tjejkompisar i samband med ägglossning

Hej! Vi är några tjejer som tidigare jobbet ihop som bestämt ett datum (för längesen) som vi ska dricka vin på. Grejen är att efter detta så har jag och min sambo bestämt att vi ska försöka bli gravida. Ägglossning är ju såklart lagom den veckan/helgen som vinkvällen ska ske och jag vill ju givetvis inte dricka alkohol då ifall något skulle ske och inte heller skjuta på att försöka.

Är det långsökt att hälla i alkoholfritt vin i annan vinflaska. Tex vinet ?Leitz Eins Zwei Zero? som även finns med alkohol. Vet någon om de är hyffsat lika i smaken? Skulle inte förvåna mig om de vill smaka...

Och ja de lär förstå om jag säger att jag inte känner för att dricka Är ju det vi bestämt att vi ska göra. Alla är även lite äldre än mig och har barn så de lär inte vara dumma.

Hur har ni gjort? Jag vill inte ställa in för det var Sålänge sen jag träffade dessa fina tjejer och vill inte berätta hur läget ligger till.

• Svar på tråden Vinkväll med tjejkompisar i samband med ägglossning
  • Anonym (Alkohol)
    Anonym (Alkohol) skrev 2020-10-03 12:09:20 följande:
    Alla mina 4 barn har blivit till på alkohol haha!

Första barnet var jag och en tjejkompis iväg på en weekend till Barcelona. Hade ägglossning under tiden vi var där men jag och sambon hade haft sex innan resan och spermier kan ju leva kvar i livmodern upp till 3-7 dagar.

Andra barnet kom till på semester när första bara var 6 månader. Hade inte ens fått mensen tillbaka men ägglossning hade jag tydligen... drack vin typ varje kväll till mat osv.

Tredje barnet blev till 2år efter när jag och sambon var på 35års fest. Barnen var hos min mamma och vi hade tagit in på hotell. Var ett riktigt fylleslag då och pang bom, 2 veckor efter ett starkt plus.

Gravid med 4e barnet nu. Jag och några tjejkompisar från jobbet var på aw. Ramlade hemåt på småtimmarna och ja... är o v.25 nu :)

Så vill du dricka alkohol så gör det :) om du vill. Annars avstår du och håller dig till din plan med alkoholfritt
  • LittleSecrets

Embryot får inte energi från dig förrän några veckor in i graviditeten, absolut ingen fara för bebisens utveckling att dricka kring ägglossning. Finns så mycket moralpredikan och kvinnokontroll som ligger kvar och skräpar i fertilitetssammanhang.

• Anonym (Mia)
    LittleSecrets skrev 2020-10-03 12:40:20 följande:

Embryot får inte energi från dig förrän några veckor in i graviditeten, absolut ingen fara för bebisens utveckling att dricka kring ägglossning. Finns så mycket moralpredikan och kvinnokontroll som ligger kvar och skräpar i fertilitetssammanhang.

Nej, så är det inte. Embryot får energi från modern från och med implantationen (några dagar efter befruktningen). Alkoholen kommer dock att omge det obefruktade ägget och embryot redan innan dess då alkoholmolekylen diffunderar över alla membran i kroppen. Ägget svävar ju liksom inte runt i livmodern som om det befann sig i rymden, utan har fysisk kontakt med moderns kropp.

Det finns rykten och falsk information som inte leder till så mycket skada, men när det gäller medicinsk misinformation så riskerar man att göra stor skada genom att sprida den. Dricker man ?några veckor? in i graviditeten så riskerar man att få ett barn med mycket allvarliga skador. Snälla tänk till en extra gång innan du för vidare den här typen av påståenden igen.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Mia) skrev 2020-10-03 14:06:35 följande:

Nej, så är det inte. Embryot får energi från modern från och med implantationen (några dagar efter befruktningen). Alkoholen kommer dock att omge det obefruktade ägget och embryot redan innan dess då alkoholmolekylen diffunderar över alla membran i kroppen. Ägget svävar ju liksom inte runt i livmodern som om det befann sig i rymden, utan har fysisk kontakt med moderns kropp.

Det finns rykten och falsk information som inte leder till så mycket skada, men när det gäller medicinsk misinformation så riskerar man att göra stor skada genom att sprida den. Dricker man ?några veckor? in i graviditeten så riskerar man att få ett barn med mycket allvarliga skador. Snälla tänk till en extra gång innan du för vidare den här typen av påståenden igen.

