• Eliiineliiin

    Kokar jag bort näringen?

    Jag tänker mycket på detta; om man tex kokar broccoli och häller bort vattnet, hur påverkar det näringen? Är det främst vitaminer som är känsliga, eller vattenlösliga vitaminer, eller vissa minaler, eller rubbet? Finns någon som har kunskap eller också hur tänker ni kring detta? Det måste väl vara nyttig att äta kokt broccoli ändå såklart, men tänker just när man kokar länge för att det ska bli extra mjukt till småbarn? Ingen stor fråga i livet, men är nyfiken!

    Sparade vattnet när jag gjorde pureer men det är inte intressant att äta längre :)

    Så vill ha kunskap, tankar, andras synsätt på näringsinehåll i mat före/efter tillagning. Broccoli var bara ett av många exempel :)

  • Svar på tråden Kokar jag bort näringen?
  • Mascaraklumpar

    Vattenlösliga vitaminer samt betakaroten är känsliga för värme. När man tillagar något i vatten sker dessutom en urlakning av både vitaminer och mineraler.

    Broccoli och andra kokta grönsaker är trots det väldigt bra mat i jämförelse med det mesta annat, ÄVEN om man kokar dem länge. Så minska inte på mängden, utan känner du att du vill tillföra mer vitaminer så servera en halv tomat eller liknande till maten, eller en frukt till efterrätt.

Svar på tråden Kokar jag bort näringen?