• kiini

    Normalt schema för förskollärare?

    Hej, jag är en utbildad förskollärare som för några månader sen fick mitt första arbete.. Jag har därmed också fått mitt första schema och tycker att jag har väldigt sena dagar. Inte långa, men sena. Såhär ser schemat ut:


    Måndag: 07.45-16.00
    Tisdag: 08.30-17.00
    Onsdag: 08.00-16.30
    Torsdag:07.45-16.30


    Fredag 1: 08.00-14.00   , Fredag 2: 08.00-16.30   , Fredag 3: 08.00-16.00   , Fredag 4: 07.30-16.00


    Jag har alltså varken öppningar eller stängningar på förskolan och tycker det här är tufft eftersom att jag har en sambo som jobbar eftermiddagar och helger. De andra på avdelningen stänger och öppnar och när jag frågade om det idag så fick jag till svar att öppningarna är populära och att inget kunde göras åt mitt schema... Är det ett normalt schema? Är jag bara löjlig? Tack på förhand! 

  • Svar på tråden Normalt schema för förskollärare?
  • Anonym (Anon)

    Kan tycka att era scheman ändå bör vara något rättvisa om det nu är så att alla vill ha öppningar och stängningar :) Inte ett DÅLIGT schema, men kan se varför det blir tungt att bara gå "senare" dagar och att inte kunna träffa sambo, de flesta jobb jag har haft har alltid involverat minst en öppning/tidig dag per vecka :)

  • Anonym (Anon)
    Anonym (Minna) skrev 2020-10-12 21:01:22 följande:
    Nej, det håller jag inte med om. Den dagliga rapporteringen kan annan personal lämna över. Den pedagogiska rapporten får vårdnadshavare vid utvecklingssamtalet. Dessutom är det inte jättevanligt att barn går från öppning till stängning. Det är ju bara i de barnens vårdnadshavare som inte möter förskolläraren.
    Men det handlar ju inte bara om rapportering, det handlar om att skapa en god kontakt med de viktigaste personerna i barnens liv! Det vill i alla fall jag som förskollärare göra! Hade valt bort platser med synsättet att förskollärare inte behöver den kontakten.
  • Maja8006

    Ja, det är normalt.

    Däremot brukar en bra och rättvis schemaläggare fördela och rotera allas scheman. Det brukar gå att lösa att alla kan få en tidig eftermiddag.

    Som du har det nu fast lite tidigare

    Mån 8-17.00 8,5

    Tis 6.30-14 7h

    Ons 8-17.00 8.5h

    Tors 7.30-16.30 8.5

    32h

    40-33.5

    Fre 7.5h en tidig efm eller varannan!

    Kolla dina kollegors scheman ( de ska vara någorlunda lika)

    Byt jobb annars!

  • kiini

    Tack för svar! Jag hade inte ens reagerat om det inte vore för att mina kollegor har 1-3 tidigare eftermiddagar varje vecka och jag har en i månaden :) Tyckte det kändes lite knasigt, men jag jobbar på på det här schemat några månader så får vi se hur det blir med allt :) Jag har erbjudanden från andra jobb så jag tror att jag ska höra mig för gällande vad de kan erbjuda för scheman. Är helt klart normalt egentligen men för mig vore det guld värt att få en tidig eftermiddag i veckan så att jag hinner se min stackars sambo åtminstone något haha :) 

  • got

    Vilken ålder är det på barnen på din avdelning?

    På mina barns förskola har det varit "småbarnsavdelningarnas" personal som har stått för öppningarna eftersom de yngre barnen ska känna sig extra trygga med att.se "känd" personal när de kommer tidigt på morgonen. "Storbarnsavdelningarnas" personal har istllet stängt.

    Det är helt normala arbetstider men jag förstår ändå hur du tänker, det är alltid skönt att komma hem lite tidigare någon dag i veckan. Jag tänker att du är ny och då får man kanske acceptera det schema man får, till viss del, men inför nästa års schemaläggning ska du givetvis framföra dina önskemål och se till att få igenom någon tidig dag. 

  • kiini

    Vi har äldre barn, vi jobbar i moduler så det är vanligtvis en från storbarn och en från småbarn som öppnar. Ja jag tänker inte börja med att krångla! :) Tänker absolut framföra önskemål inför framtiden sen får vi helt enkelt se vad andra förskolor kan erbjuda och hur allt blir :D 

  • Anonym (Förskollärare)

    Hej!

