• Skytten11

Här kan vi tipsa varandra om saker och aktiviteter till paketkalender till barn och vuxna

Jag älskar julen och från det mina barn bara var 1 år har jag gjort en paketkalender men nu är pojkarna 9 år och 6,5 år så för varje år blir det en större utmaning att hitta små saker som inte kostar allt för mycket. 
    I år hade jag även tänkt bli klar innan 1 november men nu står jag här som alla andra år och har halva kalendern kvar att köpa saker till. 

Hittills i år har jag köpt

Första december år dom en kapitel bok som vi ska läsa fram till julafton 
    Pruttkudde
    Pezgodis (jultema
    Reflex
    Sugrör med tomte på
    Strumpor med julmotiv
    Kalsonger med julmotiv
    En liten snöglob
    Ledlysande snögubbe
    Tomteluva
    En femman lott
    Liten Legopåse

Ni får gärna fylla på listan :) 
  • Svar på tråden Här kan vi tipsa varandra om saker och aktiviteter till paketkalender till barn och vuxna
  • Mortiscia80

Jag som älskar att handarbeta såg en fin idé i en fb-grupp :) En kvinna hade tagit 24 små bruna påsar, i varje la hon i en tepåse, en minichoklad bit typ Bounty, Twix osv och ett litet nystan med restgarn :D Så varje dag tänkte hon ta sig en mysig stund med te, godisbit och sticka ihop ett projekt! :) Naturligtvis får man tänka på att garnet ska räcka till vad man tänkt sig.

Den här idén går nog lätt att anpassa efter sitt eget intresse!

• Fjäril kär

Då jag tycker att julklappar hör till julafton så har jag använt mig av småpryttlar för max 20-30 kr/st i kalendern.

Såna här 10-kronors-lådor i mataffären har funkat fint då jag hittat kritor, målarböcker, suddgummi, pennor, pärlor, en mugg, klistermärken, reflexer, pepparkakamått etc.. Till lite högre ålder har jag gjort små paket som blir en aktivitet som tex block med kritor och klistermärken. Vissa dagar har jag lagt en papperslapp med nån aktivitet på som tex baka, badhus, frukost i sängen , se film osv

På loppisar och secondhand har jag hittat buntar med serietidningar och seriealbum jag också haft som paket.

Jag har vissa gånger spanat runt bland tidningar i mataffären och köpt ett par dyrare tidningar som haft pysselsaker och grejer inpacketerat. Då har de fått tidningen en dag och småsakerna utspridda på andra dagar

• Ellie

Ja, det här är svårt, särskilt i år när man inte kan strosa runt i butiker och småhandla som vanligt. I år har jag inte ens börjat köpa saker än, men har fortfarande planer på att fixa (beställa från nätet i första hand). Ibland kan jag tex hitta bra saker på coolstuff, eller andra sidor som partytime när man googlar "adventskalender små saker". Jag har två flickor, 8 och 5 år.

Tidigare år har det blivit:
    Ca 5 av dagarna godis (tex chokladtomte, polkagrisar, klubbor, tuggummi, favoritgodis..), jojo, pysselbok, tatueringar, minipyssel från Rusta/Jula, badbomb, slime, stressboll, små leksaker från leksaksaffär som brukar finnas nära kassan och inte kostar så mycket, nyckelring, "presentkort" på pengar till ipadspel (Roblox), studsboll, slimehand (från 10-kronorsautomat ICA), ring, måla gipsfigur, doftpennor/tatueringspennor/andra fina pennor, lupp/förstoringssglas, hjärnpyssel (tex minirubikskub, 4x4sliding puzzle, ta isär ringar (finns ofta i bokhandlar)), delar att bygga pepparkakshus, litet korspel eller annat spel, solcellfigur, växt eller frön att plantera, tex krasse, magnet, pärlor, kulor, supersnö, julpynt, tofflor, plånbok, pennfodral, gosedjur, lera...

Allt jag köper är "små billigare varianter" av "riktiga julklappar".

• närkommertrean

Jag försöker få in saker att göra tillsammans varje vecka och även fredagsmys och lördagsgodis. T ex kan de få varsin pepparkaksform en dag och nästa dag pepparkaksdeg och så bakar vi pepparkakor. På fredagarna får de en liten chipspåse att äta på kvällen och på lördagarna något julgodis. På julafton brukar de få varsin tidning och 1 dec en chokladtomte. Så då är det bara hälften kvar att fylla ut med. Jag brukar handla på loppis eller secondhand, t ex pixiböcker, leksaker till leksaksköket mm. Mina barn får inte heller varsitt paket varje dag men de vet att de dagarna det är ett paket är innehållet lika mycket till dem båda

Svar på tråden Här kan vi tipsa varandra om saker och aktiviteter till paketkalender till barn och vuxna