• Miflis

Jag har försatt mig i en väldigt svår situation. Hjälp!

Jag är snart 32 år gammal och jag och min kille har precis fått reda på att jag är oplanerat gravid i vecka 6 (gravid trots kopparspiral).

Jag har sedan 3 1/2 år ett förhållande med en kille från en annan kultur med en annan religion- jag är svenskfödd och icketroende kristen och han svenskfödd indier och muslim. Min kille är dessutom 4 år yngre än mig.

Min killes familj vet om att vi har ett seriöst förhållande, men dom accepterar mig inte. Dom vill inte veta av mig och jag har aldrig träffat dom. Sedan vi träffades så har min kille gjort allt för att hans familj ska vänja sig vid tanken på mig. Han menar på att det går frammåt (men vääääääldigt långsamt). Av samma anledning, att hans familj inte accepterar mig, så bor vi inte ihop. Hans familj skulle helst se att han giftes bort med en indisk muslimsk kvinna men han har bestämt valt att leva med mig. Jag vet att han älskar mig och vill spendera resten av sitt iv med mig. Trots detta så spenderar han större delen av sin tid med sina föräldrar. Dom har honom lindad runt sitt lillfinger...

För cirka 2 år sedan var jag i samma situation som nu- vi blev gravida trots preventivmedel. Han fick panik och menade på att varken han eller hans familj var redo för ett barn. Han ville dessutom att vi skulle hinna resa lite och se världen mm först (jag har redan rest VÄLDIGT mycket). Jag valde att göra abort "mot min vilja" för att vårt förhållande inte var redo för ett barn. Efteråt kände jag mig lättad samtidigt som jag ångrade mitt beslut.

Sedan dess har vi inte rest (pga att HAN alltid har haft familjeåtaganden eller inte ekonomi till det) och hans familj vill fortfarande inte veta av mig. Vi står och stampar på samma ställe som förut. Nu likt förra gången har min kille panik. När jag härromdagen berättade för honom att jag är gravid hävde han ur sig att om jag väljer att behålla barnet kommer han välja sin familj och lämna mig. Jag blev VÄLDIGT besviken och chockad. Vi har ju bestämt att VI ska leva tillsammans! Vi har redan gått igenom så mycket. Han menar på att det vore bäst om vi väntade med att skaffa barn i några år så att hans familj får tid att acceptera vårt förhållande. Helst ska vi vara gifta först också. Jag har svårt att se att vår situation kommer se annorlunda ut om 2 år med tanke på situationens utvecklingstakt hitills...om 2 år är jag dessutom 34 år gammal.

OM jag skulle välja att göra abort den här gången också... Vill jag ens ha ett förhållande med någon som "alltid kommer att välja sin familj först" och lämnar mig såhär? Förtjänar jag inte mer? Samtidigt så förstår jag att situationen är VÄLDIGT tuff för honom.

Jag är som sagt 32 år. Mina vänner har barn och jag blev faster i somras. Min vänner är världens finaste och jag har en underbar familj. Jag upplever mig själv som redig och jag har en fin bostadsrätt i ett fint område. Jag är färdigutbildada sjuksköterska om 2 år.

Jag vill behålla barnet men älskar och vill inte förlora min kille!

Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Jag har försatt mig i en väldigt svår situation. Hjälp!
  • Anonym (kräsen)

Packa och dra eller skyll dig själv ärligt talat.

Han visar ju rakt och ärligt att hans familj alltid kommer att komma före dig och er eventuella familj, och det är rätt tydligt att du kommer att få NOLL stöd av dem om ni skaffar barn.

Det är utan överdrift rätt jobbigt att vara hatad av sin släkt ett helt liv så varför göra livet till ett krångelhelvete när du inte måste?

Jag gjorde abort i v 6 när jag var 20. Han ville inte alls ha barn så tidigt och ingen av oss vara klara med vår utbildning. Det var ett av de bästa beslut jag har tagit, har ett underbart liv idag och barn med rätt man.

• Anonym (Kvinna 39)
    Anonym (PP) skrev 2020-10-04 15:24:12 följande:
    Att bli nedkastad från balkonger har väldigt lite med vidskeplighet att göra.
    Men herregud, varför skulle farföräldrarna slänga sitt barnbarn från en balkong? Hur stora fördomar har du egentligen om andra kulturer??
  • Anonym (fallout)
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2020-10-04 19:44:46 följande:

Men herregud, varför skulle farföräldrarna slänga sitt barnbarn från en balkong? Hur stora fördomar har du egentligen om andra kulturer??

En familj som vägrar acceptera sitt barns val av partner efter 3.5år pga religon/ursprung skulle jag inte lita på för fem öre, oavsett kultur.
  • Anonym (Maja)

Alltså ... nej.. förstår att du älskar killen men tror du själv att detta kommer sluta på ett bra sätt?! Gör abort, gå sedan vidare i ditt liv. Försök då att träffa en man vars familj accepterar dig och ett kommande barn.. oavsätt kultur!

• Anonym (AA)

Det kan vara så att han ljuger för sin familj om dig och lever ett dubbelliv, det är tyvärr väldigt vanligt i invandrarkulturer. Han kan alltså ha sagt till sin familj att ni inte längre är tillsammans och till dig säger han bara att de inte accepterar dig. 

