• Sun 25 Oct 2020 20:00
    562 visningar
    5 svar
    5
    562

    Kortison mot trötthet

    Är bipolär (extremt med med många djupa episoder och mindre skov), ptsd mm

    Har alltid varit trött, menar liksom äckligt trött! Inte klarat arbeta i perioder mm. Nu mår jag så igen!

    Tar voxra 300mg som iaf kan få mig på fötter med inte mer än så. Får quetiapin till kvällen och en jäkla massa vitaminer och omeprazol.

    Nu skrev läkaren ut en veckodos på 10*2 mg på morgonen och lika så till lunch. Alltså 40mg kortison. Tagit i två dagar men känner endast irritation i kroppen. Ska ge effekt efter 1-2 dagar. Någon som testat denna metod?

    Jag har studerat en hel del medicin och psykologi. Jag har kommit fram till att det finns 4 olika andra mediciner som skulle passa men lovat att ge detta en chans.

    Jag kommer aldrig till skott och går inget gjort, sover helst och har noll motivation med livet... bara trött!

    Har haft allt och testat de mesta men tål inte alla mediciner så haft begränsat på den biten.

  • Svar på tråden Kortison mot trötthet
  • Anonym (aller­giker deluxe­)
    Sun 25 Oct 2020 20:08
    #1

    Hur ser din kost ut? 

    Testat utesluta vetegluten (helst alla fyra sädesslagen) några veckor?
    Utesluta tillsatser/färgämnen?

    Min veteallergi visar sig främst som trötthet nämligen, även om jag också får eksem och klåda vid större mängd. Hos en del med lindrig känslighet kan det bara bli en dimma av trötthet och svårt att fokusera.

  • Mon 26 Oct 2020 07:55
    #2
    Anonym (allergiker deluxe) skrev 2020-10-25 20:08:08 följande:

    Hur ser din kost ut? 

    Testat utesluta vetegluten (helst alla fyra sädesslagen) några veckor?

    Utesluta tillsatser/färgämnen?

    Min veteallergi visar sig främst som trötthet nämligen, även om jag också får eksem och klåda vid större mängd. Hos en del med lindrig känslighet kan det bara bli en dimma av trötthet och svårt att fokusera.


    Jag gjorde det när vi testade om dottern var intolerant. I nästan 12 månader så såg vår kost ut så, ingen skillnad för mig eller dottern som visade sig bara ha typ stressmage.

    Jag odlar de mesta själv och vi slaktar för eget bruk. Ja mer ekologiskt kan de nog inte bli. Kaffe dricker jag en del. Jag har gått igenom faser i livet där jag tränat i mängder, tränat mindre, testat olika kost, livsstilar mm. Haft dietister och håller ständigt koll på mina värden via läkaren då jag ofta är i behov av extra tillskott. Känns inte som om något gör skillnad!

    Börjar tro att jag lider av ME, narkolepsi eller något. Läkarna har testat de mesta (utom riktigt uppiggande för just dessa sjukdomar) men jag hatar att hålla på att byta mediciner, piller som ändrar personlighet osv.

    Jag sover 7-10 timmar på natten och kan lätt sova bort resten av dagen, äta middag och sova en stund igen! Tänker att jag ska ta tag i något men det blir inte av då jag blir trött av att bara planera det.
  • Anonym (Träna­)
    Mon 26 Oct 2020 09:14
    #3
    -1

    Tränar du något? Promenader? Märker själv att jag blir tröttare och tröttare ju mindre jag rör på mig.

  • Anonym (aller­giker deluxe­)
    Mon 26 Oct 2020 18:01
    #4
    Bampice skrev 2020-10-26 07:55:57 följande:
    Jag gjorde det när vi testade om dottern var intolerant. I nästan 12 månader så såg vår kost ut så, ingen skillnad för mig eller dottern som visade sig bara ha typ stressmage.

    Jag odlar de mesta själv och vi slaktar för eget bruk. Ja mer ekologiskt kan de nog inte bli. Kaffe dricker jag en del. Jag har gått igenom faser i livet där jag tränat i mängder, tränat mindre, testat olika kost, livsstilar mm. Haft dietister och håller ständigt koll på mina värden via läkaren då jag ofta är i behov av extra tillskott. Känns inte som om något gör skillnad!

    Börjar tro att jag lider av ME, narkolepsi eller något. Läkarna har testat de mesta (utom riktigt uppiggande för just dessa sjukdomar) men jag hatar att hålla på att byta mediciner, piller som ändrar personlighet osv.

    Jag sover 7-10 timmar på natten och kan lätt sova bort resten av dagen, äta middag och sova en stund igen! Tänker att jag ska ta tag i något men det blir inte av då jag blir trött av att bara planera det.
    Det låter väldigt drygt, stackars dig!

    Jag har också trötthet nu men det är pga enzymbrist som ger allergiska symptom så jag vet ju varför i alla fall även om det inte är säkert att det går att fixa.
  • Tue 3 Nov 2020 05:48
    #5

    ja funderar också på din kost! Läste om någon på medograf.se som hade blivit vegetarian och slutat äta kött och blivit mindre trött. låter ju sjukt nice om det hade funkat. enkelt liksom

Svar på tråden Kortison mot trötthet