    Helt ärligt! Så är det att vara ny i förskola... första schemat man får när man börjar på nytt jobb är till 99% kasst. Ju längre du har jobbat ju mer har du att säga till om och då få bättre schema. Det är bara att bita ihop och nästa termin kan du vara med och påverka dina tider.. samma brukar gälla vid semester tyvärr. Det är den erfarenheten som jag har efter 10 år i förskola

  • Anonym (tio år sedan)

    Nu var det 10 år sedan jag arbetade inom förskolan men nja... 

    Vi hade ett "fast rullande" schema. Måndag och fredag rullade vi tidig/mitten/sen och sedan hade vi fasta tis-ons-tors där vi hade varsin tidig dag, varsin mitten dag och var sin sen dag. 

    Vickade runt en del och det var typ samma på de allra flesta förskolor. Låter onekligen som de försöker köra över dig. Kanske läge att prata med chefen om kollegorna inte lyssnar. Det skall vara hyfsat rättvist ändå. 

  • anonym2005

    Ja, det är normala tider, men de flesta arbetsplatser brukar fördela rättvist så alla får 1 öppning, 1 stängning , 1 tidig, 1 sen, och 1 mellantid.

    Så är det på mitt jobb som förskollärare i alla fall.

  • Anonym (:))

    Jag kan förstå att du reagerar om dina kollegor har scheman där de slutar tidigare mycket oftare än du och du går kvar senare än många andra. Min dotter jobbar på förskola och är fortfarande inte utbildad men hon öppnar nog alltid minst en dag i veckan tror jag. (Jag tänker inte på när hon börjar då jag oftast sover när hon åker eller inte hunnit hem från nattjobbet) Hon slutar ofta 15.30 men gör heltid. Jag tycker att du kan höra med chef om ditt schema men kanske ska du ta det lite varsamt så det inte blir sura miner nu när du är relativt ny? Jag jobbar inom vården och det där med scheman är alltid känsligt men nog sjutton vill man känna att det blir någorlunda lika.

  • Anonym (Tror)

    Jag tror du hamnat på ett ställe där chefen lyssnar på sina anställda och anpassar sig till deras önskemål. Kanske har kollegorna små barn och därför vill sluta tidigt så de kan hämta tidigt?

    Med chefens avfärdade svar hade jag också hört mig vidare på andra platser eftersom du har chansen. Du verkar ha fått resttiderna som ingen annan vill ha och inget i svaret du fick antydde att det fanns en vilja att ge dig ett bättre schema på sikt. Varför bli behandlad som en slaskhink om du inte behöver?

  • Bunny on speed
    Anonym (lärare) skrev 2020-10-12 20:12:28 följande:

    Nu är jag lärare och inte förskollärare man jag förstår nog inte helt vad det är du menar som är konstigt? 

    Du ska ju arbeta 40 timmar om det är heltid. I det drar man bort 30 min för lunch och 15 min/rast fm och em (lagstadgat) (kan tom vara längre pauser på vissa ställen). 

    Det stämmer väl rätt bra med dina tider? 


    1. Du kan inte jämställa lunch och "fikarast". Lunchen ligger inte inom 40 timmar, men det gör "fika".

    2. Ej lag på "fika". Är också lärare och bara en av 4 skolor jag jobbat på har det inlagt, eller ens gett möjlighet till det i schemat.
    Bunnies, it must be bunnies!
  • Anonym (Vaaaa)
    Anonym (Förskollärare) skrev 2020-10-12 22:13:10 följande:

    Hej!

    Helt ärligt! Så är det att vara ny i förskola... första schemat man får när man börjar på nytt jobb är till 99% kasst. Ju längre du har jobbat ju mer har du att säga till om och då få bättre schema. Det är bara att bita ihop och nästa termin kan du vara med och påverka dina tider.. samma brukar gälla vid semester tyvärr. Det är den erfarenheten som jag har efter 10 år i förskola


    Låter ju helt stört!ska väl vara lika för alla? Är det ont om jobb för er eller?
Svar på tråden Normalt schema för förskollärare?