Han kommer inte stadga sig med dig och du förstör bara ditt liv. Du blir äldre och äldre och sedan är det försent för dig att skaffa barn.

Hur svårt det än är försök ta dig ur relationen och träffa någon ny där du inte behöver leva på det här sättet. Det är så respektlöst mot ens partner det han gör med dig.

• Anonym (Hmm)
    Öppna ögonen! 
    Folk från andra kulturer kastar ut barn och fruar/flickvänner i rätt betydande grad.
  • Drottningen1970
    Anonym (Hmm) skrev 2020-10-04 20:26:21 följande:

Öppna ögonen! 

Folk från andra kulturer kastar ut barn och fruar/flickvänner i rätt betydande grad.

Fast även om mannen i fråga kommet från en extremt hederskultur, vilket vi inte vet. Så har de ingen som helst anledning att kasta ut TS från nån balkong. TS är oviktigt och absolut ingen i familjens ögon. Det är när familjemedlemmar, läs döttrar, har skadat familjens heder som detta händer. Ts är inte kopplad till familjems heder alls.
  • Anonym (PP)

"Herregud" på dig. Jag förklarade vad den andra användaren menade. Det brukar inte vara barnbarn och svenska flickvänner som kastas från balkong, mördas i hemlandet eller går syra kastad på sig, det är döttrarna. Jag är mkt väl insatt i hedersbrott och inte speciellt fördomsfull.
  • Anonym (L)

Jag hade också gjort abort och dumpat snubben på studs. Hitta någon som är värd dig och vill samma sak som du. Du borde inte slösa inte mer tid på honom, han borde fan skämmas.

• Tomelilla15

Olika kulturer behöver inte i sig vara ett problem för att ha ett förhållande, men i det här fallet har ju killen valt att stanna i en kultur där du inte platsar. Finns inte mycket du kan göra, du kommer ju aldrig passa in eller uppfylla föräldrarnas kriterier. Jag ser ingen framtid för er två. Barnet kan du behålla ändå så det är mer frågan om du vill vara medförälder med en man som håller hårt på dessa kulturella värderingar.

• Anonym (Kvinna 39)
    Anonym (PP) skrev 2020-10-04 20:38:58 följande:
    "Herregud" på dig. Jag förklarade vad den andra användaren menade. Det brukar inte vara barnbarn och svenska flickvänner som kastas från balkong, mördas i hemlandet eller går syra kastad på sig, det är döttrarna. Jag är mkt väl insatt i hedersbrott och inte speciellt fördomsfull.
    Ja då får väl den som kläckte ur sig den idiotiska idén från början ta åt sig istället!
  • Anonym (Kattis)
    Anonym (fallout) skrev 2020-10-03 23:54:06 följande:

Om du behåller barnet gå inte nära balkonger i deras närvaro.

Skrattar,men jag fattar.
  • Anonym (PP)
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2020-10-04 21:11:28 följande:

Ja då får väl den som kläckte ur sig den idiotiska idén från början ta åt sig istället!

Att flagga oro för hedersbrott var dock inte så långsökt av hen, även om det inte är svenska flickor och kvinnor som åker över just balkongräcket.
  • Xenia

Alltså tänker du verkligen göra abort för hans skull och sedan fortsätta leva på samma vis?

Han har tydligt visat att hans familj är viktigare än du (och hans barn). Så jag tycker det är dags för dig att ställa ultimatum: Antingen gifter ni er och behåller barnet eller så gör ni slut.

Om ni gör slut så väljer du själv om du ska behålla barnet el inte. Det är din kropp och ditt beslut.

Men gör inte abort och stanna hos honom. Om fem år kommer inget att ha ändrats eller så har han gift sig med en kvinna familjen godkänner. Då är du äldre och det kan vara för sent att hitta en ny man och få barn med honom. Kasta inte bort fler år på den där killen som sätter så lite värde på dig.

• Anonym (Mamma 42)
    Xenia skrev 2020-10-05 02:40:44 följande:

Alltså tänker du verkligen göra abort för hans skull och sedan fortsätta leva på samma vis?

Han har tydligt visat att hans familj är viktigare än du (och hans barn). Så jag tycker det är dags för dig att ställa ultimatum: Antingen gifter ni er och behåller barnet eller så gör ni slut.

Om ni gör slut så väljer du själv om du ska behålla barnet el inte. Det är din kropp och ditt beslut.

Men gör inte abort och stanna hos honom. Om fem år kommer inget att ha ändrats eller så har han gift sig med en kvinna familjen godkänner. Då är du äldre och det kan vara för sent att hitta en ny man och få barn med honom. Kasta inte bort fler år på den där killen som sätter så lite värde på dig.

Bra skrivet!:)
  • Anonym (E.)
    Nja, i hederskulturerna kan de gå rätt långt, inklusive att mörda sina egna barn, för att "återupprätta sin heder". Men nej, jag tror inte heller att de skulle döda ett barnbarn som redan var fött. Och sedan är det väl muslimer från Arabiska halvön, som brukar kasta ogifta gravida kvinnor från balkonger. Men TS får akta sig för "spisolyckor". Det är ett väldigt vanligt sätt att göra sig av med oönskade kvinnor i Indien. 
Svar på tråden Jag har försatt mig i en väldigt svår situation. Hjälp!