• Anonym (Pelle)

Min väg till skuldsanering efter konkurs, någon med erfarenhet?

Fått försätta mitt framgångsrika företag i konkurs pga Covid och nu haglar betalningskrav in på mig för investeringar som gjorts med personlig borgen. Konkursen kommer innebära pengar som övertäcker de prioriterade skulderna men de har alltså krävt mig på betalning direkt, utan att gå via bolaget.

Konkursen var frivillig men omfattande, och kommer inte hinna bli klar innan skulderna på mig förfaller. Jag har ingen som helst möjlighet att betala detta, det rör sig om en miljon ungefär, och jag förlorade själv mina tillgångar i aktiebolaget på ca 300 000 i eget kapital.

Min konkursförvaltare kan såklart inte ge några besked om när konkursen är helt klar och man slutligen ser hur fördelningen blir osv efter utförsäljning och avveckling.

Så min tanke nu är att utgå ifrån att alla skulder kommer tillfalla mig. Jag äger absolut ingenting av värde, min egendom låg så att säga bunden i företaget men som åts upp ohyggligt snabbt under året.
    Jag har en hyresrätt åt mig och mina barn, en ganska enkel bil värd ca 45 000 som jag behöver för mina barns omsorg. Är ensamstående varannan vecka och har även en skuld pga skilsmässa där vi fick sälja huset till underpris pga ofärdiga renoveringar.

Jag tänker om jag ska låta alltihop bara förfalla och gå till Kronofogden, för att därefter ansöka om skuldsanering. Inte ens börja försöka med en betalningsplan, jag är ju helt arbetslös om än med akassa och kommer nätt och jämnt gå runt på motsvarande förbehållsbelopp + hyra. Totalt landar skulden på ca 800 000 kr och har 0 i betalningsutrymme för en månadskostnad på akassa.
    Ska jag börja betala på något av det här innebär det ett leverne långt under existensminimum och det vill jag inte med tanke på mina barn. 

Jag kan inte hitta någon info om detta alls någonstans, kvalificerad skuldtid/skuldsättning utan det som repeteras är att KFM ser till helhetsbilden och hur skulderna uppkommit och varför. Ska även kontakta en skuldrådgivare, även om ekvationen är rätt tydlig att jag är chanslös att betala detta på egen hand.

Inputs?

• Svar på tråden Min väg till skuldsanering efter konkurs, någon med erfarenhet?
  • Anonym (Pelle)

Ingen?

• Anna1234

Testa Flashback istället, där finns det många experter på skuldsanering. Det låter dock inte särskilt vettigt att låta räkningarna gå till kronofogden, det finns ju ingen garanti att du får en skuldsanering eftersom det beror på ålder, hur skulderna kom till, din förmåga att betala tillbaka mm.

Ring upp banken och berätta som det är, kanske går det att lösa på annat sätt?

Svar på tråden Min väg till skuldsanering efter konkurs, någon med erfarenhet?