• Anonym (Life)

Hur fan blir man rik som en ensamstående mamma?

Har ett stabilt bra heltidsjobb, med medelhög lön. (26000 innan skatt, är det medel?) Har bott i 11 år i samma lägenhet. Har ett barn på heltid. Nu tänkte jag det var dags att söka något större och bättre, barnet blev tonåring och behöver mer space. Yeah right. Det var bara att konstatera att lite större lägenheter (söker bara en större tvåa), kostar direkt 2-4000 kr mer. Bostadsbidrag förändras inte på basen av min inkomst oavsett hur än mycket dyrare bostad jag får. 700 kr är det. Taket. Får jag ett bättre betalt jobb så kommer bostadsbidraget tas bort, och SÅÅ mycket mer betalt knappast kan jag få, känns det som. Är högutbildad inom ekonomi och jobbar inom administration.

Jag som ensamstående mamma med ett barn på heltid lever från lönedag till lönedag. Försöker att få kvalité på livet, men har inte kunnat spara en enda krona på senaste 10 år. Har ingen bil eller dyra hobbys. Röker inte, dricker inte, festar inte, reser inte. Och ändå sitter jag så djupt i fattigdom.. fattar inte hur folk klarar sig..blir desperat.

• Svar på tråden Hur fan blir man rik som en ensamstående mamma?
  • Anonym (Life)
    Anonym (***)) skrev 2020-10-29 09:10:00 följande:

Du gör ju egna val med dina pengar och har i mångas ögon en del onödiga utgifter. Men om det är så viktigt att se fin ut, då får du ju finna dig i att du inte kan köpa andra saker. Du väljer ju själv. Ändå sitter du och gnäller, varför inte vara nöjd med det du spenderar pengar på istället, det är ju viktiga saker enligt dig. Ditt barn tycker säkert också att det är viktigt att du spenderar pengar på ditt utseende.

gnäller? välj dina ord.

och mitt barn har faktiskt förståelse och uppskattar att hens mamma ser bra och ung ut och tar hand om sig på alla sätt, det viktigaste för barn är att föräldrar är lyckliga. I övrigt har mitt barn allt vad hen behöver.
  • Anonym (Life)
    sextiotalist skrev 2020-10-29 06:28:30 följande:

1000 kronor på frisör är dyrt

det är extremt dyrt! och jag vill absolut inte betala så mycket, men har inget val. mitt hår har blivit grått för tidigt, ärftligt, och jag kan absolut inte acceptera det, därför tvungen att korrigera färgen konstant, men jag har nu funnit billigare alternativ .

alltså frisörbesök kostar enormt mycket i Sverige, och de färger som säljs till allmänheten i butiker är av mycket lägre kvalitet, så man blir tvungen att göra sitt val. en gång har jag betalt 3700 för ett besök, helt oväntat, jag nästan svimmat där..
  • Anonym (Life)
    Jonnynilsson skrev 2020-10-29 08:52:56 följande:

Låg inkomst och höga utgifter är ingen bra kombination. Klart som fasen att det inte blir något över. Ett hushåll i dag kostar så stor del av lönen att det känns som om kostnaderna är anpassade för två inkomsttagare i varje hushåll.

Att då vara singelförälder och försöka upprätthålla en hög levnadsstandard på en låg lön funkar inte. Du får tänka om!

vadå tänka om, det gör jag konstant! men allt tar sin tid., att börja en karriär som ensamstående invandrarkvinna när man är 28 är inte så enkelt som man kan tro. min väg var inte rak och belyst, och jag har inte gått från klarhet till klarhet, men jag har aldrig givit upp mina mål och är på rätt väg.
  • Xlr8

det blir du inte med det bidraget, hur du får det att gå runt är ett under.
    klart du kan spara pengar med den lönen kanske inte mängder i början men.
    börja med att investera i sånt som skulle sänka dina kostnader idag.
    gå ner på biblioteket eller surfa lite och lär dig laga mat från grunden och billigt.
    maten är nog där ni kan spara mest inte, vad ligger ni på i månaden?

se över telefon kostnader, barnet kanske inte får 25 gig surf utan 2 gig.
    skaffa ett extra knäck, när saker går att plocka i naturen gör det.
    många lägenhetsområden har man planterat fruktträd, plocka mängder och gör sylt, saft mm. 

se över din över vad du egentligen köper, kör en månad med bara kontanter. 
    så inser du nog vad mkt onödigt du slänger pengar på.

fondspara!!

