• kiini

    Normalt schema för förskollärare?

    Hej, jag är en utbildad förskollärare som för några månader sen fick mitt första arbete.. Jag har därmed också fått mitt första schema och tycker att jag har väldigt sena dagar. Inte långa, men sena. Såhär ser schemat ut:


    Måndag: 07.45-16.00
    Tisdag: 08.30-17.00
    Onsdag: 08.00-16.30
    Torsdag:07.45-16.30


    Fredag 1: 08.00-14.00   , Fredag 2: 08.00-16.30   , Fredag 3: 08.00-16.00   , Fredag 4: 07.30-16.00


    Jag har alltså varken öppningar eller stängningar på förskolan och tycker det här är tufft eftersom att jag har en sambo som jobbar eftermiddagar och helger. De andra på avdelningen stänger och öppnar och när jag frågade om det idag så fick jag till svar att öppningarna är populära och att inget kunde göras åt mitt schema... Är det ett normalt schema? Är jag bara löjlig? Tack på förhand! 

  • Svar på tråden Normalt schema för förskollärare?
  • Anonym (Anon)

    Kan tycka att era scheman ändå bör vara något rättvisa om det nu är så att alla vill ha öppningar och stängningar :) Inte ett DÅLIGT schema, men kan se varför det blir tungt att bara gå "senare" dagar och att inte kunna träffa sambo, de flesta jobb jag har haft har alltid involverat minst en öppning/tidig dag per vecka :)

  • Anonym (Anon)
    Anonym (Minna) skrev 2020-10-12 21:01:22 följande:
    Nej, det håller jag inte med om. Den dagliga rapporteringen kan annan personal lämna över. Den pedagogiska rapporten får vårdnadshavare vid utvecklingssamtalet. Dessutom är det inte jättevanligt att barn går från öppning till stängning. Det är ju bara i de barnens vårdnadshavare som inte möter förskolläraren.
    Men det handlar ju inte bara om rapportering, det handlar om att skapa en god kontakt med de viktigaste personerna i barnens liv! Det vill i alla fall jag som förskollärare göra! Hade valt bort platser med synsättet att förskollärare inte behöver den kontakten.
  • Maja8006

    Ja, det är normalt.