• Anonym (Halloween)

Kommer 5 pers extra på halloween, men de vill inte betala för maten...

Vi har som tradition att fira halloween med ett par vänner, i år föll 2 familjer bort och brorsan till dem vi ska vara hos frågade om de fick vara med.

Visst skitskoj tyckte jag, har träffat dem 2 gånger tidigare och de är kul...

Jag och värdparet satt och planerade upp inköpslistan, vi ska köpa vissa saker och de ska köpa andra, men när vi kom till vad brorsans familj skulle ta med sig så säger värdinnan: nä min brorsa vill helst betala så lite som möjligt, helst inget alls, de vill helst bli bjudna...

De är 5 personer i den familjen och deras 2 äldsta söner äter MASSOR, pappan är rätt duktig på att äta också... Men de har inte så mycket pengar då de har hästar, 2 hundar, 3 barn och hus under renovering. Men hade de varit hemma hade de ju varit tvugna att äta ändå...

De vill inte göra något av maten heller för de orkar/hinner inte.

Värdinnan vill väldigt gärna att de kommer, men jag vill inte betala massa mat för "främlingar". Värdinnan har inte heller så fett då hon varit sjukskriven i 2 månader.

Vi hade varit 8 personer som firat om de inte kommit, så med dem måste vi köpa dubbelt med mat...

Vi hade sms-kontakt undertiden vi planerade maten så att de visste vad vi skulle ha, men när vi föreslog att vi kan köpa in maten, spara kvittot och dela den på 3, så slutade brorsans fru att svara på sms:en... Värdinnan blev ledsen...

Så, min fråga: är jag snål mot värdinnan som verkligen VILL att hennes bror och svägerka ska kunna vara med, men för det måste vi betala extra.

Vi har råd, men jag är också sjukskriven lång tid framöver, men vi är duktiga på att inte ha onödiga utgifter...

• Svar på tråden Kommer 5 pers extra på halloween, men de vill inte betala för maten...
  • Anonym (A)
    Alessia skrev 2020-10-29 15:14:44 följande:
    Ställ inte upp med betalning för friska, vuxna, SNÅLA  människor! De vet dessutom i förväg att det är delning av kostnader och arbete som gäller. Vill helst bli bjudna.... jo tack! De kan fira halloween hemma till självkostnadspris!
    Håller med
  • Anonym (Krav att fa veta NU eller stall in)
    Anonym (Halloween) skrev 2020-10-29 15:25:05 följande:
    Brorsan bor 15 mil bort, så det är inga vi kommer träffa själva. Men jag har träffat dem tidigare.

Och det var värdinnan som sa att de inte brukar vilja betala, utan helst vill bli bjudna, så det är hennes ord, dock så smsade hon med dem medan vi planerade och hon frågade vad de ville ta, men då svarade de inte.

Frågade värdinnan nu hur brorsan ville göra, för jag måste veta hur mycket jag ska handla, men fick till svar att de inte bestämt sig än... Börjar bli lite smått sur för jag är sjukskriven och har inte jättemycket ork så jag hade velat komma iväg och handla ikväll så att sakerna kunde färdigställas imorron så jag har så mycket ork som möjligt på festen... Liksom det är 2 dagar kvar och de har inte bestämt sig...
    Men da ber du om att fa veta NU, med forevandningen att du maste handla IDAG. Om inte kanske ni far stalla in det hela och skylla pa att "det kanske anda inte ar en sa bra ide, nu med Coronan, sa ska vi stalla in i ar istallet?". Det kanske satter fart pa det hela, sa att snalfamiljen bestammer sig?
  • Sogol

Det kanske är säkrats att ni ställer in med tanke på att coronan ökar nu.

• Anonym (Nej)
    Anonym (Halloween) skrev 2020-10-29 15:25:05 följande:

Brorsan bor 15 mil bort, så det är inga vi kommer träffa själva. Men jag har träffat dem tidigare.

Och det var värdinnan som sa att de inte brukar vilja betala, utan helst vill bli bjudna, så det är hennes ord, dock så smsade hon med dem medan vi planerade och hon frågade vad de ville ta, men då svarade de inte.

Frågade värdinnan nu hur brorsan ville göra, för jag måste veta hur mycket jag ska handla, men fick till svar att de inte bestämt sig än... Börjar bli lite smått sur för jag är sjukskriven och har inte jättemycket ork så jag hade velat komma iväg och handla ikväll så att sakerna kunde färdigställas imorron så jag har så mycket ork som möjligt på festen... Liksom det är 2 dagar kvar och de har inte bestämt sig...

Tråkig sist. Vet inte var du bor ts men kolla om du hör till de delar av Sverige där rekommendationerna skärpts till att man inte bör träffa någon som inte tillhör hushållet och ej heller besöka affärer
  • Anonym (Halloween)

Tack för alla svaren.

Vi bor i den delen som fått strängare restriktioner. Så jag sa direkt till min sambo att det inte blir något halloweenfirande med andra. Men han tyckte att vi inte skulle bestämma oss bara över telefonen som vi pratade i, utan sätta oss och lusläsa vad folkhälsomyndigheten skrivit istället för det som aftonbladet gett ut, för då kanske vi kan hitta ett kryphål och kunna fira ändå....

Japp, min sambo är en av idioterna som skulle suttit på första planet utomlands direkt när biljetterna läpptes om jag inte totalvägrat!!

