• Ssandra

Min kille vägrar berätta hur mycket han har på sparkontot

Vi håller på att spara till en gemensam lägenhet, vi har bestämt att vi ska börja kolla på lägenhet 2021, i början av året.

Han har sagt från början att han ska spara så mycket han kan, och vi räknade ut att han kommer ha summan vi kommer behöva ha i kontantinsats i februari/mars.

Han sa då när vi började spara att han inte tänker säga hur mycket han har på sitt sparkonto fören han har 50 tusen. Nu har det gått typ 9 månader sen han sa det och han vägrar fortfarande visa mig... är så irriterad på han så jag blir galen snart..

Tycker ni att detta är okej?

Han säger att vi kommer kunna flytta då när vi har sagt men jag är väldigt tveksam då han inte ens har hälften av kontantinsatsen än + att vi håller på att försöka skaffa barn och blir jag gravid så kommer vi behöva köpa en massa prylar också dvs att vi inte kommer kunna spara undan lika mycket..

Vad ska jag göra?? Vi behöver verkligen flytta innan vi får barn också..

• Svar på tråden Min kille vägrar berätta hur mycket han har på sparkontot
  • Anonym (nja)
    Anonym (Suck) skrev 2020-10-08 15:41:15 följande:
    Ssandra skrev 2020-10-08 14:17:14 följande:
    Omg vad är ditt problem? Sök hjälp människa.. lämna min tråd helst igår..

Ja, du uttrycker dig så väl i skrift, att man absolut förstår att du har ett jobb som gör att du "tjänar mer än medelsvensken". Hm.

Men lycka till då med barnalstringen. Det blir säkert bra. 

Så får samhället ytterligare några som skall försörjas med bidrag. 

Nej, hon uttrycker sig inte alls så väl i skrift. En person som skriver "han" hela tiden, även när det ska vara "honom" är i mina ögon inte speciellt välutbildad. 
  • Anonym (12345)
    Anonym (12345) skrev 2020-10-10 11:32:04 följande:
    Jag personligen delar med mig exakt vad jag har för tillgångar.
    Jag delar med mig om hur mycket jag har i målen som är uppsatta tex sparande till bostad.
    Skrev fel.
    Jag delar inte med mig exakt vad jag har för tillgångar.
    Hur mycket pengar jag har sedan innan är inte relevant.
  • Anonym (Mamma2018)

Hur är er kommunikation annars?

Pengar känns viktigt att kunna prata om, speciellt när ni ska bilda familj. Han kan väl ha två sparkonton om han vill sära på sitt enskild spar från ert gemensamma spar. Min make sen 10+år vet ej exakta summor på mina enskilda konton.

• Anonym (Tilda)

Jag hade inte visat mina sparkonton till någon.Det är privat.

• Friger
    Anonym (nja) skrev 2020-10-10 18:49:51 följande:
    Nej, hon uttrycker sig inte alls så väl i skrift. En person som skriver "han" hela tiden, även när det ska vara "honom" är i mina ögon inte speciellt välutbildad. 
    Intressant sätt avgöra någons utbildningsnivå. Själv så brukar jag kolla på om personen har glasögon eller ej. Intelligenta människor har alltid glasögon.

Visst kan man bo i en tvåa. Men deras överenskommelse/avtal var att flytta och att han skulle spara 50.000kr.

Klart hon har rätt att få reda på om han avser att bryta den överenskommelsen. Hennes magkänsla på grundval av hans agerande tyder ju på det. Sannolikt är det så enkelt att han inte vill berätta eftersom han håller på med att misslyckas med sitt sparande.

Det fungerar inte att han ska leva loppan medans hon står för fiolerna. Samtidigt så är detta ett problem som kan lösas utan att göra slut. Något måste dock ändras för att problemet i förläningen inte ska bli större.

Ett förslag är att han betalar en summa till henne varje månad som motsvarar alla nödvändiga utgifter. Sen sköter hon sparandet. Sen har dom ett avtal som titulerar att sparandet ska delas i två om dom separerar. Hon får då löpande redovisa sparandets storlek till honom.
  • Anonym (Stort nog)

Jag instämmer med de som tycker lägenheten är stor nog. Det tar flera år innan barn, på riktigt, har behov av ett eget rum (att många tror att de behöver det tidigt är något annat. Det handlar mer om flockbeteende). Och att "förvaringen är usel och vi har inte plats med något" handlar ju såklart primärt om att ni har onödigt mycket grejer. Släng eller ge bort och bli fri, liksom.

Men med det sagt - vill ni köpa lägenhet ska ni såklart göra det (vem vet? Kanske ni planerar fler i tät följd?). Min kommentar utgår ifrån att din pojkvän baserat på ditt inlägg inte verkar motiverad att spara på det sättet. Då är det ju bättre att ta det senare.

