• Långbenopluto

Schampo - liten mängd?

Jag köpte ett schampo hos frissan sist jag var där, och hon sa att det var så drygt och man behöver bara liten mängd vid hårtvätt. Mängd som ca en enkrona i handen.

Men det funkar inte, det blir inte lödder av sån liten mängd... eller gör jag nåt fel??

Jag har tjockt hår som jag blöter ordentligt innan jag tar schampo.

Jag tvättar håret varannan dag.

Har bara värmeskydd i håret, inga andra produkter.

• Svar på tråden Schampo - liten mängd?
  • Aniiee

Nej, det är helt enkelt så att det inte funkar/är sant. En matsked minst måste jag ha i håret av "dyra frisörschampon", helt enkelt för att håret  är tjockare än (och grövre) "normalsvenskt". 

Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Mortiscia80

Nej, jag skulle ta samma mängd som av vanligt schampo. Jag köper aldrig hos frissan, på tok för dyrt!

• Långbenopluto

Ja, det är dyrt, men jag trodde det skulle vara så mycket mer drygt att det skulle löna sig..... men jag lärde mig nu att inte lyssna på frisören gällande detta.

• Primulina

Knepet är att man måste tvätta två gånger. Första gången gnuggar man in en liten mängd så gott det går, framförallt på feta ställen. Sen sköljer man ur och tvättar en gång till med liten mängd. Så det går åt ungefär 2 enkronor ibland mindre beroende på hår.

Funkar för mig iaf.

• Aniiee
    Långbenopluto skrev 2020-10-28 18:45:20 följande:

Ja, det är dyrt, men jag trodde det skulle vara så mycket mer drygt att det skulle löna sig..... men jag lärde mig nu att inte lyssna på frisören gällande detta.

Tror inte frisörschampon är värda pengarna om det inte är så att man behöver något särskilt. Till exempel mitt ibland extremt trassliga hår (jag... har haft sönder ett antal hårborstar.....), det slänger jag glatt 500 kr för schampo och balsam av särskilt uttrasslings-slag på, men inte till vardags. Till vardags använder jag bara helt gamla, vanliga tresemme från mataffären.
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Aniiee
    Primulina skrev 2020-10-28 18:54:05 följande:

Knepet är att man måste tvätta två gånger. Första gången gnuggar man in en liten mängd så gott det går, framförallt på feta ställen. Sen sköljer man ur och tvättar en gång till med liten mängd. Så det går åt ungefär 2 enkronor ibland mindre beroende på hår.

Funkar för mig iaf.

Och kontentan av det är - du använder för lite schampo Demon
  • Primulina
    Aniiee skrev 2020-10-28 18:55:19 följande:

Och kontentan av det är - du använder för lite schampo 

Jo man använder mer men mindre än om man tar allt på en gång, testa funkar på alla schampon. Jag behöver en ärta första tvätten och typ två andra det är typ som en 1 krona (gamla sorten) men jag har inte speciellt mycket hår. Tar jag bara en tvätt behövs mins 2 enkronor för att det ska kännas rent och löddra ordentligt.
  • Aniiee
    Primulina skrev 2020-10-28 19:09:45 följande:
    Jo man använder mer men mindre än om man tar allt på en gång, testa funkar på alla schampon. Jag behöver en ärta första tvätten och typ två andra det är typ som en 1 krona (gamla sorten) men jag har inte speciellt mycket hår. Tar jag bara en tvätt behövs mins 2 enkronor för att det ska kännas rent och löddra ordentligt.
    Det är väl bra att det funkar för dig, men jag har lärt mig efter 35 år hur mycket schampo jag behöver. Att ta två gånger blir varken mindre eller bättre i mitt hår. Det är som olika..... Men TS kan ju alltid testa om det funkar. Alla sätt är bra utom de dåliga Solig
  • Mortiscia80

Om man vet att man behöver schamponera två gånger så kan man ta ett riktigt billig märke i första omgången, då räcker det säkert med en enkronas storlek av det dyra. Förr sa man en femkrona förresten.

Svar på tråden Schampo - liten mängd?