• sextiotalist
    Anonym (Life) skrev 2020-10-29 18:21:47 följande:

det är extremt dyrt! och jag vill absolut inte betala så mycket, men har inget val. mitt hår har blivit grått för tidigt, ärftligt, och jag kan absolut inte acceptera det, därför tvungen att korrigera färgen konstant, men jag har nu funnit billigare alternativ .

alltså frisörbesök kostar enormt mycket i Sverige, och de färger som säljs till allmänheten i butiker är av mycket lägre kvalitet, så man blir tvungen att göra sitt val. en gång har jag betalt 3700 för ett besök, helt oväntat, jag nästan svimmat där..

Jag tonar själv och det håller för mig i två månader. Fördelen med toning är att det inte blir en skarp kant. Min frisör kostar 350 kronor för en klippning.
  • sextiotalist
    Anonym (Life) skrev 2020-10-29 18:21:47 följande:

Jag tonar själv och det håller för mig i två månader. Fördelen med toning är att det inte blir en skarp kant. Min frisör kostar 350 kronor för en klippning.
  • Xlr8
    Anonym (handläggare) skrev 2020-10-14 13:32:42 följande:

Det är ingen som kritiserar dig för att du yogar, men du skriver ju ordagrant i trådstarten att du inte har några dyra hobbies och så har du en dyr hobby.  

Jag har ingenting emot dyra hobbies, men det är ju lite motsägelsefullt. 

Plot twist, hon måste köra yoga för att slippa skador från sin andra hobby, Rolex samlare.

Om hon bara hade pengar nog att även fylla höger armen från handled till armbågen så skulle hon hamna i balans och slippa betala dyra yoga lektioner.

:D
  • Anonym (Life)
    sextiotalist skrev 2020-10-30 05:57:19 följande:

vad tonar du med? det går ju inte att tona bort grått hår.
  • AnnaSthlm

26kkr i månaden? Har du högskoleutbildning? Ingångslönen är en bra bit över 30. Byt jobb!

• sextiotalist
    Anonym (Life) skrev 2020-10-30 13:01:24 följande:

vad tonar du med? det går ju inte att tona bort grått hår.

Nu tonar jag bort det gråa glittret
  • Anonym (förändring)

1. byt jobb. i dagens läge är det de främsta sättet att komma upp i lön. se det även som en utvckling för dig själv. läs någon extrakurs på sidan för att kunna jobba med något mer nishat. 

2. ta något extrajobb på något vis. 

jag har en högskoleutbildning men valde att jobba statligt och får "dålig" lön 30 000kr men dock +1400kr/mån i extra pensionssparande och 6v semester istället för 5. Kunde ha valt att jobba på annat ställe för ca 40000kr men då kanske jag inte hade älskat mitt jobb som jag gör idag. 
    juste, har två barn och bor i en 2rok, de delar rum och jag bor som i en etta. 
    Jag jobbar extra, får mellan 3-8tkr mer i månaden efter skatt på det. 
    Vi har det bra, inte superrikt liv men vi mår bra, bor i ett bra område och har bil samt allt man kan tänka sig behöva. 
    Bil hade vi kanske inte behövt men leasar just nu och funderar på att inte göra det när leasingtiden går ut. 
    Ibland funderar jag på att byta jobb för att få upp lönen men samtidigt älskar jag det jag gör just nu. 

• Anonym (Life)
    Anonym (förändring) skrev 2020-10-30 14:20:35 följande:

1. byt jobb. i dagens läge är det de främsta sättet att komma upp i lön. se det även som en utvckling för dig själv. läs någon extrakurs på sidan för att kunna jobba med något mer nishat. 

2. ta något extrajobb på något vis. 

jag har en högskoleutbildning men valde att jobba statligt och får "dålig" lön 30 000kr men dock +1400kr/mån i extra pensionssparande och 6v semester istället för 5. Kunde ha valt att jobba på annat ställe för ca 40000kr men då kanske jag inte hade älskat mitt jobb som jag gör idag. 

juste, har två barn och bor i en 2rok, de delar rum och jag bor som i en etta. 

Jag jobbar extra, får mellan 3-8tkr mer i månaden efter skatt på det. 

Vi har det bra, inte superrikt liv men vi mår bra, bor i ett bra område och har bil samt allt man kan tänka sig behöva. 

Bil hade vi kanske inte behövt men leasar just nu och funderar på att inte göra det när leasingtiden går ut. 

Ibland funderar jag på att byta jobb för att få upp lönen men samtidigt älskar jag det jag gör just nu. 

vi? menar du dig och barnen? eller dig, din partner och barnen?

och när ska man leva om man ska jobba 100% OCH jobba extra?
  • Anonym (Life)
    AnnaSthlm skrev 2020-10-30 13:40:06 följande:

26kkr i månaden? Har du högskoleutbildning? Ingångslönen är en bra bit över 30. Byt jobb!

jag ska!
  • elalaroné

I dina skor hade jag dragit ner allt som inte är absolut nödvändigt, lärt barnen att det finns en budget att följa. Du har god ekonomi och barn är dyra men inte dyrare än vad man tillåter.
    Hade inte kunnat leva lön till lön för det är osäkert som fan, när något dyrt händer och det kommer hända! 

