• Gammelmorsan

Vill, vågar och kan jag?

Är 44 år och förlorade min 3,5 åriga dotter för ett år sedan. Även om mitt lilla hjärta inte var planerad och jag kände mig för gammal redan då sitter jag nu här och undrar om vi ska försöka igen? Till saken hör att min dotter var kraftigt funktionshindrad och jag vet inte om vi orkar med samma resa igen om det skulle bli så...Så mycket talar emot; min ålder och all rädsla för att vi ska få ytterligare ett funktionshindrat barn och att orken inte ska räcka... å andra sidan är längtan stor då det inte blev som vi önskade sist.... finns det någon som kan ge mig ett gott råd?

• Svar på tråden Vill, vågar och kan jag?
  • Anonym (Anonym)

Jag beklagar sorgen! I din ålder skulle jag tyvärr inte riskera att få ett till barn med grava handikapp. Mitt bästa råd är att ni adopterar ett barn istället.

• Pimpinellan
    Anonym (Anonym) skrev 2020-10-07 09:09:43 följande:
    Jag beklagar sorgen! I din ålder skulle jag tyvärr inte riskera att få ett till barn med grava handikapp. Mitt bästa råd är att ni adopterar ett barn istället.
    Ts är för gammal för adoption.

• Pimpinellan

Vill?- det kan du endast avgöra själv. Vågar?- samma där. Kan- ja, det är det stora kruxet. De allra flesta kan inte ens bli gravida i din ålder och missfallsrisken är väldigt hög. Återstår ÄD. Då är chansen väldigt hög att få barn och risken för fosterskador jättelåg. Tycker ni ska ta en allvarlig funderare på det.

• Gammelmorsan

ÄD? Vet inte vad det betyder :) 

och nä adoption är ju inte en möjlighet.... kanske ska tillägga att min dotters funktionshinder inte hade något med vare sig min ålder eller ärftlighet att göra utan att det var en slump .... alla tester innan visade jättebra resultat dessutom så det var inget vi visste innan förlossningen... 

och när det gäller om jag vill och orkar så förstår jag att jag måste bestämma det själv ..... känner mig bara lite velig ;) Skäms

• Pimpinellan
    Anonym (Anonym) skrev 2020-10-07 15:05:09 följande:
    ÄD är alltså äggdonation men det är inte säkert spermierna är bra heller, om ni inte har kollat det redan förstås.

Och det finns ingen övre åldersgräns för att få adoptera :)

www.1177.se/barn--gravid/att-vara-foralder/fo.../
    Det finns visst en övre åldersgräns. Man blir helt enkelt inte godkänd efter en viss ålder.

• Anonym (Anonym)
    Pimpinellan skrev 2020-10-07 15:20:41 följande:
    Det finns visst en övre åldersgräns. Man blir helt enkelt inte godkänd efter en viss ålder.
    Jaha. Så synd att 1177 ljuger då....... Eller så kan det vara så att du har fel. När jag skrev att det inte finns någon övre åldersgräns så var den infon direkt tagen från deras hemsida. Det står också att man inte får bli nekad en utredning pga sin ålder.
  • Pimpinellan
    Anonym (Anonym) skrev 2020-10-07 15:31:29 följande:
    Jaha. Så synd att 1177 ljuger då....... Eller så kan det vara så att du har fel. När jag skrev att det inte finns någon övre åldersgräns så var den infon direkt tagen från deras hemsida. Det står också att man inte får bli nekad en utredning pga sin ålder.
    De kanske inte kan neka en utredning, men det finns ytterst få länder som tillåter föräldrarna att vara äldre än 42-43. Jag vet ett par där båda var över 45 och de adopterade från Filippinerna. De har som krav att båda föräldrarna ska vara aktivt kristna. Så ja, på sätt och vis ljuger 1177. Eller tror du på fullaste allvar man kan komma som 50-åring och få adoptera en bebis? Det händer liksom inte. Det är därför många gör ÄD/ED istället för de har blivit för gamla för adoption. Förutom åldern är det många krav för att få adoptera. Jag vet att jag har rätt eftersom jag rört mig i infertilitetsträsket i massor med år. Och känner flera som adopterat. Och de som provat få utredning, men nekats pga ålder.
  • Gammelmorsan
    Anonym (Anonym) skrev 2020-10-07 15:05:09 följande:

ÄD är alltså äggdonation men det är inte säkert spermierna är bra heller, om ni inte har kollat det redan förstås.