Anonym (Halloween) skrev 2020-10-29 16:22:55 följande:

Tack för alla svaren.

Vi bor i den delen som fått strängare restriktioner. Så jag sa direkt till min sambo att det inte blir något halloweenfirande med andra. Men han tyckte att vi inte skulle bestämma oss bara över telefonen som vi pratade i, utan sätta oss och lusläsa vad folkhälsomyndigheten skrivit istället för det som aftonbladet gett ut, för då kanske vi kan hitta ett kryphål och kunna fira ändå....

Japp, min sambo är en av idioterna som skulle suttit på första planet utomlands direkt när biljetterna läpptes om jag inte totalvägrat!!

Nu var det ju inte huruvida restriktionerna tillater firande eller ej, utan fragan var om den snala familjen skulle slippa undan att betala och om det sag ut sa, sa kunde ni ha Corona som orsak till att stalla in (om du inte ville braka om pengarna).
    Nu ser det ut som att det blir installt, sa det kanske inte ar relevant, men om ni anda planerar att ha det sa betalar du en tredjedel och vardfamiljen far ta fajten med sin bror (dvs. snalfamiljen) om hon t ex. valjer att bjuda dem, dvs. betala deras del, eller att hon helt enkelt talar om vad de fatt tilldelat sig att kopa. 
  • Physalis

Du kanske ska hälsa din väninna att din familj inspirerats av brorsans smarta idé och också helst vill bli bjudna på allt. Kanske får hon en tankeställare då.

Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (Rakt på sak)
    Anonym (Halloween) skrev 2020-10-29 16:22:55 följande:

Tack för alla svaren.

Han kan lusläsa vad han vill, det är inte något som ni ska "bestämma" er för. Det står extremt tydligt i flera nyhetsmedier att man inte ska anordna eller delta i några som helst festligheter på hemmaplan. Det blir ingen halloweenfest, det får han bara fatta liksom.
  • Anonym (Halloween)
    Anonym (Rakt på sak) skrev 2020-10-29 16:56:10 följande:

Han kan lusläsa vad han vill, det är inte något som ni ska "bestämma" er för. Det står extremt tydligt i flera nyhetsmedier att man inte ska anordna eller delta i några som helst festligheter på hemmaplan. Det blir ingen halloweenfest, det får han bara fatta liksom.

Exakt så ser jag också på det. Han "lyder" ju vad jag säger, bara att han hade lätt kunnat åka och fira om jag godkännt det.

Värdfamiljen tyckte att vikunde fira ändå bara vi hade munskydd och handskar... Var inte poppulärt att det inte blir något.

Börjar fundrra, är det jag som tänker fel som följer restriktionerna, trots att det inte är FÖRBUD?

Ja skittråkigt, men jag har inte valt coronan...
    Anonym (Halloween) skrev 2020-10-29 17:20:04 följande:
     Var inte poppulärt att det inte blir något.

Börjar fundrra, är det jag som tänker fel som följer restriktionerna, trots att det inte är FÖRBUD?
    Det ar inte du som tanker fel. Det ar forbud, sa ni kan helt enkelt inte. De som bryter restriktionerna riskerar inte bara att bli smittade (och fa bestaende men for livet om de overlever) utan aven att smitta andra och forstora deras liv, eftersom man kan sprida smittan innan man sjalv kanner av att man ar sjuk (vissa har ibland inga symptom alls, sa det ar lurigt). Ar man sa dum sa att man vill ta den risken, bara for en fest? Visst kanske det gar bra, men tank pa konsekvenserna ifall snalfamiljen, som bor 15 mil bort, ovetandes tar med sig smittan. Ar det vart det?
    Vill vardfamiljen fira kan hon ju fira med sin bror och hans familj. Festen star och faller ju inte med er medverkan. Aven andra har ju dragit sig ur fore er, och ni har dessutom ett giltigt skal. 
  • Anonym (Fia)

Nej, det är inte du som tänker fel. Du verkar vara den mest mogna och ansvarsfulla personen av alla inblandade.
  • Anonym (eee)
    Exakt så ser jag också på det. Han "lyder" ju vad jag säger, bara att han hade lätt kunnat åka och fira om jag godkännt det.

Värdfamiljen tyckte att vikunde fira ändå bara vi hade munskydd och handskar... Var inte poppulärt att det inte blir något.

jag hade gjort precis som du 
  • Anonym (Rakt på sak)

Nej, du är klok som följer de restriktioner som finns! Det är bara så vi kan minimera smittan.

Även om det inte är rakt förbud eller olagligt så använder man ord som rekommendationer och restriktioner för att signalera att gemene man förväntas följa de reglerna, eftersom det är vad som är bäst. När de använder sådana termer betyder det mellan raderna att om de hade haft lagstöd så hade de använt det, men just nu kan de inte det så därför vädjar man ändå om att folk ska vara kloka nog för allas vår skull. Du kan ju förklara det för din man om du vill, men jag betvivlar att han kommer ta in det med tanke på hans inställning.

Tur du är klok och kan sätta ner foten!
  • Anonym (Helgonet)

"Ni kan få resterna, om det blir något kvar".
    Skulle jag säga till dom.

Svar på tråden Kommer 5 pers extra på halloween, men de vill inte betala för maten...