Ju tidigare i graviditeten man dricker desto mer omfattande blir skadorna, och sammantaget tyder forskningen på att de första två veckorna från befruktningen så blir de (i de fall skador uppstår, det gör de inte alltid) så stora att det leder till missfall. Det finns enstaka studier som säger emot detta och som visar att även de som druckit väldigt tidigt har en ökad risk att få barn med skador, men dessa studier utgör undantag. Förmodligen löper man alltså ?bara? en ökad risk att få missfall under dessa veckor, men det går inte att säga med hundraprocentig sannolikhet att det är så.

Hur man förhåller sig till detta är helt upp till var och en. Personligen valde jag att dricka måttligt under de första 10 dagarna, men det innebär inte att jag skulle rekommendera andra att göra det. Det är något som var och en måste ta ställning till. Dessutom får man ju väga in risken att man tagit fel på när man har ägglossning och att man haft den tidigare än man trott.
  • morsningkorsning

Oj, detta var inte meningen att bli en tråd för att diskutera om det är rätt eller fel att dricka alkohol under tiden man försöker bli gravid.

Förstår att många blir gravida medans de har druckit alkohol och anser att det inte är någon fara MEN det var inte min fråga i inlägget när jag startade tråden.

Jag undrade hur jag kunde på ett smidigt sätt UNDVIKA att dricka alkohol utan att bli avslöjad. För att jag väljer att inte vilja dricka under tiden. Det handlar inte om att jag kommer leva som att jag är gravid medans vi försöker. Men finns det en chans att det blir till under den veckan och jag kan välja att inte dricka alkohol så ser jag det som självklart att inte göra det.

Så, har någon ett förslag på hur man kan undvika att dricka alkohol när huvudsyftet för tjejkvällen är det? Tack på förhand!!!

• Solblomma30
    morsningkorsning skrev 2020-10-03 15:06:10 följande:

Oj, detta var inte meningen att bli en tråd för att diskutera om det är rätt eller fel att dricka alkohol under tiden man försöker bli gravid.

Förstår att många blir gravida medans de har druckit alkohol och anser att det inte är någon fara MEN det var inte min fråga i inlägget när jag startade tråden.

Jag undrade hur jag kunde på ett smidigt sätt UNDVIKA att dricka alkohol utan att bli avslöjad. För att jag väljer att inte vilja dricka under tiden. Det handlar inte om att jag kommer leva som att jag är gravid medans vi försöker. Men finns det en chans att det blir till under den veckan och jag kan välja att inte dricka alkohol så ser jag det som självklart att inte göra det.

Så, har någon ett förslag på hur man kan undvika att dricka alkohol när huvudsyftet för tjejkvällen är det? Tack på förhand!!!

Jag vet inte om du såg mitt förslag högt upp i tråden? Jag gjorde så och det gick alldeles utmärkt att lura mina kompisar :)

Sen tycker jag att det är superbra att informationen som Mia skriver kommer fram. Det är helt galet hur många på familjeliv som skriver att det är helt ofarligt att dricka när ev kan bli gravid. Det kanske inte gör något om tråden blir lite informativ på det viset också!
  • Solblomma30
    Anonym (Mia) skrev 2020-10-03 14:06:35 följande:

Så bra skrivet!
  • morsningkorsning

Hej solblomma30.

Jag såg ditt svar och jag tar glatt emot det! Är nog något jag kan använda mig utav :D Vill de smaka så kan de ta utav en flaska med alkohol som jag har i kylskåpet och så har jag den alkoholfria i väskan som står i köket såklart ;)

Ja det är toppen att det tas upp! Jag blev mest lite irriterad på att det fokuserades på något som jag inte hade startat tråden för, sen att jag blev frågasatt till att inte dricka alkohol kring ägglossning.

Även om det går väl i många fall så behöver det faktiskt inte betyda att man bör. Jag känner även mig själv att har det sig så lär jag ha ångest över att jag drack.

• Anonym (ace)

Varför är det så viktigt att smussla? OM du skulle bli på smällen denna helgen så kommer väl kollegorna få reda på det inom några månader ändå?
    I övrigt så går det jättebra att bl.a. gå på vinprovning, ölprovning och whiskey-provning med ett gäng kompisar och själv inte inmundiga alkohol, har gjort det själv några gånger. Förstår inte varför det inte kan funka på en "vanlig tjejkväll".

• morsningkorsning
    Anonym (ace) skrev 2020-10-03 16:16:02 följande:

Varför är det så viktigt att smussla? OM du skulle bli på smällen denna helgen så kommer väl kollegorna få reda på det inom några månader ändå?

I övrigt så går det jättebra att bl.a. gå på vinprovning, ölprovning och whiskey-provning med ett gäng kompisar och själv inte inmundiga alkohol, har gjort det själv några gånger. Förstår inte varför det inte kan funka på en "vanlig tjejkväll".