Och det finns ingen övre åldersgräns för att få adoptera :)

www.1177.se/barn--gravid/att-vara-foralder/foraldraskap-och-relationen-med-barnet/adoption/

Aha fel av mig! Regler kring ålder och adoption har tydligen ändrats :)

Om jag/vi kommer fram till att vi vill ha ett barn till försöker vi nog på naturlig väg... jag var som sagt över 40 år senast och blev gravid på ett ?försök?.... även mina två vuxna barn har blivit till på samma sätt så tidigare har jag haft otroligt lätt att bli gravid.... skulle det inte fungera nu pga åldern så är det kanske inte meningen ....
  • Anonym (Anonym)
    Pimpinellan skrev 2020-10-07 15:37:37 följande:
    De kanske inte kan neka en utredning, men det finns ytterst få länder som tillåter föräldrarna att vara äldre än 42-43. Jag vet ett par där båda var över 45 och de adopterade från Filippinerna. De har som krav att båda föräldrarna ska vara aktivt kristna. Så ja, på sätt och vis ljuger 1177. Eller tror du på fullaste allvar man kan komma som 50-åring och få adoptera en bebis? Det händer liksom inte. Det är därför många gör ÄD/ED istället för de har blivit för gamla för adoption. Förutom åldern är det många krav för att få adoptera. Jag vet att jag har rätt eftersom jag rört mig i infertilitetsträsket i massor med år. Och känner flera som adopterat. Och de som provat få utredning, men nekats pga ålder.
    Det är inte riktigt samma sak. Jag är säker på att olika länder har olika regler, och vissa av dem tillåter säkert adoption av lite äldre föräldrar.
  • Anonym (Jag)
    Pimpinellan skrev 2020-10-07 15:37:37 följande:
    Jag har iofs hört att äldre personer får adoptera äldre barn dvs inte bebisar.... men jag är inte så insatt i området så jag kan ha fel.... 
  • Anonym (Nej)

Jag beklagar sorgen! Jag tycker dock inte att du ska skaffa ett till barn om du redan har andra barn. Njut av dina andra barn och gå vidare i livet med dom.

• Gammelmorsan
    Anonym (Nej) skrev 2020-10-07 17:38:39 följande:

Jag beklagar sorgen! Jag tycker dock inte att du ska skaffa ett till barn om du redan har andra barn. Njut av dina andra barn och gå vidare i livet med dom.

Tack! 

ja så blir det kanske även om de är vuxna och utflugna (fick dem tidigt) och jag saknar småbarnsliven som jag ju var helt inställd på när vi fick minstingen.... min nuvarande sambo har ju inte heller några fler barn så han önskar nog att vi försöker igen .... 

• Anonym (me)
    Gammelmorsan skrev 2020-10-07 18:13:31 följande:

Tack! 

ja så blir det kanske även om de är vuxna och utflugna (fick dem tidigt) och jag saknar småbarnsliven som jag ju var helt inställd på när vi fick minstingen.... min nuvarande sambo har ju inte heller några fler barn så han önskar nog att vi försöker igen .... 

Fast om ni båda känner att ni vill så tycker jag att ni ska försöka. Ja visst risken för missfall eller sjukdomar ökar, men det vet ni ju om. För det innebär det inte per automatik att alla barn som föds där mammorna är 40+ föds med sjukdomar, långt därifrån.

Men om ni verkligen vill så spill ingen mer tid utan kör på direkt. :)
  • Gammelmorsan
    Anonym (me) skrev 2020-10-08 07:55:29 följande:
    Fast om ni båda känner att ni vill så tycker jag att ni ska försöka. Ja visst risken för missfall eller sjukdomar ökar, men det vet ni ju om. För det innebär det inte per automatik att alla barn som föds där mammorna är 40+ föds med sjukdomar, långt därifrån.

Men om ni verkligen vill så spill ingen mer tid utan kör på direkt. :)
    Tack! Äntligen någon som inte bara tycker att det är helt fel att skaffa barn i min ålder! 
  • LittleSunshine84

Beklagar sorgen TS! Ingen kan bestämma åt er, gör det som känns rätt för er!

Svar på tråden Vill, vågar och kan jag?