• Tue 3 Nov 2020 22:26
    702 visningar
    2 svar
    2
    702

    Maskar/larver i mitt damm???

    Jag skulle precis städa ur 2 backar som jag har under min säng. Notera att dessa stått i princip orörda i x antal år. Men jag hinner bara plocka ut lite saker ur ena backen innan jag ser en liten dammbit röra sig. Sen kommer det ut någon äcklig mask/larv ur den. Den rör sig som en larv, skjuter ut sin lilla kropp och sen när den drar ihop sig så gömms den av dammet (?) den samlat runt sig. Snälla säg att någon vet vad detta är för jag har ingen aning. Inte mina föräldrar heller och jag hittar inget när jag söker på detta. Vet inte ens om man kan se bilderna. Om jag lyckats göra rätt så ber jag om ursäkt för kvalitéten, bilderna är skärmdumpade från en video. Jag har försökt höja skärpan någorlunda mycket också. Men om man inte kan se bilderna eller om bilderna är otydliga så är det en avlång dammbit, rätt bra packad. Och ur den sticker det ut en i princip genomskilnig mask med svart "huvud"



    Jag kan ju tillägga att jag hittade 3 stycken, och jag har mycket mer saker kvar i nacken och en till back :/ Jag har dammsugit upp de jag hittat än så länge. Vad ska jag göra? Vad är detta?


    Panikslagen! Det känns som det kryper på hela mig!
  • Svar på tråden Maskar/larver i mitt damm???
  • Tue 3 Nov 2020 22:36
    #1

    Ser ut som en mal-larv.

  • Anonym (Larvi­ga Lotta)
    Tue 3 Nov 2020 22:50
    #2

    Jag tycker också att det ser ut som mal. Tvätta eventuella textilier i lådan. Eller frys dem i minst en vecka. Om grejerna i lådan tål frys kan du gott kasta in dem i frysen också. Dammsug, torka med fuktig trasa och ha lite koll ett tag så att det inte kläcks fler.

    På sid 158 i den här boken kan du läsa mer om mal.

    www.nrm.se/download/18.2fbaade414e6e8d90ea2373a/1437484428417/Ängrarfinnsdom.pdf

    Vill du inte klicka på länken söker du Ängrar finns dom.

Svar på tråden Maskar/larver i mitt damm???