• Anonym (Okunnig)

Dricka som nykter alkoholist??

Hej.

..

Bakgrundsfakta

Min svåger är 28 år, alltså sex år yngre än min man. Dessa bröder växte upp med varandra och sin alkoholiserade mamma. Även en och annan morbror och mormor är alkoholister. Det går i blodet med andra ord.

Svågerb blev alkoholist i början av sin 20 års period han börja dricka som 12 åring.. Men efter att ha varit på kliniker har han varit ren i 4.5 år.

Nu:

Han har under dessa fyra år gift sig med en fd sprutnarkoman och alkis och skaffat så många barn man hinner under dessa år med henne. Hon är dessutom gravid igen i vecka 29..

Men, rykten har passerat våra öron sedan våren att han börjat dricka igen. Mest lättöl och då ett till två sexpack på en dag så han blir lullig. Men också starköl. Men vi har inte haft bevis. Förren igår. Han visade för sin bror upp via Skype att han satt och drack starköl och att han hade en stor påse med starköl. Samt hur mkt tomma burkar som helst i förrådet. Samt att det stod 6 "kärringdrickor" på bänken. Han uttryckte det på det viset som att det skulle antingen vara fruns eller fruns barn från tidigare liv som är 11 eller 14 år. Hans gravida fru bar omkring på en flaska dock kan den ha varit tom och att hon städade undan bara..

Maken pratade med han en lång stund utan att ifrågasätta och ist förmedla trygghet "du kan prata med mig". För att få ut information...svågern har varit ute på krogen och på fester lite på slutet med sade han och liksom förr hamnat i bråk med randoms..

Problem;

Jag anser att det är ett problem att de börjat dricka igen eller iaf han. Men då också om de köper ut till ynglingar där hemma.. socialen är inkopplad sedan 4.5 år tillbakaoch stödjer dem antar jag i deras föräldraskap och betalar ut pengar till dem.. Men jag känner oro för barnen.

Och vill göra en anmälan. Dock inte idag utan om kanske en 2 veckor bara så de inte förstår att det är jag. Men jag antar att de kommer tappa alla barnen som bor där hemma. Och det känns som att det skulle kunna göra att situationen exploderat och ett allvarligt missbruk träder fram igen. Kanske med dödlig utgång denna gång? Men, barn ska ju inte växa upp sådär..

gör jag fel?

Kan man börja dricka lagom efter ett missbruk? Iaf ser det ju dumt ut att ha bebisar och små barn i närheten när han dricker så mkt. Men vad säger forskning, överdramatisersr jag eller tänker jag rätt?

• Svar på tråden Dricka som nykter alkoholist??
  • Anonym (Plus)
    Anonym (Okunnig) skrev 2020-11-01 07:33:37 följande:

Men är du go eller? Min man har redan pratat med sin bror för tre veckor sedan när han sattoch drack lättöl. Och haft den där diskussionen om att han inte ska dricka alls eftersom han om någon har haft en missbruk vilket bara ligger latent. Vi kan inte åka dit de bor i Skåne och vi bor 55 mil ovanför. Ingen dagsutflykt. För det andra pratat syskonen typ 4 gånger per år eftersom deras relation är dålig.

Vet du en sak jag skulle kunna vara extremt mkt tydligare varför jag vet att det inte är bra där hemma. Men jag har valt att skippa 40% just för att familjen inte ska könna igen sig. Men okej för att sådana som du ska ta och skippa snacket.

För 6 veckor sedan ringde mannen lillasyster och berättade att hon var barnvakt där hemma medan föräldrarna var ute på restaurang. De äldre barnen satt då med några kompisar och drack alkohol där hemma vilket föräldrarna köpt ut med motiveringen "why not".

De små barnen vistas nu mer alltså i en miljö där de äldre barnen fritt får dricka där hemma, tillsammans med de små pappa tillika plastis till de äldre barnen.

Förutom det, berättade lillasystern att när föräldrarna kom hem var Bror så full att han inte kunde gå. Och då de små barnen fortfarande var vaken (ca 21.00) fick de alltså se sin fulla far ramla in i vardagsrummet. Men inte nog med det?!

Det värsta var att de sitter och berättar att de fått hepatit C och tyckte de var super coola...

Till sist, maken bryr sig mer om att de små barnen ska få ett bra liv än att behålla relationen till sin bror. Varför? För den dagen han blir ren på riktigt kommer han vara förstående. Eftersom han själv växte upp i ett helvete han avskydde...

