Sälja villan NU eller till nästa höst/vinter?
Hej!
Vi bor idag i en villa som vi INTE kommer bo kvar i på sikt. Vi hade ärligt talat helst flyttat igår om man säger så, men nu kommer det bli antingen att sälja DENNA vinter eller NÄSTA. Nu vill jag ha input på hur ni andra skulle gjort. Anledningarna till flytt är som följer:
- Huset är för litet. Vi hade två barn när vi flyttade hit, och hade inga planer på fler - men i mars 2021 kommer fjärde barnet. Barnen är fortfarande små, så det är ingen kris att dela rum eller så, men vi vet ju att om kanske 5 år kommer sådana önskemål komma.
- Min man har jättelångt till sitt jobb, och vi planerar flytt till(baka) till grannkommunen (där vi också trivs bättre).
- Vi A.V.S.K.Y.R. att bo i villa. När vi köper nästa gång kommer det nog blu BR-radhus/BR-lgh på bottenvåning.
Så ATT vi kommer flytta är alltså helt bestämt, frågan är tidpunkt. Vi kommer 'mellanlanda' ca 1-1,5 år i hyresrätt. Vi har bott hos samma värd tidigare och är nöjda. Det är inte svårt för oss att få en HR till denna vinter/vår ELLER till nästa vinter - så det påverkar inte. Hjälp oss nu tänka litegrann till flytt nu/vänta:
Talar FÖR att flytta nu:
- Vi kommer iväg från det hatade villalivet.
- Närmare makens jobb NU.
- Ingen stress med att något barn ska behöva byta skola, de är alla i fsk.ålder och är hemma med mig NU, men nästa höst börjar äldsta fsk.klass, och då är det ju trist att behöva byta mitt i.
Talar EMOT att flytta nu:
- Osäker marknad i och med corona.
- Jag är gravid med foglossning etc. och det gör det jobbigt att fixa med styling för fotografering, flyttpacka, flytta o.s.v... Känns inte optimalt läge rent kroppsligt för mig.
- Det är saker vi hade velat fixa till för att göra huset lite mer attraktivt - som vi behöver sommarväder för...
- Flyttar vi nu kommer vi behöva bo i hyresrätten ett år längre än önskat (p.g.a. föräldraledighet).
Hjälp oss tänka nu - hur hade andra gjort?