• Anonym (Trådstartaren)

Sälja villan NU eller till nästa höst/vinter?

Hej!

Vi bor idag i en villa som vi INTE kommer bo kvar i på sikt. Vi hade ärligt talat helst flyttat igår om man säger så, men nu kommer det bli antingen att sälja DENNA vinter eller NÄSTA. Nu vill jag ha input på hur ni andra skulle gjort. Anledningarna till flytt är som följer:

- Huset är för litet. Vi hade två barn när vi flyttade hit, och hade inga planer på fler - men i mars 2021 kommer fjärde barnet. Barnen är fortfarande små, så det är ingen kris att dela rum eller så, men vi vet ju att om kanske 5 år kommer sådana önskemål komma.

- Min man har jättelångt till sitt jobb, och vi planerar flytt till(baka) till grannkommunen (där vi också trivs bättre).

- Vi A.V.S.K.Y.R. att bo i villa. När vi köper nästa gång kommer det nog blu BR-radhus/BR-lgh på bottenvåning.

Så ATT vi kommer flytta är alltså helt bestämt, frågan är tidpunkt. Vi kommer 'mellanlanda' ca 1-1,5 år i hyresrätt. Vi har bott hos samma värd tidigare och är nöjda. Det är inte svårt för oss att få en HR till denna vinter/vår ELLER till nästa vinter - så det påverkar inte. Hjälp oss nu tänka litegrann till flytt nu/vänta:

Talar FÖR att flytta nu:

- Vi kommer iväg från det hatade villalivet.

- Närmare makens jobb NU.

- Ingen stress med att något barn ska behöva byta skola, de är alla i fsk.ålder och är hemma med mig NU, men nästa höst börjar äldsta fsk.klass, och då är det ju trist att behöva byta mitt i.

Talar EMOT att flytta nu:

- Osäker marknad i och med corona.

- Jag är gravid med foglossning etc. och det gör det jobbigt att fixa med styling för fotografering, flyttpacka, flytta o.s.v... Känns inte optimalt läge rent kroppsligt för mig.

- Det är saker vi hade velat fixa till för att göra huset lite mer attraktivt - som vi behöver sommarväder för...

- Flyttar vi nu kommer vi behöva bo i hyresrätten ett år längre än önskat (p.g.a. föräldraledighet).

Hjälp oss tänka nu - hur hade andra gjort?

• Svar på tråden Sälja villan NU eller till nästa höst/vinter?
  • LasseBD

Jag tänker att just nu är väl marknaden rätt stabil. Det var ett litet stiltje precis när pandemin börjat men nu känns det som det är fullt drag igen. Men vem vet hur det blir?

Jag hade nog sålt nu.

• Aniiee

Jag har en väldigt dum fråga: Varför skulle ni över huvud taget behöva bo i en hyresrätt?

Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Anonym (Trådstartaren)
    Aniiee skrev 2020-10-19 21:54:29 följande:

Jag har en väldigt dum fråga: Varför skulle ni över huvud taget behöva bo i en hyresrätt?

Det finns inga dumma frågor Det finns flera anledningar för oss, bland annat:

- Vi vill inte sälja och sedan inte hinna köpa något... Eller köpa något i panik som inte känns rätt.

- Vi vill inte köpa först, och sedan antingen stå där med dubbla boenden när huset inte säljs - eller sälja till ett lägre pris än vi egentligen vill för att vi känner oss pressade.

- Vi är inte helt 100 på vilket område vi vill köpa i än.

- Den typen av boende vi vill köpa släpps inte alltför ofta i de områden vi funderar på att köpa i.

- Vi vill inte köpa nytt igen förrän yngsta är trygg i förskolan och jag tillbaka på jobb.

- Vi VILL bo i hyresrätt något/några år för att slippa känna någon som helst press på att vilja fixa något i nya boendet...
  • Anonym (Trådstartaren)
    LasseBD skrev 2020-10-19 21:44:37 följande:

Jag tänker att just nu är väl marknaden rätt stabil. Det var ett litet stiltje precis när pandemin börjat men nu känns det som det är fullt drag igen. Men vem vet hur det blir?

Jag hade nog sålt nu.

Ja jo... Men här där vi bor kan man se att priserna ligger lite lägre än för ett år sedan, och ligger ute längre innan någon nappar... Så vet vi såklart inte om det skulle se värre ut om ett år eller inte förstås.
  • Anonym (Z)
    Anonym (Trådstartaren) skrev 2020-10-20 06:03:56 följande:

Ja jo... Men här där vi bor kan man se att priserna ligger lite lägre än för ett år sedan, och ligger ute längre innan någon nappar... Så vet vi såklart inte om det skulle se värre ut om ett år eller inte förstås.

Nej, man vet ju inte hur det blir framöver. Jag skulle flytta före skolstart och jag skulle satsa på att sälja i vår. När solen skiner och trädgårdarna blommar blir det tryck på villor.
  • Anonym (Trådstartaren)
    Anonym (Z) skrev 2020-10-20 06:16:47 följande:

Nej, man vet ju inte hur det blir framöver. Jag skulle flytta före skolstart och jag skulle satsa på att sälja i vår. När solen skiner och trädgårdarna blommar blir det tryck på villor.

Det där med vår är väl det enda 'problemet' att vi har en nyfödd. Flyttat med nyfödd förr, och tyckte det var en väldigt jobbig kombination... Lättare i så fall att ANTINGEN vara gravid, eller att bebisen hinner bli (minst) 6-7 månader...
  • Anonym (Mia)

Prova att få ut med huset nu får ni inte det ni vill ha så väntar ni ett år? Ingen vet hur världen ser ut om ett år så inte alls säkert att marknaden är bättre då. Personligen hade jag hellre tagit flyttkaos som gravid än föräldraledig.

• Anonym (T)

Jag hade sålt nu för det avgörande och absolut tyngsta av argumentet för mig hade varit att barnet slapp byta skola.

• Anonym (Trådstartaren)
    Anonym (Mia) skrev 2020-10-20 07:56:09 följande:

Prova att få ut med huset nu får ni inte det ni vill ha så väntar ni ett år? Ingen vet hur världen ser ut om ett år så inte alls säkert att marknaden är bättre då. Personligen hade jag hellre tagit flyttkaos som gravid än föräldraledig.

Föräldraledig är jag ändå - med tredje barnet
  • Anonym (Trådstartaren)

Liten uppdatering:

Hörde mig för med hyresvärden nyss som sa att det finns en fyra ledig fr.o.m. 1a december som vi kan komma och titta på redan imorgon om vi vill.

Känns den hyfsad att mellanlanda i så hör vi av oss till några mäklarfirmor Gillade mäklaren vi köpte huset av från början - kanske får bli samma!

Svar på tråden Sälja villan NU eller till nästa höst/vinter?