Som sagt, tidigare jobbarkompisar. Och självklart kommer de få reda på det förr eller senare. Anledning att smussla om det är är helt enkelt för att jag inte att folk ska få veta förrän jag kan bekräfta att jag är det.
  • Anonym (nja)

Vet du vad TS: nu har jag läst hela tråden och tycker allt låter förfärligt krångligt.

Jag tycker också fokus blir helt galet.

Om det nu absolut inte går att vara ärlig om läget så hade jag gjort något av detta:

1. Deltagit, druckit alkoholfritt och om nu någon undrade varför hade jag sagt att jag tex haft så mkt huvudvärk sista dygnet att jag inte vågar bli full/haft diarré sista dygnet och känner mig inte helt hundra så vågar inte dricka. Eller något liknande som passar dig.
    2. stannat hemma, anmält i sista sekund att jag inte kan komma

Jag hade INTE hållit på som du nu funderar, att hälla över i annan flaska osv. Då ska man dessutom låtsas vara berusad hela kvällen? 

• Anonym (Promille)

Gå ut och drick vin och ha en riktigt bra kväll.
    Hur många har inte blivit gravida på fyllan typ .... du lär ju inte vara unik.
    Lägg snarar ner "barnracet" och  bara åk med så ska du se att du är på smällen fortare än du anar.
    Lycka till och ha en trevlig kväll!

• Anonym (A)

Finns det nån vettigt skäl att köra? (Lovat någon hämtning tex?) Då kan du helt öppet säga att det viktigaste är att träffa tjejerna, fast du inte dricker

• Anonym (Sara)

Ta det lugnt och kör på vinkväll, rätt som det är så är du gravid och kan inte dricka vin. Ibland är det inte så komplicerat och noga med ägglossning, det händer ju ofta att det kan ta sig före el efter själva ägglossningen (eller vad man trodde var det). Så om jag var du så hade jag chansat och försökt "få till det" med mannen både innan och efter vinkvällen, OM ni känner för det då. Annars, missar man en ägglossning ibland är det inte hela världen. Man vet ju inte om befruktning sker el inte på de äl man haft/kommer att ha.

• Solblomma30
    Anonym (nja) skrev 2020-10-03 17:54:55 följande:

Vet du vad TS: nu har jag läst hela tråden och tycker allt låter förfärligt krångligt.

Jag tycker också fokus blir helt galet.

Om det nu absolut inte går att vara ärlig om läget så hade jag gjort något av detta:

1. Deltagit, druckit alkoholfritt och om nu någon undrade varför hade jag sagt att jag tex haft så mkt huvudvärk sista dygnet att jag inte vågar bli full/haft diarré sista dygnet och känner mig inte helt hundra så vågar inte dricka. Eller något liknande som passar dig.

2. stannat hemma, anmält i sista sekund att jag inte kan komma

Jag hade INTE hållit på som du nu funderar, att hälla över i annan flaska osv. Då ska man dessutom låtsas vara berusad hela kvällen? 

Om man är nykter när andra dricker alkohol behöver man verkligen inte låtsas vara berusad. Jag har fyra barn och jag har låtsats dricka vin när vi har försökt bli gravida, och ingen har någonsin märkt att jag inte är berusad. Folk som är berusade lägger nämligen inte märke till sånt ;) De är ju berusade! Inget krångligt eller märkligt med det alls upplever jag. Tror att det är många tjejer som försöker bli gravida som gör på det viset för att man då slipper alla jobbiga frågor.

Säger man att man äter antibiotika, ska köra, inte är sugen på att dricka osv så börjar spekulerandet kring huruvida man är gravid eller inte omedelbart om man är en tjej i 20-30-årsåldern. Man kanske inte heller har lust att alla ska veta om att man försöker bli med barn, om man inte har lust att varje månad få frågan om man är gravid nu (sjukt jobbigt när det inte blir någon bebis på många försök). Det är förvånansvärt många som inte alls har en känsla för vad som är för privat att fråga om.

Sen känner jag att det kanske inte är det bästa att säga att man har huvudvärk och diarré om man är på fest i Coronatider?! Jag hade själv inte uppskattat att få hem en gäst med nåt konstigt virus i kroppen ;) Inte ens i vanliga fall hade jag velat ha någon med diarré på besök! Och i dessa tider är det ju inte ok att säga att man inte känner sig helt hundra. Då ska man vara hemma. Vilket TS ju inte vill.
Svar på tråden Vinkväll med tjejkompisar i samband med ägglossning