• Anonym (Hjälp)

Hjälp, hur gör jag, skilsmässa #2, samma man

Hej, snälla hjälp om nån vet:

Min man och jag är gifta
    2 år sen så skulle vi skiljas, ansökan inskickad men efter 6 månader så skiljdes vi aldrig utan vi ville prova igen (men han fick alla pengar av mig som han enligt bodelningen skulle ha)
    Nu ska vi troligtvis skilja oss ändå (vi försökte hålla ihop för barnen, gått i parterapi 1 år, har kämpat så hårt, men det går bara inte)
    Frågan är: Måste vi vänta ytterligare 6 månader nu från att man skickar in papprena igen? Jag gissar det, men frågar ändå.
  • Svar på tråden Hjälp, hur gör jag, skilsmässa #2, samma man
  • Anonym (Hjälp)

6 månaders betänketid var ju för att vi har små barn, men det kanske var givet, det kanske bara är når man har små barn som det är 6 månaders betänketid

• Anonym (Frida)

Det gäller barn under 16 år.

• Anonym (Besserwisser)

Har ni något gemensamt barn uner 16 år hemmaboende så är det 6-12 månaders betänketid, men den viktiga frågan är ju om ni har gjort en bodelning eller inte. Om ni inte gjorde en riktig bodelning och han slösat bort pengarna du gav honom så blir du ju tvungen att ge honom pengar en gång till i den slutliga bodelningen. Att du gett honom pengar tidigare räknas inte om det inte var en bodelning. Det blir i så fall era tillgångar när den nya skilsmässoansökan registreras som ska delas i den "riktiga" bodelningen.

• Anonym (Tips från coachen)

Även om ni redan gjort en bodelning så blir det ju en ny bodelning nu, så pengarna du gav honom då räknas inte av på samma sätt, men om han har dem kvar kommer de att räknas som hans tillgångar.

• Anonym (Mimmi)

Har han någon som helst ryggrad så återbetalar han pengarna han fick i förra bodelningen.
    Gör han inte det så är han en riktig skitstövel.

• Anonym (Zxcv)

Hur är bodelningen formulerad? Hur gjorde ni med bodelningen när ni bestämde er för att inte fullfölja skilsmässan? Om bodelningen är gjord som en bodelning under pågående äktenskap behöver ni nog inte göra om den.

Anonym (Zxcv) skrev 2020-11-03 15:45:38 följande:

Hur är bodelningen formulerad? Hur gjorde ni med bodelningen när ni bestämde er för att inte fullfölja skilsmässan? Om bodelningen är gjord som en bodelning under pågående äktenskap behöver ni nog inte göra om den.

Det verkar inte gälla efter två års ytterligare äktenskap. Man måste dessutom anmäla in till Skatteverket att det är "bodelning under äktenskap" det handlar om i så fall. Enligt info spelar det ingen roll om man redan gjort en bodelning, allt man äger kommer ändå ingå i en ny bodelning, om man missat att formulera det som enskild egendom efteråt.

melin-fagerberg.com/bodelning/bodelning-under-aktenskap/
  • Anonym (Zxcv)
    Anonym (Tips från coachen) skrev 2020-11-03 16:23:43 följande:

Det verkar inte gälla efter två års ytterligare äktenskap. Man måste dessutom anmäla in till Skatteverket att det är "bodelning under äktenskap" det handlar om i så fall. Enligt info spelar det ingen roll om man redan gjort en bodelning, allt man äger kommer ändå ingå i en ny bodelning, om man missat att formulera det som enskild egendom efteråt.

melin-fagerberg.com/bodelning/bodelning-under-aktenskap/

Hm, intressant. Det var just anmälan om bodelning under äktenskap in till Skatteverket som jag menande, eftersom de valde att inte fullfölja så borde det väl vara det dom gjort. Har dom haft en någorlunda seriös jurist som hjälpt dom så borde formuleringen om enskild egendom vara med.
    Anonym (Zxcv) skrev 2020-11-03 19:19:32 följande:
    Hm, intressant. Det var just anmälan om bodelning under äktenskap in till Skatteverket som jag menande, eftersom de valde att inte fullfölja så borde det väl vara det dom gjort. Har dom haft en någorlunda seriös jurist som hjälpt dom så borde formuleringen om enskild egendom vara med.
    Ja man lär sig så många nya saker man aldrig visste att man behövde veta när man deltar i det här forumet! :)
Svar på tråden Hjälp, hur gör jag, skilsmässa #2, samma man