De små barnen är under 3 år och fattade nog ingenting om pappan var full. Lättöl blir ingen full på, det är omöjligt. Inte ens lullig kan man bli av lättöl.

Hur gamla är de äldre barnen?

Varför pratar inte syrran med sin bror om hon ändå är barnvakt hos dem? Och varför tillät hon de äldre barnen dricka alkohol? Hon var ju där för att hålla koll på ungarna. Konstig människa. Hur gammal är hon?
  • Anonym (Var försiktig)
    Panduro skrev 2020-11-01 06:39:16 följande:
    Ja. Eller så har "soc stulit hennes barn".
    Nej, det har de inte.
    Som sagt, jag har sett på nära håll hur illa det kan sluta.

Jag tycker att soc har för stor makt över den lilla människan och det står jag för.
    De måste man inte vara personligt drabbad för att anse.
  • Anonym (Var försiktig)
    Men är du go eller? Min man har redan pratat med sin bror för tre veckor sedan när han sattoch drack lättöl. Och haft den där diskussionen om att han inte ska dricka alls eftersom han om någon har haft en missbruk vilket bara ligger latent. Vi kan inte åka dit de bor i Skåne och vi bor 55 mil ovanför. Ingen dagsutflykt. För det andra pratat syskonen typ 4 gånger per år eftersom deras relation är dålig.

Vet du en sak jag skulle kunna vara extremt mkt tydligare varför jag vet att det inte är bra där hemma. Men jag har valt att skippa 40% just för att familjen inte ska könna igen sig. Men okej för att sådana som du ska ta och skippa snacket.

För 6 veckor sedan ringde mannen lillasyster och berättade att hon var barnvakt där hemma medan föräldrarna var ute på restaurang. De äldre barnen satt då med några kompisar och drack alkohol där hemma vilket föräldrarna köpt ut med motiveringen "why not".

De små barnen vistas nu mer alltså i en miljö där de äldre barnen fritt får dricka där hemma, tillsammans med de små pappa tillika plastis till de äldre barnen.

Förutom det, berättade lillasystern att när föräldrarna kom hem var Bror så full att han inte kunde gå. Och då de små barnen fortfarande var vaken (ca 21.00) fick de alltså se sin fulla far ramla in i vardagsrummet. Men inte nog med det?!

Det värsta var att de sitter och berättar att de fått hepatit C och tyckte de var super coola...

Till sist, maken bryr sig mer om att de små barnen ska få ett bra liv än att behålla relationen till sin bror. Varför? För den dagen han blir ren på riktigt kommer han vara förstående. Eftersom han själv växte upp i ett helvete han avskydde...
    Men vad bra att du skrev detta.
    Nu är det bara att hoppas att mamman i familjen också är medlem här och läser detta.
  • Missermajser
    Anonym (Okunnig) skrev 2020-10-31 08:33:14 följande:

Hej.

..

Bakgrundsfakta

Min svåger är 28 år, alltså sex år yngre än min man. Dessa bröder växte upp med varandra och sin alkoholiserade mamma. Även en och annan morbror och mormor är alkoholister. Det går i blodet med andra ord.

Svågerb blev alkoholist i början av sin 20 års period han börja dricka som 12 åring.. Men efter att ha varit på kliniker har han varit ren i 4.5 år.

Nu:

Han har under dessa fyra år gift sig med en fd sprutnarkoman och alkis och skaffat så många barn man hinner under dessa år med henne. Hon är dessutom gravid igen i vecka 29..

Men, rykten har passerat våra öron sedan våren att han börjat dricka igen. Mest lättöl och då ett till två sexpack på en dag så han blir lullig. Men också starköl. Men vi har inte haft bevis. Förren igår. Han visade för sin bror upp via Skype att han satt och drack starköl och att han hade en stor påse med starköl. Samt hur mkt tomma burkar som helst i förrådet. Samt att det stod 6 "kärringdrickor" på bänken. Han uttryckte det på det viset som att det skulle antingen vara fruns eller fruns barn från tidigare liv som är 11 eller 14 år. Hans gravida fru bar omkring på en flaska dock kan den ha varit tom och att hon städade undan bara..

