• Anonym­snubbe­34
    Tue 3 Nov 2020 14:44
    1019 visningar
    11 svar
    11
    1019

    Trång hals

    Tjenare är en kille på 24år, Har fått en väldigt skum känsla i halsen som kommer och går, Får även svårt att prata när detta uppkommer känns som jag ska kvävas av mitt egna saliv en trång känsla klumpen blir bara värre ju mer jag sväljer när detta uppkommer. Är detta psykologiskt eller cancer i halsen? har även smärtor i vänster sida när jag sväljer som kommer och går det undrar jag om det är pågrund av spänning i halsenmuskulaturen?

  • Svar på tråden Trång hals
  • Tue 3 Nov 2020 17:41
    #1

    Det låter varken som psykiskt eller cancer, möjligen vanlig förkylning med halsont som inte riktigt bryter ut. Om du verkligen har spänningar i halsen så borde de gå över på ett kort tag. Låter allvarligt om du håller på att kvävas, du borde försöka få en läkartid.

  • Tue 3 Nov 2020 18:27
    #2

    Gå till läkaren för en koll. Jag hade liknande för ungefär ett år sedan, visade sig vara något virus som bröt ut efter några veckor och blev till en halsinfektion utan dess like. Levde på soppa i två veckor.

  • Anonym­snubbe­34 Trådstartaren
    Wed 4 Nov 2020 07:00
    #3
    det är aldrig på morgonen jag har det, endast på dagarna/kvällen kan släppa några timmar så tvekar på att det är en halsinfektion då hade jag haft det hela tiden eller? Vadå man slutar ju inte ha ont en timme av halsinfektioner? 
  • Anonym­snubbe­34 Trådstartaren
    Wed 4 Nov 2020 07:01
    #4

    Lider av stark hypokondri dagligen ångest, så jag undrar mer om det är åt psykiska hållet. Menmen har ingen aning

  • Anonym­snubbe­34 Trådstartaren
    Wed 4 Nov 2020 07:02
    #5

    Går ofta och känner efter i halsen hur de känns så sväljer överdrivet mycket ofta, vetinte om det har med det att göra. Samma spänner mig omedvetet, Men fortfarande orolig. Tänker om något känt samma? 

  • Anonym­snubbe­34 Trådstartaren
    Wed 4 Nov 2020 07:04
    #6

    och håller inte på kvävas, det är känslan bara. Men känns så lever än så antar att det inte är så fallet ligger till :D

  • Wed 4 Nov 2020 07:10
    #7
    Anonymsnubbe34 skrev 2020-11-04 07:01:05 följande:

    Lider av stark hypokondri dagligen ångest, så jag undrar mer om det är åt psykiska hållet. Menmen har ingen aning


    Ok! Man kan säga att hypokondrin skapar mer oro, men halskänslorna är nog inte helt inbillning.
    Anonymsnubbe34 skrev 2020-11-04 07:04:54 följande:

    och håller inte på kvävas, det är känslan bara. Men känns så lever än så antar att det inte är så fallet ligger till :D


    Precis, bra att du kan ha den tanken, håll fast vid den.

    Har du fått någon terapi mot din hypokondri? Jag skulle annars föreslå att du kontaktar din vc och ber om kbt-behandling, det är en bra terapi mot hypokondri. Tills vidare föreslår jag att när du har denna oro, ta några djupa andetag medan du tänker på ingenting, inget utom andningen, räkna till fem medan du andas in och ut. Sedan ser du till att aktivera dig med något så du tänker på annat.
  • Anonym­snubbe­34 Trådstartaren
    Wed 4 Nov 2020 07:15
    #8

    Har även fått sväljfobi när jag äter mat, men det är pågrund av detta. även när jag äter så går det bra, men känns som det är trångt i halsen går jättebra på morgonen när jag är nyvaken att äta. Så sen senare på dagen jättesvårt :(

  • Anonym­snubbe­34 Trådstartaren
    Wed 4 Nov 2020 07:16
    #9

    Nej inte någon KBT men funderar på börja gå privat. Varit i kontakt med psykiatrin sen jag var 15 år, allt detta uppkom efter jag slutade med (setralin) efter 6 års användning hade grov panikångest 3månader den försvann. och detta kom upp får också tankar på att jag tex ska sluta andas, när halsen känns trång osv. Väldigt jobbigt går som inte att göra något åt tankarna heller 

  • Anonym­snubbe­34 Trådstartaren
    Wed 4 Nov 2020 07:17
    #10

    Vet att det är omöjligt igentligen. men dom här tankarna har kommit på senaste och stör mig väldigt mycket. Ska man kanske börja med SSRI igen? Kommer detta försvinna då eller. 

  • Anonym­snubbe­34 Trådstartaren
    Wed 4 Nov 2020 07:19
    #11

    Tänker har SSRI Förstört hjärnan helt efter 6års användning? Aldrig haft något liknande i hela mitt liv som den här ångesten. 

Svar på tråden Trång hals