I övrigt håller jag också med de som skriver att han verkar omogen. Å andra sidan är han knappast den förste i historien som varit det, och det är ju trots allt en del människor som höjt sig när de fått ansvar. Även om den generella familjelivstesen är att "Har du inte gjort optimala val och tänkt igenom ALLT i förhand går det åt helvete och du får skylla dig själv!". Det är något slags sjukt halvfascistiskt medeklasstänk. Bry dig inte om de människorna. Men med det sagt: säg till din pojkvän att sluta köpa skit, och skärpa sig.

Lycka till!

• Anonym (12345)
    Anonym (Stort nog) skrev 2020-10-11 09:58:59 följande:

Jag instämmer med de som tycker lägenheten är stor nog. Det tar flera år innan barn, på riktigt, har behov av ett eget rum (att många tror att de behöver det tidigt är något annat. Det handlar mer om flockbeteende). Och att "förvaringen är usel och vi har inte plats med något" handlar ju såklart primärt om att ni har onödigt mycket grejer. Släng eller ge bort och bli fri, liksom.

Men med det sagt - vill ni köpa lägenhet ska ni såklart göra det (vem vet? Kanske ni planerar fler i tät följd?). Min kommentar utgår ifrån att din pojkvän baserat på ditt inlägg inte verkar motiverad att spara på det sättet. Då är det ju bättre att ta det senare.

I övrigt håller jag också med de som skriver att han verkar omogen. Å andra sidan är han knappast den förste i historien som varit det, och det är ju trots allt en del människor som höjt sig när de fått ansvar. Även om den generella familjelivstesen är att "Har du inte gjort optimala val och tänkt igenom ALLT i förhand går det åt helvete och du får skylla dig själv!". Det är något slags sjukt halvfascistiskt medeklasstänk. Bry dig inte om de människorna. Men med det sagt: säg till din pojkvän att sluta köpa skit, och skärpa sig.

Lycka till!

Visst kan man bo i en tvåa men är planen större och man har råd så är det bra att göra det än när behovet är som störts.
    Priserna kommer inte vara sammma om 5 år och det är en investering som lönar sig så det är inte fel att köpa bostad tidigt.
  • Anonym (Stort nog)

Så kan det vara. Men om han inte vill spara är det ju svårt.

Gällande priserna: så kan det också vara. Men beror helt på. I Stockholmsområdet där jag bor är priserna ca 15 procent under vad de var under toppen 2017.

• Anonym (12345)
    Anonym (Stort nog) skrev 2020-10-11 13:33:15 följande:

Så kan det vara. Men om han inte vill spara är det ju svårt.

Gällande priserna: så kan det också vara. Men beror helt på. I Stockholmsområdet där jag bor är priserna ca 15 procent under vad de var under toppen 2017.

Jo det kom ju en liten dipp men det är ju inte så att det har stannat av.
    Jag personlige köpte 2015 om jag väntat till nu och köpa större så hade jag ändå fått betala mer.
  • Anonym (Stort nog)

Fast även om priserna stiger så är det ju så att TS äger en lägenhet idag. Så hennes stiger då rimligen också. Min poäng var inte att det är "dåligt att köpa", utan det enda jag kommenterade var att det går bra att på på 57 kvadrat, med en bebis (många tror att små barn tar mer plats och yta än vad de gör, behöver göra). Detta då om killen varken har råd eller vill. Dum idé att pressa någon som inte vill att spara ihop till och dela på ett bostadsköp.

Jag tänker såhär: hade han verkligen prioriterat lägenhetsköp hade han väl sparat mer? Eller så är han på ren och skär lyxfällanivå, dvs har noll ekonomisk koll och kan omöjligt stå emot köpimpulser. Och är det så kommer detta inte bli något lyckligt framtida samboende. Vi får väl hoppas att det inte är så illa.

• AntonNilsson

Jag håller med. Är ni gifta så är det en annan femma, men annars tycker jag att han har rätt att hålla sina sparpengar hemliga om han så vill 

Anonym (Tilda) skrev 2020-10-10 20:33:21 följande:

Jag hade inte visat mina sparkonton till någon.Det är privat.

• Bjoer
    AntonNilsson skrev 2020-10-15 22:32:13 följande:

Jag håller med. Är ni gifta så är det en annan femma, men annars tycker jag att han har rätt att hålla sina sparpengar hemliga om han så vill 

Är inte att skaffa barn lite större förbindelse än att gifta sig?
  • AntonNilsson

Jag är nu benägen att hålla med sedan det visat sig att min sambo har tagit lån i smyg. Förvisso hennes ekonomi men eftersom vi nu fått barn så dras jag nu med i elädet

Svar på tråden Min kille vägrar berätta hur mycket han har på sparkontot