Maken pratade med han en lång stund utan att ifrågasätta och ist förmedla trygghet "du kan prata med mig". För att få ut information...svågern har varit ute på krogen och på fester lite på slutet med sade han och liksom förr hamnat i bråk med randoms..

Problem;

Jag anser att det är ett problem att de börjat dricka igen eller iaf han. Men då också om de köper ut till ynglingar där hemma.. socialen är inkopplad sedan 4.5 år tillbakaoch stödjer dem antar jag i deras föräldraskap och betalar ut pengar till dem.. Men jag känner oro för barnen.

Och vill göra en anmälan. Dock inte idag utan om kanske en 2 veckor bara så de inte förstår att det är jag. Men jag antar att de kommer tappa alla barnen som bor där hemma. Och det känns som att det skulle kunna göra att situationen exploderat och ett allvarligt missbruk träder fram igen. Kanske med dödlig utgång denna gång? Men, barn ska ju inte växa upp sådär..

gör jag fel?

Kan man börja dricka lagom efter ett missbruk? Iaf ser det ju dumt ut att ha bebisar och små barn i närheten när han dricker så mkt. Men vad säger forskning, överdramatisersr jag eller tänker jag rätt?

Klart du ska göra orosanmälan. Är det inget problem så lägger de ner utredningen men är det ett problem som det uppenbarligen verkar vara så är det nog en bra ide att anmäla.
  • Anonym (Var försiktig)
    Missermajser skrev 2020-11-01 21:08:02 följande:
    Klart du ska göra orosanmälan. Är det inget problem så lägger de ner utredningen men är det ett problem som det uppenbarligen verkar vara så är det nog en bra ide att anmäla.
    Det är obehagligt vilken övertro folk här på FL har på soc, helt jäkla obegripligt.
    Tror du att de är synska där eller?

Obehagligt är bara förnamnet.
  • Anonym (T)

Suck vissa i denna tråden som tror det räcker att prata med en alkolist om de dricker...

Nä soc anmäl, föräldrarna klarar ju inte av sitt föräldra ansvar.

• Anonym (Var försiktig)
    Anonym (T) skrev 2020-11-02 09:16:08 följande:

Suck vissa i denna tråden som tror det räcker att prata med en alkolist om de dricker...

Nä soc anmäl, föräldrarna klarar ju inte av sitt föräldra ansvar.

"Föräldrarna"?

Vem säger att mamman dricker?
  • Anonym (Plus)
    Anonym (Var försiktig) skrev 2020-11-02 11:12:30 följande:

"Föräldrarna"?

Pappan kom hem påverkad en kväll. Annars dricker han lättöl, helt ofarligt och ingen blir påverkad av det!

Mamman är gravid och dricker troligen ingenting.

TS vill tro det värsta men inte be sin man agera.

Nej övertron som folk har på soc är skrämmande!
  • Anonym (Plus)

"Föräldrarna"?

Pappan kom hem påverkad en kväll. Annars dricker han lättöl, helt ofarligt och ingen blir påverkad av det!

• Anonym (T)

"Föräldrarna"?

Mammans uppgift är att hålla barnen ifrån pappans missbruk om hon nu är nykter. Vilket hon inte gör om hon går ut med pappan och han kommer hem full. Sen så köpa ut till mindreåriga är också dåligt föräldraskap. Om jag fatta ts rätt var de barnen 11-14 år.

Så ja jag tycker de brister båda i sitt ansvar.
    Anonym (Plus) skrev 2020-11-02 11:16:29 följande:

Och ni förminskar allvaret i att pappan "bara" dricker lättöl. Hur vet ni det? Missbruk skall tas på allvar när barn finns i bilden. Och har man har missbruksproblematik så är det nolltolerans som gäller. Det kan fort gå utför och han sitter värre i skiten än innan.

Sen är inte soc eller lagar perfekta här i sverige. Men om ts agerar är det bättre än det blir en ny "lilla hjärtat". Jag bryr mig om barnen precis som ts verkar göra och sen får faktiskt vuxna människor ta tag i sin skit.
  • Anonym (Var försiktig)

Exakt, och lättöl är omöjligt att bli full på. Det går helt enkelt inte.

Ja, övertron på soc är riktigt hemsk.
  • Anonym (Var försiktig)
    Anonym (T) skrev 2020-11-02 11:42:40 följande:
    Mammans uppgift är att hålla barnen ifrån pappans missbruk om hon nu är nykter. Vilket hon inte gör om hon går ut med pappan och han kommer hem full. Sen så köpa ut till mindreåriga är också dåligt föräldraskap. Om jag fatta ts rätt var de barnen 11-14 år.