Jag hade bott kvar eller flyttat där jag får mer yta för pengarna, liksom se vad som finns för möjligheter att spara undan pengar. 
    Ändrat matkostnaderna eller likande. Det är inte fattigt utan normalt, alla måste leva efter en budget.
    Vad är viktigaste? Vad behöver vi i livet? Vi behöver varandra och allt annat är plus men på riktigt, va tacksam för det du fått i livet och utgå från det snarare än bli avis på Instagram <3

• Anonym (förändring)
    Anonym (Life) skrev 2020-10-30 15:00:38 följande:
    vi? menar du dig och barnen? eller dig, din partner och barnen?

och när ska man leva om man ska jobba 100% OCH jobba extra?
    när jag skrev vi menade jag mig och mina två barn. jag har en partner sen ett år tillbaka men det är ingen person som bidrar till min ekonomiska situation. 

jag jobbar oftast lördagkvällar från 17 - sover på jobbet mellan 23-07 (får betalt), har överlämning vid 09 sen hem. ibland varje lördag och ibland varannan, beror på vad för schema jag får. tycker det funkar bra. då har jag oftast fria fredagar och söndagar samt lördagsförmiddagar . 

dock denna helg jobbade jag först mitt vanliga jobb till 16, sen hoppade jag på mitt andra vid 17 och ska jobba till 17 idag lördag, då har jag fortfarande kvar lördagskvällen och hela söndagen med sovmorgon och allt. 
  • Anonym (***))
    Anonym (Life) skrev 2020-10-29 18:03:19 följande:
    gnäller? välj dina ord.

och mitt barn har faktiskt förståelse och uppskattar att hens mamma ser bra och ung ut och tar hand om sig på alla sätt, det viktigaste för barn är att föräldrar är lyckliga. I övrigt har mitt barn allt vad hen behöver.
    Ha ha, lite kul, när det kommer från dig...
  • MattiasUÅ

Hej! du säger att du är högutbildad inom ekonomi och jobbar inom admin, hur kan du då ha 26 000 i lön..? Medellönen är 35 300 och medianlönen är 31 700 år 2019 i riket, så jag skulle nog inte vilja säga att du har medelhög lön..  

Trivs du med adminjobb? finns det andra tjänster du kan söka där du bor? Kan du ev flytta till någon närliggande stad för att få högre lön/ billigare boende?

Kan du köpa större och hyra ut ett rum för extrapengar?

• Anonym (kartlägg)
    MattiasUÅ skrev 2020-10-31 11:59:49 följande:

Hej! du säger att du är högutbildad inom ekonomi och jobbar inom admin, hur kan du då ha 26 000 i lön..? Medellönen är 35 300 och medianlönen är 31 700 år 2019 i riket, så jag skulle nog inte vilja säga att du har medelhög lön.. 

Du kan givetvis tycka löner under median är låga (medellön å sin sida är ju värdelös vid jämförelser) men det är fortfarande inget konstigt att ha en lön under median. Hälften av oss har det, begreppet bygger liksom på att medianen ligger i mitten
    Offentliganställda i kvinnodominerade yrken hör till de lägst betalda, med och utan utbildning, det är ingen nyhet.

Är själv närmast medelålders, har administrativ tjänst i det offentliga och har trots många års erfarenhet, grundutbildning och en för området attraktiv tjänst och flera jobbyten knappt 30 000 i lön. Under medianen men skyhögt över undre tionde percentilen. Den som jämför med personer som utan någon utbildning att tala om får ut mycket mer i annan bransch tycker säkert det är dåligt men det anses inte dåligt inom just mitt område. Jo, jag hade gärna velat tjäna bättre men jag är inte idag beredd att lägga fler år på skolbänken (min livslön är redan dålig)  eller ställa mig på bandet (om de ens vill ha mig) för att höja min lön. Jag/vi anpassar oss i stället bäst möjligt utifrån våra prioriteringar till hur ekonomin ser ut.

• Anonym (Life)
    MattiasUÅ skrev 2020-10-31 11:59:49 följande:

Kan du köpa större och hyra ut ett rum för extrapengar?

KÖPA? haha du är rolig..
  • Kotten23

Det är inte inkomsten utan du måste se över utgifterna. Du får föra upp alla utgifter å se vad som kan kapas, alltid lättare om du har det på papper. Grafer diagram osv.

Planera mat inköp kolla över bredband el osv har du 26000 lev som du bara har 17000.

Svar på tråden Hur fan blir man rik som en ensamstående mamma?