Faktura för "ej avbokat läkarbesök"
Fått en faktura för ett avbokat läkarbesök. De påstår att jag inte avbokade, vilket jag visst gjorde, jag pratade in på telefonsvararen två dagar innan tiden.
Vad kan jag göra nu?
Fått en faktura för ett avbokat läkarbesök. De påstår att jag inte avbokade, vilket jag visst gjorde, jag pratade in på telefonsvararen två dagar innan tiden.
Vad kan jag göra nu?
Screenshot av när du ringde kanske funkar? Har du pratat med mottagningen eller bara fått faktura?
Be dem lyssna av telefonsvararen för det datum och tid som du ringde.
Det hände mig en gång. Jag bara ringde vårdcentralen och förklarade. Då makulerade de fakturan.
Jag har pratat med dem, men de nekar till att jag avbokat.
Om de inte har kvar inspelningen kan du tyvärr inget göra, bara att betala.
Bestrid fakturan, skriftligen, och spara en kopia. Då kan det inte gå vidare till inkasso eller KFM. Bifoga också en screenshot av att du ringt, datum osv.
Sen är det upp till dem om de vill driva det vidare.
Eller rättare sagt, går det vidare till inkasso och KFM bestrider du även detta, och då kan du inte få betalningsanmärkning.
Det är upp till vården att bevisa att du inte ringt och avbokat, frågan avgörs i domstol om de vill ta det vidare.
Jag jobbar på en vårdcentral, och vi kan iallafall backa och kolla alla samtal som inkommit ett antal veckor tillbaka. Man kan även se vem som ringde tillbaka till patienten, hur länge samtalet pågick osv. Så det borde finnas reggat om du står på dig och kräver att de kollar.
Men jag har aldrig varit med om att man inte makulerar fakturan när någon berättar det du gör. Hellre fria än fälla, man är ganska mån om att behålla sina patienter.
Upp till dig att bevisa eller upp till dig att betala - tyvärr.
Upp till dig att bevisa eller upp till dig att betala - tyvärr.
Var med om ungefär samma sak. Avbokade via 1177 på fredag förmiddag, hade tid måndag eftermiddag. Fick en faktura ändå. Ringde men dom kunde tydligen inte göra något utan man fick kontakta någon slags administration, oklart hur. Kände att det inte var värt att krångla så betalade dom där 100 kr. Känns som att dom krånglar till det för att få in så mycket pengar som möjligt..
Var med om ungefär samma sak. Avbokade via 1177 på fredag förmiddag, hade tid måndag eftermiddag. Fick en faktura ändå. Ringde men dom kunde tydligen inte göra något utan man fick kontakta någon slags administration, oklart hur. Kände att det inte var värt att krångla så betalade dom där 100 kr. Känns som att dom krånglar till det för att få in så mycket pengar som möjligt..
Jag ringde tandläkaren och BYTTE tid. Sen kom faktura för oavbokat besök. Tjejen i receptionen sa att jag aldrig avbokat den första tiden, bara bokat ny tid. Fick efter lite tjat rätt. Vem vill gå till tandläkaren 2 gånger samma vecka på undersökning?
Mitt råd: tjata. Ring administrationen. Kräv din rätt. Att deras teknik krånglar ska du inte betala för.
Men det är ju inte så svårt, gå bara till samtalsloggen och ta en kopia på samtalet du ringt in med.
Där står ju telefonummret, vilken dag du ringde och den visar även hur länge samtalet höll på.
Är samtalet på 1 minut eller mer så måste de ju förstå att du lyssnat på alla valen de har, klickat på nummret de har återbud på och sagt ditt meddelande.
Jag har jättesvårt att tro att de skulle hävda att du bara nöjesringt utan anledning...