Så ja jag tycker de brister båda i sitt ansvar.

Och ni förminskar allvaret i att pappan "bara" dricker lättöl. Hur vet ni det? Missbruk skall tas på allvar när barn finns i bilden. Och har man har missbruksproblematik så är det nolltolerans som gäller. Det kan fort gå utför och han sitter värre i skiten än innan.

Sen är inte soc eller lagar perfekta här i sverige. Men om ts agerar är det bättre än det blir en ny "lilla hjärtat". Jag bryr mig om barnen precis som ts verkar göra och sen får faktiskt vuxna människor ta tag i sin skit.
    Vi vet faktiskt inget om det där med att köpa ut. Ts sitter där och tror en jäkla massa bara.
    Precis som du.

Det är fan skamligt och jag hoppas att den berörda familjen får vetskap om tråden.
  • Anonym (T)
    Anonym (Var försiktig) skrev 2020-11-02 15:50:45 följande:

Vi vet faktiskt inget om det där med att köpa ut. Ts sitter där och tror en jäkla massa bara.

Precis som du.

Det är fan skamligt och jag hoppas att den berörda familjen får vetskap om tråden.

Precis som ni sitter och tror att allt är rosa moln och regnbågar hos denna familj. Alla föräldrar är fan inte bra föräldrar. Ts skriver det hon fick höra av barnvakten, det är inte tror.

En kollega blev slagen av bältet och mattpiska av sin alkolist farsa hela sin uppväxt.

Lilla Hjärtat. Allt i det är så hemskt

Föräldrarna från Halmstad som satt och skrek i bilen fullast kör medans de drack. I baksätet minst 1 barn vilket de ena sitter i blöja utan bilbarnstol och utan bälte.

Finns många historier om barn som råkat illa ut där missbruk finns med i bilden. Men det är ju skamligt att orosanmäla över barn som kanske far illa för föräldrarnas egon kanske tar sig en törn.
  • Anonym (Var försiktig)
    1.  Min man har redan haft den där diskussionen om att han inte ska dricka alls eftersom han om någon har haft en missbruk vilket bara ligger latent. 

2.  Men jag har valt att skippa 40% just för att familjen inte ska könna igen sig. Men okej för att sådana som du ska ta och skippa snacket.

3. För 6 veckor sedan ringde mannen lillasyster och berättade att hon var barnvakt där hemma medan föräldrarna var ute på restaurang.

4. De äldre barnen satt då med några kompisar och drack alkohol där hemma vilket föräldrarna köpt ut med motiveringen "why not".

5. De små barnen vistas nu mer alltså i en miljö där de äldre barnen fritt får dricka där hemma, tillsammans med de små pappa tillika plastis till de äldre barnen.

6. Förutom det, berättade lillasystern att när föräldrarna kom hem var Bror så full att han inte kunde gå. Och då de små barnen fortfarande var vaken (ca 21.00) fick de alltså se sin fulla far ramla in i vardagsrummet. Men inte nog med det?!

7. Det värsta var att de sitter och berättar att de fått hepatit C och tyckte de var super coola...

8. För den dagen han blir ren på riktigt kommer han vara förstående. Eftersom han själv växte upp i ett helvete han avskydde...
    1. Din man "har redan haft diskussionen"?  Stora ord må jag säga, verkligen överdrivet om det bara handlade om lättöl.
    Är din man terapeut eller jobbar inom missbruksvården?

2. Men så bra att du inte skippade de där fyrtio procenten då, då kanske familjen har en chans att få veta vem som hugger dem i ryggen anonymt. Bra jobbat.

3. Hur gammaä är lillasyster som barnvaktar de mindre, och hur gamla är de? Är det fel av föräldrar att gå på restaurang?

4. Enligt vem hade "why not" uttalats? Var det ett barn som gav din gubbe den uppgiften? Hur gamla är de äldre barnen?

5. Det där är andrahandsinformation som du inte har en aning om ifall det stämmer.

6. Småttingarna tar ingen skada av att se en full person en gång. De kommer inte ens att minnas det.

7. Har de skrutit om det till er? Eller är det också andrahandsinformation?

8. HUR kan du veta det? Berätta!
Svar på tråden Dricka som nykter alkoholist??