• Humlan88

    Varför finns risk för inbördeskrig i USA?

    Kan någon vänlig själ ge mig en kort sammanfattning av vad som händer i USA? Jag vet ju att det är val, men varför bunkrar folk med vapen m.m. de talas om inbördeskrig? Vad händer?

  • Svar på tråden Varför finns risk för inbördeskrig i USA?
  • Mortiscia80

    Ingenting. Det finns ingen överhängande risk för inbördeskrig, även om det finns de som tror det och dessutom skrämmer upp andra med sina antaganden. Preppers har funnits i USA i flera decennier och generellt sett finns det en väldigt stor andel som tror på konspirationsteorier mm som också ingår i hela det här paketet.

  • Flash Gordon

    Det blir inget inbördeskrig. Självklart inte.

    Däremot kan det bli upplopp och kravaller. Särskilt om Trump vinner. Titta bara på vad som pågått i en rad städer det senaste halvåret under täckmanteln av "Black Life Matters".

    Det finns folk som köper vapen för att kunna skydda sin egendom. Den absolut vanligaste förklaringen till att man äger ett vapen är "självförsvar".

    Folk köper också upp vapen nu för att om Biden vinner så kan det bli svårare att köpa vapen framöver.

    Det senaste året har det tillkommit fem miljoner nya vapenägare i USA enligt siffror jag har sett.

    Totalt är mellan 70 och 80 miljoner amerikaner registrerade vapenägare.

  • Pappa2006

    Jag sökte på "civil war us" och fick följande klipp från youtube. 

























    Så visst finns det visa lite mer extrema personer på båda sidorna som verkligen tror på möjligheten till ett inbördeskrig.

    Högst osannolik skulle jag nog säga själv, även om jag tror att det kommer att bli oerhört mycket våldsamheter oavsett om Biden eller Trump vinner.

  • Missermajser
    Humlan88 skrev 2020-11-03 08:14:55 följande:

    Kan någon vänlig själ ge mig en kort sammanfattning av vad som händer i USA? Jag vet ju att det är val, men varför bunkrar folk med vapen m.m. de talas om inbördeskrig? Vad händer?


    Det blir nog lite upplopp oavsett vem som vinner men inbördeskrig är nog väl att ta i.


    Däremot tror jag Trump och hans väljare gärna vill ha den stämningen och de förväntningarna eftersom det kan få fler panikröster och fler som skulle köpa myten om valfusk..

  • Mortiscia80
    Missermajser skrev 2020-11-03 22:09:08 följande:

    Det blir nog lite upplopp oavsett vem som vinner men inbördeskrig är nog väl att ta i.


    Däremot tror jag Trump och hans väljare gärna vill ha den stämningen och de förväntningarna eftersom det kan få fler panikröster och fler som skulle köpa myten om valfusk..


    Exakt så!
  • Johan70

    Det säger en del om de amerikanska partiernas väljare, när det är Trump som framställs som en tok och hans anhängare som vettvillingar, men det ändå är Bidens anhängare som antas begå upplopp vid eventuell valförlust.

    Nu vann Biden och det har inte setts mycket till våld. (Däremot en del taffliga rättsprocesser.)

    Jag gillar inte Trump, jag gillar Biden bättre, men jag har noll förståelse för kravalltendenserna inom den amerikanska vänstern. USA är en demokrati, man gör inte upplopp för att man förlorar ett demokratiskt val.

    (BLM-kravallerna i somras är en helt annan fråga.)

Svar på tråden Varför finns risk för inbördeskrig i USA?