• Anonym (Kim)

Blir av med jobbet nu, kommer inte klara det

Jag fick veta igår att jag inte kommer få tillsvidareanställning nu efter att min provanställning är slut.

Känner mig helt uppgiven, vad ska jag ta mig till nu?

Vi kommer inte klara oss ekonomiskt, det gick precis ihop när jag jobbade.

Det som skär i mig är att detta yrket är ett yrke där det behövs arbetskraft, men jag klarar tydligen inte av det. Jag har gjort mitt bästa, men det var högt tempo och mycket nya saker att lära sig, och chefen tyckte inte att jag presterat tillräckligt, helt enkelt.

Sedan så har jag dumt nog frågat kollegor när det varit saker jag varit osäker på, och det har nu bitit mig i arslet, då de berättat för chefen att jag är okunnig.

Jag bor på liten ort och det känns svårt att få ett nytt jobb, särskilt eftersom jag inte kan använda detta jobb som referens.

• Svar på tråden Blir av med jobbet nu, kommer inte klara det
  • Anonym (S)

Kram!

Jag förstår att det känns tungt. Är du med i a-kassan så du får därifrån i alla fall? Kan du utbilda dig till något? Går det att sälja av lite saker för att få in lite?

Jag förstår stressen. Min arbetsplats gick i konkurs, och jag har haft a-kassa sedan dess. Inte alls vad vi räknat med, så nu blir det att sälja vårt hem och flytta billigare. Vi har sålt bilen som vi egentligen behöver. Barnen är i alla fall små och förstår inte riktigt hur vi lägger om livet. ...ville mest säga att jag känner med dig, och du är inte ensam!

• Friend NN

Är du stresskänslig? 
    Kanske du ska ha ett annat jobb om du inte klarade av stressen där?
    Annars kan det med fördel ha en ständig dialog med arbetsgivaren under anställningen, följa upp vad som inte går bra och sen jobba på det. Det ska också vara rimliga krav med också uppmuntran då och då. 

En utbildning kan vara ett tips för att komma vidare. Alt någon praktik eller något volontärsarbete så att du kan hitta nya referenser. Prata med AF.

• Anonym (Kim)
    Anonym (S) skrev 2020-10-24 20:58:02 följande:

Kram!

Jag förstår att det känns tungt. Är du med i a-kassan så du får därifrån i alla fall? Kan du utbilda dig till något? Går det att sälja av lite saker för att få in lite?

Jag förstår stressen. Min arbetsplats gick i konkurs, och jag har haft a-kassa sedan dess. Inte alls vad vi räknat med, så nu blir det att sälja vårt hem och flytta billigare. Vi har sålt bilen som vi egentligen behöver. Barnen är i alla fall små och förstår inte riktigt hur vi lägger om livet. ...ville mest säga att jag känner med dig, och du är inte ensam!

Tack snälla! Ja jag är med i a-kassan, men kommer gå back varje månad... Vi har ingen möjlighet att flytta till billigare boende tyvärr.

Vi har inga tillgångar att sälja av, men jag har hittat ett par utbildningar som jag ska söka till hösten!

Känns som att jag är körd inom mitt yrke.
  • Anonym (Kim)
    Friend NN skrev 2020-10-24 21:13:30 följande:

Är du stresskänslig? 

Kanske du ska ha ett annat jobb om du inte klarade av stressen där?

Annars kan det med fördel ha en ständig dialog med arbetsgivaren under anställningen, följa upp vad som inte går bra och sen jobba på det. Det ska också vara rimliga krav med också uppmuntran då och då. 

En utbildning kan vara ett tips för att komma vidare. Alt någon praktik eller något volontärsarbete så att du kan hitta nya referenser. Prata med AF.

Jag är inte särskilt stresskänslig, men det är ett högt tempo och en del nytt att lära. Jag var öppen med att en del moment var nya för mig, och jag har väl inte lärt mig så snabbt som de kanske hoppats på.

Tack för svar!
  • Långbenopluto

Var det ett avancerat jobb? Kanske du kan säga vad du kan förbättra om dom är villig att förlänga provanställningen nån månad?

• Anonym (Maja)

Är du säker på att arbetsgivaren tillsvidareanställer någon i nuläget - inte låter dig gå för att förhindra att du uppfyller arbetsvillkoret tidsmässigt för tillsvidareanställning?

Är det så, så  hjälper det inte dig med din ekonomi men möjligen din självkänsla! 

• Anonym (Kim)
    Långbenopluto skrev 2020-10-25 08:52:13 följande:

Var det ett avancerat jobb? Kanske du kan säga vad du kan förbättra om dom är villig att förlänga provanställningen nån månad?

Avancerat är det väl inte direkt, men det krävs utbildning och erfarenhet. Utbildningen har jag, men det är en del nya saker och program här som jag inte är bekant med sen tidigare.

Jag har sagt att jag vill lära mig, och jag har fått viss hjälp, men kan inte allt ännu.
  • Anonym (Kim)
    Anonym (Maja) skrev 2020-10-25 12:15:00 följande:

Är du säker på att arbetsgivaren tillsvidareanställer någon i nuläget - inte låter dig gå för att förhindra att du uppfyller arbetsvillkoret tidsmässigt för tillsvidareanställning?

Är det så, så  hjälper det inte dig med din ekonomi men möjligen din självkänsla! 

Jag tror inte att det är så, men vet inte säkert.

Det är kommunen som är arbetsgivare.

Min självkänsla är i botten nu, så visst skulle det kännas bättre om det inte var mig det var fel på.
Svar på tråden Blir av med jobbet nu, kommer inte klara det